16. مهر 1396 - 7:26   |   کد مطلب: 18906
فرهنگی که از ایمان و اعتقاد سرچشمه میگیرد:
باز شدن گره های کور زندگی
گاه در زندگی ما مشکلاتی به وجود می آید که شبیه به گره کور هستند و گشودن آنها غیر ممکن به نظر می رسد اما توسل به ائمه و توکل به خدا موجب می شود بتوانیم این گره ها را بگشاییم. در این گزارش در پی نشان دادن فرهنگ اصیل نذری دادن و جایگاه ان در بین مردم هستیم.

شبنم همدان گزارش می دهد:

نذر و نذری دادن یاد آور ارزش و جایگاه والایی است نذر ریشه در  اعتقادات عمیق افراد دارد در  این روزهایی که اوج مصیبت اهل بیت(س) است هرکس به گونه ای به دنبال همدردی با خاندان پیامبر اکرم (ص)است .

در سالهای اخیر با روی اوردن مردم به فضای مجازی هجمه های دشمنان بیشتر دیده می شود و هر لحظه شاهد نیت سوء دشمنان به قصد تخریب بخشی از فرهنگ اصیل دینی هستیم. فرهنگ اطعام و نذری دادن یکی از مواردی است که بارها و به انحاء مختلف مورد هجوم دشمنان واقع شده است. پست های متعدد تلگرامی که به نوعی این فرهنگ را مورد تمسخر قرار می دهد نشان دهنده نفوذ اندیشه های دشمنان در فضای مجازی است.

در این گزارش در پی نشان دادن فرهنگ اصیل نذری دادن و جایگاه ان در بین مردم  هستیم. به همین منظور با تعدادی از شهروندان که با توسل به اهل بیت و نذر کردن حاجت روا شده اند صحبت میکنیم و سپس نظر کارشناسان دینی را در خصوص نذر کردن و نذری دادن مطرح خواهیم کرد.

 

در یکی از محلات شهر همدان  در یک خانه  دو نوع نذر پخته می شد به سمت آن منزل روانه شدم و گفتگویی با اهالی آن انجام دادم .

 

اجاره بها و بیماری و بیکاری همسرم زندگی ما را جهنم کرده بود

فاطمه کاویانی (بانی نذر ) در ارتباط با نذر خود بیان کرد :حدودا 6سال پیش در همین منزل که نذری پختن را شروع کردم .ان زمان ما  مستاجر بودیم, روزهای بسیار سختی را داشتیم مشکل اجاره بهای منزل و بیماری و  بیکاری های دوره ای همسرم زندگی را دو چندان سخت تر کرده بود . هر بار که ضربان قلب همسرم با مشکل مواجه می شد و فرزندانم این موضوع را از نزدیک مشاهده می کردند  آلام من افزایش می یافت. با خودم تکرار می کردم چه می شود خداوند نظری به زندگی ما داشته باشد .

 

صاحب خانه ام مرا تشویق کرد که برای حل مشکلاتم نذر کنم

این بانوی همدانی ادامه داد: در یکی از آن روزها در منزل صاحب خانه سفره نذری بر پا شده بود که بنده دعوت داشتم خانم ملکی (صاحب خانه ) از من خواست که من نیز برای سلامتی همسرم و گره گشایی از مشکلات زندگی ام نذر کنم. با خود فکر کردم چه دل خوشی دارد و در پاسخ به او  گفتم  مگر امکان دارد همه مشکلات با هم حل شوند ؟

در روضه امام حسین دلم شکست و با تمام وجود از ائمه کمک خواستم

وی افزود: آن لحظه اندیشیدم که حل شدن مشکلات زندگی ما  شبیه به یک رویای محال است . اما صاحب خانه مرا مجاب کرد اگر  با نیت خالص خدا را بخوانم و ائمه اطهار (ع)را پیش او واسطه قرار دهم مطمئنا گشایشی در زندگی ام رخ می دهد .خانم ملکی به قدری با اطمینان کامل این سخن را بیان کردند  که من نیز نتوانستم از این جمله چشم پوشی کنم در ان مجلس روضه دلم شکست , از صمیم قلب و با تمام وجود از ائمه اطهار (ع)طلب کردم و همان جا نذر کردم .

 

اولین نذری را به اندازه 10 نفر پختم

فراموش نمی کنم  اولین شله زرد نذری که پختم در یک قابلمه بسیار کوچک به تعدا ده نفر بود ,به درب هر یک از اهالی محل ظرف کوچکی از این نذری  دادم و از آنها می خواستم برای گُشایش مشکلاتم دعا کنند . شاید قابل باور نباشد اگر بگویم همه مشکلات زندگی ما در طی 3 سال تک تک  از راه ما برداشته شد.

نمایان شدن روزنه های امید در عین ناباوری

این بانی نذر گفت:  در همان سال نخست س از پختن نذری  قلب همسرم عمل شد و توانست یک مغازه کوچک میوه فروشی را اجاره نماید و با فرزندانم آنجا مشغول به کار  شوند اولین سفارش کاری که برای من  گرفت پاک کردن 30 کیلو قرمه سبزی بود در روزهای بعد تصمیم گرفتم از میوه هایی که کمی معیوب هستند ترشی و مربا  تهیه  نمایم. مشتریان از کارهایم استقبال کردند  کارم رونق گرفت و حتی چند نفر از زنان اهالی محل نیز با من در این کار  مشارکت می نمایند.

وی اضافه کرد :  در کنار یک نذر همسرم سلامتی خود را به دست آورد حتی توانستیم پس از چندین سال اجاره نشینی  واحد کوچکی خریداری کنیم ,همسرم شغل ثابتی به دست آورد همچنین کار افرینی برای 3 نفر هم  انجام دادیم .

 

هر یک از اهالی محل به اندازه توان خود در نذر من شریک می شوند

کاویانی اذعان داشت هر سال در روز 7محرم شله زرد نذری را در منزل خانم ملکی می پزم . سال نخست  نذر من  برای ده نفر بود و امروز با کمک اهالی محل برای 600 نفر شله زرد نذری پخت می کنیم  , هر یک از اهالی  به اندازه وسع خود در این امر خدا پسندانه مشارکت می کند .

کاویانی اشاره کرد :نذر از نظر من یکی از جلوه های محبت خدا و اهل بیت (س)  است نذر باعث ایجاد محبت خدا و  اهل بیت (س)در قلب ما می شود .توسل  با توجه به  مشکلات روز مره زندگی روحیه بهتری برای ما   پدید می اورد  .

 

ظهور امام زمان در رآس همه حاجات

طاهره سلیمانی هر سال نذر قیمه دارد و حاجات بسیاری در کنار دیگ نذری او روا شده است. وی در خصوص نذر خود می گوید :هر روز در جهان وقایع مختلفی رخ می دهد و تکان دهنده ترین رویداد جنگ و قتل عام انسان ها ی بی گناه است که در بی عدالتی دنیا اتفاق می افتد. بزرگترین آرزو و حاجت قلبی من ظهور امام زمان عج (ع) است طلب ظهور امام زمان (ع) باید در راس همه حاجات ما  قرار بگیرد . در این روزها که همه ما از راه  و مسلک  امام حسین (ع) حرف می زنیم .مبادا امام زمان خود را فراموش نماییم . با وجود تهاجم فرهنگی دشمن  نذر من سلامتی جوانان و آرزوی عاقبت بخیری برای آنان است .

در ارتباط با فلسفه نذر گفتگویی با طاهره افشین زاد  مدیر حوزه علمیه خواهران الزهرا انجام دادیم .

 

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان: هدف نذر مادی کمک به نیازمندان و صله رحم است

مدیر حوزه علمیه الزهرا اظهار داشت: احکام اسلام چند قسم می باشند احکام تاکیدی و احکام تاییدی .مواردی همچون وجود ماههای حرام که در دوره پیش از اسلام نیز  وجود داشت و مورد تایید اسلام قرار گرفت .بعضی از موارد همچون شرب خمر از نظر اسلام رد و مورد نکوهش و حرمت قرار گرفت .بعضی از موارد نیز با تغییر پذیرفته شد همچون مهریه , تعدد زوجات  بعضی از موارد نیز مولوی و تاسیسی دین اسلام  هستند همچون عده نگه داشتن زنان مطلقه .نذر نیز یکی از مواردی است که اسلام ان را با تغییر پذیرفته است هم نذر مادی (طعام دادن,صدقه دادن ) نذر معنوی (صلوات ,نماز ,روزه ). در نذر مادی کمک به نیازمندان ,صله رحم   مد نظر قرار گرفته  است در نذر معنوی صفای قلب و تقرب الهی مد نظر قرار داده شده است . همان گونه که پدر حضرت مریم سلام الله علیها نذر کرد فرزندش در دیر(مسجد ) خدمت کند و خدمت کردنباعث تقرب ایشان شد .

 

یامبران و امامان نیز نذر می کردند

بر اساس آیات قرآن کریم نذر کردن بین پیامبران الهی و ائمه اطهار (س)نیز رواج داشته است. در  هل اتی (سوره انسان ) امام حسن و امام حسین (ع)مریض شدند و حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) برای شفای مریضی آنها نذر کردند .

 

افشین زاد در خصوص نذر  برای امام حسین (ع) اذعان داشت :روایتی از امام حسین (ع) در بهار الانوار ذکر شده که فرمودند :"همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان هایشان را در راه ما بذل کنند انان از ما و به سوی ما هستند .

 

کارشناس علوم دینی: نذر برای امام حسین زنده کردن گرسنگی و تشنگی کربلاست

وی خاطر نشان کرد: "نذر برای امام حسین (ع)رنگ و طعم دیگری دارد علاوه بر اطعام دادن زنده کردن  یاد گرسنگی و تشنگی کاروان کربلا است. می توان گفت مهمترین عامل این است که خداوند می خواهد امام  حسین (ع) را به عالم نمایش دهد و بگوید این فرد برای ما فداکاری کرد حالا ببینید ما با او چه می کنیم .

 

خداوند میخواهد بندگانش در هر شرایطی باستند  و مقاومت کنند

وی افزود: خداوند می خواهد امام حسین (ع)سرمایه آنها شود تا در هر شرایطی بتوانند بایستند و مقاومت کنند چون شرایط هر اندازه هم که سخت باشد سخت تر از واقعه عاشورا نخواهد شد خداوند کاری می کند که اهل عالم از عاشورا عبرت بگیرند و به عاشورا اقتدا کنند تا زمینه احساس تکلیف عمومی پیدا شود از این جهت می گوید هر کس درباره امام حسین (ع)وقف کند اجر دارد ,هر کس ولیمه دهد اجر دارد, هرکس اشک بریزد اجر دارد ,هر کس روضه بخواند اجر دارد, این ثواب ها و تشویق ها ریشه در عبرت گیری از عاشورا دارد .

 

واسطه قرار دادن معصومین موجب استجابت دعاست

مدیر حوزه علمیه الزهرا خاطرنشان کرد :معصومین (ع)واسطه فیض خداوند و وجیها عندالله می باشند واسطه قرار دادن انها استجابت دعا را تسریع می بخشد.

 

سخن پایانی

نذر کردن و نذری دادن از دیرباز در فرهنگ شیعه وجود داشته ست و از سنت های پسندیده دینی است و موجب نزدیک شدن ما با واسطه قرار دادن ائمه موجب نزدیک شدن ما به خداوند می شود.

در همه نذرهایی که انجام می شود حاجات بزرگ و گاه باورنکردنی با توکل به خدا و توسل به اهل بیت برآورده شده است و نزد ما متبرک و مطهر است.  آنچه در سالهای اخیر در شبکه های اجتماعی موجب به سخره گرفتن این فرهنگ شده است هجمه های فرهنگی دشمنان است و مسلمانان باید بکوشند با زنده نگاه داشتن فرهنگ نذری دادن به سنت بزرگاه و امامان عمل کنند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار