5. اسفند 1399 - 11:02   |   کد مطلب: 20924
به مناسبت روز مهندس؛
دغدغه های مهندسین جامعه ایران
در کشور ما تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های فنی و مهندسی رقم بالایی است و این مهندسان در رشته های مختلف دغدغه ها و خواسته هایی از مسئولین دارند که بسیاری از آنها محقق نشده است.

به گزارش شبنم همدان

پنجم اسفند ماه به مناسبت بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندس نامگذاری شده است. به مناسبت بزرگداشت  روز مهندس با چند تن از مهندسین در خصوص دغدغه های این رشته گفتگو کردیم که در این گزارش میخوانید.

در ابتدا  گفتگویی با مهندس  رحیم برقی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان انجام دادیم .

 

دروس دانشگاهی تئوری هستند

مدیر اراضی استان همدان در خصوص اینکه چه میزان از علوم تئوری در مرحله اجرایی کاربرد دارد اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما علوم دانشگاهی بیشتر بر پایه تئوری بنا شده اند ,در زمان اجرا کاربرد چندانی ندارند .به همین دلیل نیز به افرادی که تازه فارغ التحصیل می شوند و  به کار گرفته  می شوند مسئولیت چندانی واگذار نمی کنند .

 

مدیر امور اراضی استان همدان: بازار کار رشته اراضی بحرنی است

مدیر امور اراضی استان همدان در خصوص بازار کار رشته اراضی اشاره داشت :همان گونه که مطلع هستید امور اراضی حاکمیتی می باشد و صرفا به دنبال اجرای قوانین است  ,محاسبات کارشناسان تاثیر زیادی در این امر ندارد .بازار کار رشته امور اراضی بسیار بحرانی است ,این رشته محل در هیچ یک از رشته های دانشگاهی تدریس نمی شود متاسفانه در تدوین قوانین نظرات کارشناسی  افراد اهل فن به کار گرفته نمی شود ,در نتیجه قوانین به گونه ای تنظیم می شوند که در مرحله اجرا مشکلاتی برای مردم و کارشناسان به وجود می آورند.

 

رحیم برقی یاد اور شد :با توجه به پیگیری هایی که توسط  سازمان امور اراضی در خصوص ایجاد  رشته محل  اراضی انجام شد موفق شدیم در دو استان در مقطع کاردانی امور اراضی دانشجو پذیرش شود .

 

وی تصریح داشت :در زمینه علوم کشاورزی ممکن است از نظر تئوری با دانش روز جهان برابر باشیم اما در زمینه بکار گیری  تکنیک ها و فناوری روز فاصله بسیار زیادی با تکنیک های  جهانی داریم .

 

مهندس رحیم برقی مدیر امور اراضی استان همدان در خصوص خواسته خود  از دولت گفت :از دولت و افرادی که نظرات انان تاثیر گذار است  درخواست می کنم به متخصصان فن  اجازه و فرصت دهند تا ایده های خود را بیان کنند ,همچنین امکانات مالی و معنوی را در اختیار نخبگان قرار دهند همچنین  امکان تبادل اطلاعات با دانشگاه های برتر بین المللی را فراهم آورند.

 

کارشناس مدیریت پروژه در رشته عمران: بازار کار مهندسی عمران خوب است

پژمان ترکمان مهندس عمران کارشناس مدیریت پروژه ها اظهار داشت :مهندسی عمران با توجه به وسعت کاری که در بر می گیرد, در رشته ها و تخصص های گوناگون وجود دارد. همچنین پروژه های مختلف عمرانی که در کشور وجود دارد سبب می شود این رشته از بازار کار نسبتا خوب برخوردار شود .در رشته مهندسی عمران اکثر مطالب تئوری  که در دانشگاه فرا گرفته می شود در مرحله اجرا نیز کاربرد دارد .

 

مهندس عمران در خصوص میزان به کار گیری محاسبات دانشگاهی در زمان اجرا گفت :محاسبات دانشگاهی بر اساس علم روز مهندسی دنیا انجام شده است ,در حالی که در زمان اجرا بیشتر موارد تجربی به کار گرفته  می شود. بنابراین محاسبات دانشگاهی کاربرد چندانی در زمان اجرا  ندارد .در رشته  مهندسی عمران روش جدید محاسبات با توجه به فن اوری علوم روز تغییر می کند, به همین دلیل نظام مهندسی برای افرادی که دانش اموخته سال های قبل هستند  این علوم را به روزرسانی  می کند. متاسفانه به همان اندازه که ما در زمینه محاسابات علمی  با علوم روز دنیا برابری می کنیم در زمینه تکنولوژی و بکار گیری فن اوری نوین روز و استفاده از مصالح نوین  50 سال  از دانش جهانی عقب هستیم .

 

نگین رمضانی کارشناس پشتیبانی نرم افزار در شرکت آرین سیستم اشاره داشت به صورت عمومی  رشته مهندسی کامپیوتر بازار کار خوبی در ایران دارد ,اما اگر فردی بخواهد در یکی از گرایش های رشته کامپیوتر تخصصی کسب کند باید این گرایش را خارج از دانشگاه با هزینه های بالا بیاموزد .

 

چالش های مهندسین کامپیوتر

مهندس کامپیوتر تصریح داشت :مهندسین کامپیوتر با توجه به تعدد کاری که دارند همواره باید دانش خود را به روز رسانی نمایند . در  مسیر بروزرسانی  با چالش های بسیاری  مواجه می شوند از جمله ; 1.محدودیت کاربران ایرانی در استفاده ازبرخی نرم افزار های کاربردی

2.عدم  اجرای قانون کپی رایت در کشور

3استفاده از نرم افزارهای قفل شکسته و ناقص

4کمبود لابراتوار جهت اموزش نیروی متخصص

متاسفانه نرم افزارهای داخل کشور عموما کپی برداری از نرم افزار های خارجی هستند که بر اساس خواسته های غیر اصولی مدیران طراحی شده است و باید این نرم افزارها بومی سازی شود .

 

درخواست مهندسین کامپیوتراز مسئولین : این رشته نیز مانند سایر رشته های مهندسی  از یک نظام مهندسی بهره مند شود

نگین رمضانی مهندس رشته کامپیوتر در ارتباط با انتظار خود از مسئولین خاطر نشان کرد :رشته کامپیوتر تاثیر بسزایی در بالا بردن سطح کیفی جامعه دارد. اولین انتظار ما از مسئولین این است که این رشته نیز مانند سایر رشته ها از یک نظام مهندسی قوی و مستقل که از حمایت قانون برخوردار است بهره مند شود .از سوی دیگر علوم کامپیوتری باید همه ساله به روز رسانی شود متاسفانه برخی اوقات دیده می شود در دانشگاه های ما زبان های برنامه نویسی کاملا منسوخ تدریس می شود.مسئولین باید اعتبارهای  لازم را برای به روز آوری  رشته کامپیوتر در دانشگاه ها اختصاص دهند .

 

رمضانی اذعان داشت :متاسفانه در جامعه به مهندسین مرد بیشتر بها داده می شود و در فعالیت های تخصصی بیشتر مردان به کار گرفته می شوند و از دانش  مهندسی  زنان در سطوح پایین تر استفاده می شود .

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار