7. بهمن 1396 - 8:23   |   کد مطلب: 20550
رئیس انجمن سرطان‌های زنان ایران گفت: نشانه های سندروم پلی کیستیک در دختران متفاوت است، اما اکثر آن‌ها دارای علامت هایی چون چاقی، آکنه صورت، وجود مو‌های زائد ضخیم و مشکی در بدن، برهم ریختن سیکل قاعدگی، ناباروری و ریزش مو با الگوی طاسی مردانه هستند.
سندروم,تخمدان پلی کیستیک,کیست تخمدان,سرطان آندومتر,افسردگی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

«سندرم تخمدان پلی کیستیک» شایع ترین اختلال هورمونی در میان دختران 

سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک نازایی نازایی نازایی نازایی نازایی نازایی کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : دکتر اعظم السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص انکولوژی بیان کرد: «سندرم تخمدان پلی کیستیک» شایع ترین اختلال هورمونی در میان دختران در سنین بلوغ است. نشانه ها در این بیماران وسیع بوده و از علامت های خفیف تا شدید را شامل می شوند. مشکل عمده در تخمدان پلی کیستیک عدم تعادل هورمون هاست. در خانم های مبتلا به این سندروم، تخمدان ها آندروژن، بیش از حد می سازند.(آندروژن ها هورمون‌های مردانه هستند که زنان نیز آن را در بدن شان می‌سازند)

وی در ادامه گفت: اما علائم عمده این سندروم چاقی، افزایش اندروژن های بدن، عدم تخمک گذاری، سیکل های نامنظم قاعدگی با فواصل طولانی و ناباروری است. اما اکثرا خود را با افزایش وزن آشکار می کند.

به گفته این متخصص، هورمون های مردانه از منشا تخمدان افزایش یافته و باعث طاسی مردانه و یا نازک شدن و همچنین باعث افزایش رشد مو در صورت، سینه، شکم، کمر، انگشتان دست و پا می شود.

موسوی در رابطه با علت ابتلا به این سندرم تشریح کرد: این بیماری علاوه بر زمینه ارثی عوامل محیطی هم در آن دخیل هستند. یکی از مهمترین این عوامل سبک زندگی است که خود شامل عادات غذایی، میزان تحرک، استرس و حتی سیکل خواب در این افراد است. همان طور که می دانیم چاقی، احتمال بروز آن را افزایش می دهد.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان ایران علت افزایش چشمگیر این سندروم را در دختران جوان کم تحرکی و تغذیه نامناسب دانست و اظهار داشت: کم تحرکی و تغذیه نامناسب زمینه را برای دخترانی که بصورت ژنتیکی نیز این سندروم را دارا هستند، بسیار افزایش می دهد. نکته حائز اهمیت این است که اگر به تخمدان پلی کیستیک دچار شدید، سعی کنید علائم را در سنین پایین تحت کنترل قرار دهید، این نکته درصد ابتلا به دیابت ،فشارخون و بیماری های متابولیک را در شما کاهش می دهد.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: انتخاب های درست غذایی و ورزش منظم اولین اقدام درمانی‌ است که ممکن است پزشک شما توصیه کند به خصوص اگر اضافه وزن داشته باشید. چاقی سبب وخیم تر شدن مقاومت به انسولین می شود. کاهش وزن می تواند سطوح انسولین و آندروژن را پایین بیاورد و ممکن است تخمک گذاری را به حالت اولیه بازگرداند. بر این اساس کنترل رژیم غذایی زیر نظر متخصص تغذیه یکی از اصولی ترین روشهای درمانی برای این بیماری است.

به گفته این سرطان شناس، اگر بانوان نسبت به این بیماری بی تفاوت باشند، تخمک گذاری با مشکل روبرو می شود در نتیجه خطر ابتلا بانوان به سرطان اندومتر رحم بیشتر است، هم چنین بیماری دیابت نیز در بانوان افزایش پیدا می کند، علاوه بر آن سندروم پلی کستیک یکی از علت های شایع نازایی است.

رئیس انجمن سرطان‌های زنان ایران بیان کرد: در خصوص درمان متناسب با سن بیمار و نیازی که دارد به عبارتی اگر بیمار ازدواج نکرده باشد ما سعی می کنیم با رژیم غذایی مناسب، داروهایی برای تنظیم سیکل قاعدگی، فعالیت بدنی و فیزیکی وضعیت وی را بهبود ببخشیم.

وی تاکید کرد: تشخیص این سندروم با فاکتورهای آزمایشگاهی، بالینی و یافته های سونوگرافی میسر است. روش های درمانی و داروها درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور کلی بر پایه کنترل نگرانی های فردی بیمارست مثل باروری، پرمویی، آکنه و چاقی. همچنین کنترل طولانی مدت فاکتورهای بیماری های قلبی مثل چاقی، کلسترول ، دیابت نوع 2 و فشار خون از اهمیت زیادی برخوردار است.

این متخصص زنان در پایان اشاره کرد: دیگر عوارض مهم این سندرم، احتمال بروز افسردگی و از دست دادن اعتماد به نفس به علت ظاهر فیزیکی مردانه است، بنابراین کنترل این بیماری حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ص

سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک سندروم تخمدان پلی کیستیک نازایی نازایی نازایی نازایی نازایی نازایی کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان کیست تخمدان

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار