9. فروردين 1397 - 9:29   |   کد مطلب: 21372
متأسفانه به قدری در مصرف کالاهای خارجی زیاده‌روی کرده‌ایم که بازار برخی اجناس مثل چادر مشکی که توانایی تولید آن در کشور وجود دارد، در انحصار کره و چین است.
چادر مشکی,واردات چادر,خرید کالای ایرانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان "سال حمایت از کالای ایرانی" بار سنگینی را بر دوش هر ایرانی گذاشته است.

مطلبی با مضمون مافیای واردات چادر مشکی و همچنین استفاده کره‌جنوبی از شعر ایرانی برای فروش چادر مشکی! مسئله‌ای که شاید بارها و بارها در مورد آن در رسانه‌ها و از سوی فعالان صنعت نساجی مباحثی مطرح شده اما متأسفانه هنوز به سرانجامی نرسیده است.

برای اطلاع از صحت و سقم این موضوع و در جستجوی چادر مشکی تولید ایرانی به بازار بیرجند سری زدم و به این امید بودم تا این موضوع در بازار بیرجند صحت نداشته باشد.

در اولین مغازه وقتی درخواست خود برای خرید چادر ایرانی را با فروشنده مطرح کردم با پاسخ " نگرد نیست" مواجه شدم.

پارچه فروشی دیگری را نیز برای این منظور انتخاب کردم و در این مغازه نیز با جواب مشابه فروشنده قبلی مواجه شدم: "در بازار بیرجند چادر تولید ایران را پیدا نمی‌کنید و بهتر است انتخاب خود را از جنس ژاپنی خوب داشته باشید."

وی بیان کرد: اگر چادر مشکی با کیفیت ایرانی وجود داشته باشد مشتری آن را می‌خواهد اما نساج ایرانی اصلا چادر مشکی تولید نمی‌کند و اگر تولید کند نیز کیفیت آن مطلوب نیست.

یکی دیگر از پارچه‌فروشان بیرجندی گفت: طی فعالیت 8 ساله‌ام در این حرفه فروش چادر مشکی ایرانی را نداشته‌ایم چراکه اصلا وجود ندارد و اگر هم باشد تاکنون به این بازار و این منطقه از کشور نیامده است.

طالبی با بیان اینکه چادرهای رنگی اکثراً ایرانی است، گفت:برای چادر مشکی آن‌چنان که باید تبلیغ نشده و اگر بتوانیم مانند پارچه فاستونی تبلیغ آن را داشته باشیم مردم به آن اعتماد می‌کنند و مشتری راحت‌تر آن را می‌خرد.

وی خاطرنشان کرد: مشتری در مورد ایرانی بودن پارچه‌های نخی پرس‌و جو می‌کند اما در مورد چادرمشکی کم پیش می‌آید که فردی ایرانی بودن جنس را مدنظر قرار دهد.

حمایت از تولیدکننده باعث افزایش کیفیت می‌شود

این فروشنده با اشاره به اینکه کم‌کاری از سمت تولیدکننده در این خصوص  وجود دارد، گفت: اگر حمایت‌های دولت در این زمینه وجود داشته باشد تولیدکننده بهتر می‌تواند هزینه کند چراکه زیرساخت‌های تولید چادر مشکی، فراهم نیست.

بازار چادر مشکی در انحصار چشم‌بادامی‌ها

طالبی با بیان اینکه بازار چادر مشکی در انحصار کره‌، اندونزی و چین است و حتی ممکن است این چادرها با مارک ژاپن به خریدار ارائه شود چرا که ژاپن در این زمینه دارای برند جاافتاده‌تری است و تنوع زیادی در محصولات خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای تولیدکننده به قدری بر روی فروش محصولات خود کار کرده‌اند که با اینکه مسلمان نیستند اما تبلیغات حجاب را بر روی محصولات خود دارند.

حسین‌آبادی از دیگر فروشندگان نیز مانند سایر فروشندگان به نبود پارچه چادری ایرانی در بازار اشاره کرد و افزود: اگر پارچه چادری ایرانی در بازار وجود داشته باشد خیلی کم خواهد بود و حتی تنوعی نیز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کره، ژاپن و اندونزی بیشترین تولید چادر مشکی را دارند، گفت: این تولید در این کشورها در حالی است که در خود این کشورها استفاده از چادر به ندرت وجود دارد و یا اصلا وجود ندارد.

گران بودن مواد اولیه از مشکلات تولیدکنندگان

این فروشنده ادامه داد: گران بودن مواد اولیه و مشکلات متعددی که در عرصه تولید وجود دارد فعالیت در این عرصه را برای تولیدکننده بدون صرفه اقتصادی کرده و به همین دلیل و وجود مشکلات کارخانجات تولید در خصوص این محصول با مشکل مواجه است.

گرایش خرید کالای ایرانی در شهروندان ایجاد شده است

منجگانی یکی از شهروندان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس، گفت: گرایش به سمت خرید کالای ایرانی در شهروندان افزایش پیدا کرده است و به اعتقاد من باور لزوم استفاده از کالای ایرانی در عده زیادی از مردم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر در خرید لوازم خانگی خارجی یا ایرانی بودن کالا مطرح می‌شود، گفت: در مورد پارچه بیشتر فروشندگان از همان ابتدا تبلیغ جنس خارجی را دارند و به عنوان مثال از پارچه‌های ترک تبلیغ می‌کنند.

بانوان مطالبه وجود چادر مشکی تولید داخل را داشته باشند

این شهروند ادامه داد: عادت غلطی که در میان مردم وجود دارد این است که هر چه که در بازار باشد را با هر قیمتی را تهیه می‌کنند در حالی که اگر در خصوص چادر مشکی یک عزم ملی ایجاد شود و بانوان طالب وجود چادر مشکی تولید داخل را داشته باشند بدون شک تولید در این زمینه رونق می‌گیرد.

منجگانی خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری به اندازه ایران مصرف چادر مشکی وجود ندارد و اگر تولید داخل وجود داشته باشد می‌توانیم در تولید پارچه در این زمینه به خودکفایی برسیم و اجازه ندهیم چینی‌هایی که حتی مفهوم واژه حجاب و چادر ما را نمی‌دانند از این عرصه و بازار کشور ما برای خود سودآوری داشته باشند.

شکوفایی تولید چادر مشکی در گرو کوتاه شدن دست واردکنندگان

وی ادامه داد: توانایی تولید اجناس ایرانی و به خصوص انواع پارچه مسئله‌ای نیست که ظرفیت آن در کشور وجود نداشته باشد و تنها اگر دست واردکنندگان در این زمینه کوتاه شود تولید در این زمینه نیز شکوفا می‌شود.

سخت بودن تشخیص اجناس ایرانی!

یکی دیگر از شهروندان نیز اظهار داشت: در زمینه خرید کالای ایرانی یکی از خلأهایی که وجود دارد این است که مردم هنوز به طور دقیق جنس ایرانی و غیرایرانی را نمی شناسند.

غلامی تصریح کرد: ایرانی و یا خارجی بودن برخی از اجناس کاملا مشخص است اما تشخیص در برخی از اجناس سخت می‌شود و تنها به صداقت فروشنده برمی‌گردد.

تبلیغ کالای خارجی در صدا و سیما ممنوع

وی با بیان اینکه به جای برندهای خارجی باید برندهای داخلی در کشور مورد توجه قرار گیرد، گفت: زمانی که حرکت و سمت و سوی فعالیت‌ها به سمت مصرف کالای داخلی است نباید در صدا و سیما شاهد تبلیغات خارجی باشیم و در شبکه‌های مختلف و هر چند دقیقه یک بار محصولات خارجی برای ما تبلیغ شود.

در مصرف کالاهای خارجی زیاده‌روی کرده‌ایم

این شهروند اذعان داشت: متأسفانه به قدری در مصرف کالاهای خارجی زیاده‌روی کرده‌ایم که بازار برخی اجناس که توانایی تولید آن به راحتی در کشور وجود دارد در اختیار سایر کشورها قرار گرفته است.

غلامی بیان کرد: در تمام دنیا مدل چادری را که اکثر بانوان ایرانی می‌پوشند به نام چادر ایرانی می‌شناسند اما متأسفانه جنس این چادرها اصلاً ایرانی نیست و این یک ضعف بزرگ فرهنگی است.

طبق برخی از آمار سالانه حدود 70 تا 80 میلیون متر پارچه چادر مشکی در کشور مصرف می‌شود و مصرف این میزان پارچه خروج 150 تا 200 میلیون دلار ارز را از کشور به دنبال دارد.

نبض بازار چادر مشکی در دست واردات است

 واردات از کشورهایی مانند ژاپن، کره، اندونزی، تایلند و سوئیس در حالی صورت می‌گیرد که عمده این کشورها مصرفی در این بازار ندارند اما با شناخت بازار فروش خود توانسته‌اند نبض بازار چادر مشکی را در ایران در دست بگیرند و سالانه برای کشورهای خود میلیون‌ها دلار ارزآوری را به بار بیاورند.

طبق آمار در کشور چند کارخانه تولید چادر مشکی وجود دارد و تنها در یکی از این کارخانجات خط تولید فعال است و البته با توجه مصرف بالای پارچه چادر مشکی در کشور ظرفیت‌های بسیار فراتر از این در کشور وجود دارد و با فعال شدن کارخانجات در این زمینه علاوه بر اشتغال‌زایی بسیار زیادی که ایجاد می‌شود می‌توانیم به خودکفایی در این زمینه نیز برسیم.

رتبه نخست ایران طی 50 سال گذشته در مصرف چادر مشکی نشان از این دارد که اگر حمایت کافی از تولیدکنندگان این عرصه صورت بگیرد شاهد رونق این کارخانجات خواهیم بود اما با تأسف باید گفت که گویی آنچه که این کارخانجات را به ورطه تعطیلی می‌برد واردات بیش از حد است.

سودآوری واردات این محصول به اندازه‌ای است که انگار ایستادن در برابر این مافیای واردکننده سخت به نظر می‌رسد و یا تاکنون عزم و اراده‌ای نتوانسته در برابر این واردکنندگان بایستد.

برای کشوری با ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی، سرمایه‌های طبیعی و همچنین وجود بازار خوب فروش، پسندیده نیست که کالایی که همه ظرفیت‌های تولید آن در داخل وجود دارد از کشورهایی وارد شود که حتی فلسفه وجودی این حجاب را نمی‌دانند و حل این مسئله نیز تنها تغییر فرهنگ مردم در خرید کالای ایرانی و از آن مهم‌تر تغییر نگاه مسؤولین در حمایت‌ از کالای ایرانی را می‌طلبد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار