26. ارديبهشت 1397 - 10:43   |   کد مطلب: 21619
رشد بی رویه عطاری ها و مراکز فروش گیاهان داروئی در شهر همدان موجب شده تا مردم بدون اطلاع از عوارض این گونه گیاهان در دام برخی افراد فاقد صلاحیت طبابت بیافتند .
عطاری, afkl ih, شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع

الوند نشینان  با وجودکوهستان الوند و زندگی در دامنه های این تفرجگاه دائمی که دارای پوشش گیاهی غنی است از دوران  قبل تا کنون از گیاهان این منطقه برای درمان بسیاری از بیماری ها و امراض خود استفاده کرده اند .

 

با کوهنوردی مختصری در ارتفاعات الوند و اندک آشنایی با گیاهان دارویی ،به غنی بودن این منطقه در حفظ ژنتیک های گیاهی پی می برید.

 

آب و هوای مساعد این دیار، باعث شده است که ایرانیان، همدان را به عنوان منبع غنی از گیاهان داروئی بشناسند .

 

با گشت و گذاری در سطح شهر در زمان های گذشته متوجه حضور یک یا دو عطاری معتبر در شهر می شدیم که تخصص تجویز داروهای گیاهی را بر عهده داشتند ، اما حالا در هر کوچه و پس کوچه ای حضور چندین عطاری و فروش گیاهان داروئی را با تبلیغات گسترده می بینیم و البته وجود این عطاری ها تا جایی برای شهر لازم است که باعث رفع مشکلی از بیماران شود  اما امروزه شاهد حضور افراد سودجو در این عرصه هستیم که به عنوان مثال با صدور دارو برای چاقی و لاغری افراد باعث مشکلات گوارشی شدیدی در فرد شده اند .

در همین زمینه با احمد گازرانی رئیس اتاق اصناف همدان به گفتگو نشستیم تا از نحوه صدور جواز و پروانه فعالیت این شاغلین در این حرفه جویا شویم.

 

فروش عرقیات بلامانع اما طبابت در عطاری ها تخلف صنفی است

گازرانی در گفتگو با خبرنگار نافع، گفت:فروش عرقیات گیاهی در سطح شهر چه در همدان و سایر استان ها چون معمولا دستور العمل استفاده آن آورده شده است مشکلی ندارد اما تجویز دارو توسط عطاری ها تخلف است چرا که کسانی که مجوز عطاری می گیرند پزشک نیستند و فقط اجازه فروش محصولات گیاهی را دارند .

 

وی ادامه داد: شهروندانی که در این رابطه به مشکل بر می خورند می توانند با مراجعه به اتاق اصناف و یا ارسال پیامک به سامانه 100027 مسئولین را در جریان بگذارند تا با عطاری مربوطه برخورد شود .

 

صدور مجوز برای عطاری ها منع قانونی ندارد

گازرانی با اشاره به تعدد این شغل در سطح شهر و رشد بی رویه عطاری ها در کوچه و پس کوچه ها افزود: به علت مشکل اشتغال تقریبا اکثر موانع برای تمام امور صنفی برداشته شده است و به تعداد زیاد عطاری ها در قسمت های مختلف شهر ایرادی وارد نیست و حتی بیش از 100 مغازه در یک محل می تواند وجود داشته باشد و منع قانونی  وجود ندارد .

 

صدور مجوز برای عطاری ها باید بسته به جمعیت یک شهر باشد/نقص قانون مشکلات را چندین برابر کرده است

در ادامه مامک هاشمی مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: عطاری ها باید حتما از اتحادیه مربوطه  مجوز فعالیت داشته باشند و این اتحادیه ها زیر نظر اتاق اصناف فعالیت می کنند .

 

وی ادامه داد: همان طور که برای ایجاد یک داروخانه، بسته به جمعیت شهر مجوز صادر می شود و وقتی داروخانه ای در منطقه ای مجوز می گیرد نباید تا شعاع چند متری از آن داروخانه ای وجود داشته باشد برای عطاری هم باید چنین قانونی وجود داشته باشد که متاسفانه ما در این موضوع نقص قانون داریم و تعداد آن ها کنترل شده نیست و باعث شده در یک شهر بیش از 100 عطاری وجود داشته باشد .

تعداد زیادی از عطاری ها بدون مجوز به فعالیت مشغولند

مدیر طب ایرانی و مکمل تصریح کرد: در بازدید هایی که در سطح استان همدان انجام گرفت مشخص شد که تعداد زیادی از آن ها حتی مجوز ندارند که این مکشل باید زیر نظر اتاق اصناف حل شود .

 

وی نحوه نظارت دانشگاه علوم پزشکی را در دو موضوع بیان کرد و گفت: در وهله اول، نظارت بر نوع اقلامی که در عطاری به فروش می رسد که معمولا زیر نظر معاونت غذا و دارو دانشگاه است و در مرحله بعد نظارت بر نحوه درمان است که دادن نسخه از عطاری کاملا ممنوع است و انجام کارهای مثل حجامت و بادکشی هم نباید انجام شود و فقط باید پزشک نسخه صادر کند .

 

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به فرهنگ اشتباهی که در جامعه رایج شده گفت: مردم نیاز به آموزش همگانی دارند و باید این را در جامعه گسترش دهیم که خدمات سنتی فقط باید توسط پزشک انجام گیرد.

 

و اما....

با توجه به رشد بی رویه عطاری ها در سطح شهر همدان که به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است و براساس نظر کارشناسان، استان همدان در غرب کشور بیشترین تعداد عطاری های بدون مجوز را داراست که یقینا تعدد عطاری ها نمی تواند ملاک خوبی برای درمان بیماریها از منظر گیاهان داروئی باشد .

 

و نکته دیگر اینکه نظارت بر تعداد زیاد عطاری های بدون مجوز چالشی برای جامعه  پزشکی در همدان شده است .

 

از دیگر سوی دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان یک مرجع نظارتی باید بر عطاری های دارای مجوز نیز به خوبی نظارت داشته باشد.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار