30. شهريور 1399 - 14:05   |   کد مطلب: 19147
"در کتاب عیار بلور 6 رمان "نخل‌های بی‌ سر"، "زمین سوخته"، "باغ بلور"، "گنجشک‌ها بهشت را می‌فهمند"، "جنگی که بود" و "گلاب خانم" را مورد بررسی قرار دادم تا بتوانم شخصیت تحول یافته و نقش‌های جدیدی که زنان ایفا کردند را ارزیابی کنم".
کتاب عیار بلور,زنان و دفاع مقدس,زنان هرمزگان,زنان و جنگ,انسیه بهبودی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : انسیه بهبودی متولد سال 62 است و در مقطع کارشناسی ارشد از رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س) فارغ‌التحصیل شده است. بهبودی که سال‌هاست در زمینه نویسندگی فعالیت می‌کند، در خصوص فعالیت‌های خود گفت: از سال 85 فعالیت‌های پژوهشی‌ام را در زمینه زنان شروع کردم. در ابتدا در حوزه رمان‌های دفاع مقدس مطالعه می‌کردم و مقاله‌هایی را در سمینارهای مختلف ارایه می‌دادم تا این که تصمیم گرفتم یک کار مدون و دانشگاهی در زمینه رمان‌های دفاع‌ مقدس و شخصیت زنان این رمان‌ها انجام دهم. 

"عیار بلور" و بررسی نقش زنان در رمان‌های دفاع مقدس
او در ادامه بیان داشت: در بحث زنان معیار اصلی همیشه نقد فمینیستی است اما به نظر من شخصیت‌هایی که در رمان‌های دفاع مقدس خلق شده‌اند در معیارهای نقد فمینیستی نمی‌گنجند. بعد از تحلیل این جریان، شخصیت‌ها را بر اساس چیدمان دیگری تحلیل کردم و دکتر مهین پناهی هم در این زمینه به من کمک کردند و پژوهشی در قالب پایان‌نامه شکل گرفت. پس از پایان‌نامه، به این فکر افتادم تا روی این موضوع بیشتر کار کنم و در نتیجه، کاری پژوهشی و تألیفی در مورد شخصیت‌های زن رمان‌های دفاع مقدس انجام دادم که سال 92 به اتمام رسید و کتابم با عنوان "عیار بلور" به چاپ رسید و در نمایشگاه کتاب سال نیز رونمایی شد. 

بهبودی اظهار داشت: در این پژوهش 6 رمان "نخل‌های بی‌ سر"، "زمین سوخته"، "باغ بلور"، "گنجشک‌ها بهشت را می‌فهمند"، "جنگی که بود" و "گلاب خانم" را مورد بررسی قرار دادم. در این پژوهش که تبدیل به کتاب عیار بلور شد، سعی کردم شخصیت تحول‌یافته و نقش‌های جدیدی که زنان ایفا کردند را بررسی کنم و ابتدا به بررسی نقش زن در تاریخ پرداختم و این نقش را از زمانی که خط وجود نداشت تا دوران مشروطه و پهلوی مورد ارزیابی قرار دادم.

در برخی از رمان‌ها از زاویه فاحشه‌خانه‌ها به زن نگاه می‌شد
این نویسنده خاطرنشان کرد: کار دیگری که انجام دادم بررسی نقش زن در ادبیات بود و دیدم از پنجره‌ای به زن نگریسته می‌شد که نشان‌دهنده استفاده ابزاری از زن است؛ به‌طوری که در برخی از رمان‌ها از زاویه فاحشه‌خانه‌ها به زن نگاه می‌شد. وقتی که تحول و نگاه جدیدی در جامعه ایجاد می‌شود شخصیت زن هم تحول پیدا می‌کند و زنی که دائم به او سرکوفت می‌زدند یا به‌عنوان زن دوم و در قالب سنتی دیده می‌شد دچار تحول شده و در کنار مردان شروع به مبارزه و تغییر مسؤولیت می‌کند. 

زن با حفظ زنانگی خود در تحول اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس تأثیرگذار بودند
او با اشاره به یافته‌های پژوهش خود گفت: در برخی از این کتاب‌ها دیدم که زن با حفظ زنانگی خود در تحول اجتماعی انقلاب و دفاع مقدس و همچنین تربیت مردان بسیار تأثیرگذار بوده است. زن در عین این که از مردان مبارز حمایت می‌کرد، خودش هم به‌عنوان یک شخصیت مبارز وارد صحنه مبارزه می‌شد. درواقع، در جامعه شخصیت تحول‌‌یافته‌ای از زن وجود داشت که ما همین تحول را در ادبیات می‌بینیم. به عبارت دیگر، زن دیگر یک موجود سرخورده نیست بلکه شخصیت متفاوتی می‌شود و میدان را در دست می‌گیرد. 

بهبودی تصریح کرد: در نقد فمینیستی مطرح می‌شود که زن باید در آرامش و آسایش باشد و حقوقش با مرد برابر است اما زنی که مشتاقانه زندگی با یک مرد جانباز دارای محدودیت‌های جسمی، روحی و مالی را می‌پذیرد، با معیارهای نقد فمینیستی قابل سنجش نیست و باید با عیار جدیدی این زن را فهمید و تحلیل کرد.

پژوهشی درباره نقش و فعالیت زنان هرمزگان در مبارزات انقلابی
این نویسنده در خصوص فعالیت‌های دیگر خود بیان داشت: کتاب دیگر من که آماده چاپ است پژوهشی درباره نقش و فعالیت زنان هرمزگان در مبارزات انقلابی از ابتدای تاریخ تا زمان انقلاب اسلامی است. تا جایی که اسناد تاریخی و کتاب‌ها به ما اجازه دادند این موضوع را تا سال 42 بررسی کردیم و از سال 42 تا سال 57 نیز سوژه‌های ما افراد زنده هستند و فعالیت زنان را از سال 42 تا 57 به‌صورت تاریخ شفاهی مورد پژوهش قرار دادیم. 

او اظهار داشت: اولین پروژه‌ای که به دست من رسید و قرار شد روی آن کار کنم ثبت و ضبط خاطرات 15 نفر از زنان انقلابی بود که در استان هرمزگان فعالیت داشتند. به دلیل پیش‌زمینه‌ای که در حوزه ادبیات دفاع مقدس داشتم وقتی وارد پژوهش شدم به این نکته توجه کردم که در دوران انقلاب نیز زنان فعالیت‌هایی مانند شرکت در جلسات، پخش اعلامیه، جذب نیرو و... انجام می‌دادند و در کنار مردانی که تبعید می‌شدند یا به زندان می‌افتادند فعالیت داشتند. پیشنهاد من این بود که علاوه بر زنان مبارز این زنان را نیز مورد بررسی قرار دهیم. در نتیجه، 4 طبقه‌بندی شکل گرفت و زنان مبارز، همسران مردان مبارز، مادران مردان مبارز و زنانی که ناخودآگاه در این صحنه وارد می‌شدند و مبارزات انقلابی در زندگی آن‌ها تأثیر داشت، مورد تحلیل قرار گرفتند. خانواده‌های مختلفی در کار من درگیر شدند و زنجیره متصلی بین سوژه‌ها وجود داشت که شناسایی آن‌ها را برای من راحت‌تر می‌کرد.

وقتی کودکان نیز از مبارزات انقلابی متأثر شدند
بهبودی با اشاره به سوژه‌هایی که با آن‌ها گفت‌وگو کرده، عنوان داشت: یکی از افراد شاخصی که در مبارزات انقلابی استان هرمزگان شرکت داشت، حاج آقا عباسی است. ایشان تمام زندگیشان را در راه مبارزه گذاشته بودند و همسری داشتند که با سختی‌های فراوان کنار ایشان زندگی کرده بود. داستان این خانواده بسیار جالب بود. همسر آقای عباسی برای من تعریف می‌کرد که سال 54 پس از سال‌ها صاحب فرزندی شده بودند و در آن دوره خفقان، نام پسر را روح‌الله گذاشتند. در آن زمان آقای عباسی را بدون اطلاع خانواده دستگیر کرده بودند و خانواده حدود 6 ماه بود که از او خبر نداشتند. روزی بچه بیماری سختی گرفت و او را از روستا به شهر نزد دکتر بردند. پزشک وقتی فهمید نام بچه روح‌الله و فامیلی او عباسی است از مادرش پرسید آیا این بچه همان آقای عباسی است که در زندان ساواک است؟ مادر هم که هول شده بود می‌گوید بله همان است. در آن زمان، برخی پزشک‌ها و اقشار خاص، ارتباطاتی با ساواک داشتند. پزشک داروهایی به بچه تزریق می‌کند و وقتی بچه را به خانه می‌آورند حال او بدتر می‌شود به‌طوری که در 7 ماهگی مغزش متوقف می‌شود و علی‌رغم این که درمان او را ادامه می‌دهند اما دیگر رشد مغزی نمی‌کند.

او افزود: این اتفاق نشان می‌دهد شکنجه روانی و جسمی فقط روی مردان مبارز نبوده بلکه زنان و بچه‌های بی‌گناه آن‌ها هم به صورت غیرمستقیم مورد شکنجه قرار می‌گرفتند. این یک آسیب بزرگ و حتی از نظر من یک نوع جانبازی است که یک کودک 6 ماهه در آغوش مادرش توسط ساواک این‌گونه آسیب ببیند. مردمان هرمزگان خیلی کم صحبت می‌کنند و زنان این استان نیز حیای خاصی دارند به همین دلیل چندان در مورد خاطراتشان حرف نمی‌زنند. همین موضوع باعث شد انرژی زیادی برای برقراری ارتباط با این زنان و صحبت‌ با آن‌ها صرف کنم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: روح‌الله چند سال بعد از این اتفاق از دنیا رفت و خانم عباسی حتی اسم روح‌الله را از شناسنامه‌اش حذف کرده بود. دفعه اولی که من به دیدار خانم عباسی رفتم می‌دانستم چنین جریانی وجود دارد اما این خانم هیچ اشاره‌ای به ماجرا نکرد و من هم حرفی نزدم تا این‌که بعد از چند جلسه وقتی ارتباطمان نزدیک‌تر شد خودش جریان را برایم تعریف کرد که چگونه در گرمای هرمزگان و بدون هیچ امکاناتی با یک بچه معلول به دنبال پیدا کردن همسرش بود و با سختی‌های بسیار توانست او را پیدا کند. وقتی هم که مرد به‌صورت معجزه‌آسایی از زندان آزاد می‌شود و از راه رفتن روح‌الله سؤال می‌کند زن نمی‌داند باید چه پاسخی بدهد. 

شهادت مرد جلوی چشم همسر و فرزندانش
بهبودی در خصوص سوژه‌های دیگر پژوهش خود گفت: در شهر میناب با خانمی به نام بی‌بی بیگم که همسر شهید جهانگیر امینی بود صحبت می‌کردم. ایشان تعریف می‌کرد که به همراه کودک یک ساله‌ای که در آغوش داشته و دختر 6 ساله‌اش روی پشت‌بام شاهد تظاهرات مردم بودند که جلوی چشمان آن‌ها همسرش تیر می‌خورد و شهید می‌شد.

او در پایان بیان داشت: این‌ها گوشه‌ای از اتفاقات بکری است که در حوزه انقلاب اسلامی رخ داده اما متأسفانه کمتر به این موضوعات پرداخته شده است. درواقع، انقلاب بیشتر به‌عنوان یک پدیده مردانه بررسی شده اما در این پدیده مردانه اتفاق‌ها و خرق عادت‌های زنانه‌ای هم اتفاق افتاده است. ما باید در این زمینه‌ها کار کنیم چون حس هم‌ذات‌پنداری و ملموس شدن در زندگی‌ها بسیار می‌تواند کمک کند تا بتوانیم الگوهای مناسبی برای زنان و دختران امروز ایجاد کنیم. 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار