8. مهر 1397 - 8:57   |   کد مطلب: 21719
از زمانی که صحبت تحریم، طلا و ارز نقل هر محفل و تعیین کننده وضع معیشتی مردم شد راه برای برخی سودجویان باز شد تا با احتکار، گران فروشی و در واقع بی وجدانی به فشارهای تحمیل بر مردم دامن زده و آتش اقتصاد کنونی را شعله ورتر کنند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تیتر یک

در ماه ها و روزهای گذشته اخبار زیادی از احتکار مواد غذایی گرفته تا پوشک و... به گوش می رسد و نگرانی مردم از بابت تامین مایحتاج و البته طمع برخی را برای تقاضا و خریداری انواع کالاها بیشتر می کند. در این شرایط اخبار زیادی هم از تلاش مسئولان متولی برای تنظیم بازار و اینکه در کالاهای اساسی کمبودی نیست و مردم نگرانی نداشته باشند می شنویم در حالی که دیده ها و همچنین اظهارات مردم نشان می دهد در روزهای اخیر به ویژه در ایام محرم حتی در فروشگاه های معتبر اقلامی مانند روغن، برنج، مرغ و... به سختی پیدا می شد و در فروشگاه هایی هم که عرضه می شد با قیمت بالا به فروش می رسید.

کمبود و گرانی کالا در فروشگاه ها

یک شهروند کرجی با بیان این که برای تهیه غذای نذری هرسال اقلامی را تهیه می کند می گوید: امسال برای تهیه اقلام مورد نیاز نذری با مشکل زیادی مواجه شدم.

«یحیی صدیقی» می افزاید: گرانی کالاها که دیگر موضوعی عادی شده و افزایش قیمت هر روزه و چند نرخی بودن یک کالای خاص برای مردم خیلی جای تعجب ندارد اما دیگر حتی با قیمت بالا هم نمی توان به راحتی کالاهای مورد نیاز را تهیه کرد.

صدیقی می گوید: در روزهای نزدیک به عاشورا برای خرید روغن به چند فروشگاه زنجیره ای معتبر در کرج مراجعه کردم اما در هیچ کدام آنها روغن موجود نبود و به ناچار به فروشگاه های محلی مراجعه کردم و در نهایت توانستم از چند دکان به صورت جداگانه روغن مورد نیاز برای غذای نذری را با قیمتی بالا تهیه کنم. البته برای تهیه مرغ هم همین مشکل بود و بعد از مراجعه به مراکز متعدد که اظهار می کردند با کمبود مرغ مواجه هستند در نهایت توانستم با قیمت بالاتر از نرخ روز پیدا و خریداری کنم.

وی اضافه می کند: این تصور را داشتم که به دلیل تقاضای زیاد مردم در این ایام برای تهیه نذری این مشکل وجود دارد اما دیدم حتی چند روز بعد از عاشورا هم این مشکل در فروشگاه ها وجود دارد. در حالی که مسئولان مدام در رسانه ها اعلام می کنند که در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و به میزان لازم در بازار وجود دارد. اگر به اندازه لازم هست چرا در فروشگاه ها عرضه نمی شود و چرا در برخی فروشگاه ها با قیمت های بالایی به فروش می رسد.

صدیقی اضافه می کند: ظاهرا نظارت درست و دقیقی در بازار و فروشگاه های شهر وجود ندارد.

[کمبود و گرانی اقلام ضروری در فروشگاه های کرج/یکی از عوامل گرانی مردم هستند]

در بازار کالاهای اساسی مشکلی نداریم

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اهمیت موضوع تنظیم بازار و معیشت مردم می گوید: جلسات تنظیم بازار هر هفته برگزار می شود.

«پرویز زرگر» می گوید: در بازار استان مشکل خاصی در کالاهای اساسی نداریم و‌ درکارگروه تنظیم بازار یکی از موارد مهم که تامین گوشت مرغ و گوشت قرمز گرم و منجمد استان است بررسی شد.

زرگر با بیان اینکه جهاد کشاورزی در این ایام مرغ تازه را به قیمت 8هزارو100 تومان در بازارهای سازمان میادین و با اندکی اختلاف در واحد‌های صنفی توزیع می‌کند، می افزاید: این نرخقیمت متعادل برای مصرف کنندگان است و در مورد گوشت قرمز گرم نیز روزانه 200 لاشه تازه گوسفند وارد استان و توزیع می‌شود و به منظور تعادل گوشت قرمز این توزیع انجام می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با بیان اینکه کمبود گوشت قرمز از محل گوشت‌های گرم وارداتی جبران می‌شودمی گوید: برای استان البرز این مقدار گوشت گرم گوسفند تحویل می‌شود و گوشت منجمد برزیلی هم با توجه به مصرف در این ایام یک ونیم تُن بوده که با دستور استاندار البرز و پیگیری جهاد کشاورزی به روزانه 10 تُن افزایش پیدا کرده و مردم هم از این گوشت استقبال می‌کنند و در این ایام هم به مصرف مردم افزوده شده است.

 

تدابیر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با تاکید بر نظارت هرچه بیشتر و بهتر بر تولید و توزیع محصولات می گوید: با توجه به اینکه برخی از کالاهای اساسی بخش کشاورزی با ارز یارانه ای تامین می شود لازم است تدابیری اندیشیده شود تا این محصولات به قیمت واقعی به دست مصرف کنندگان برسد و جلوی هرگونه سوء استفاده گرفته شود.

«سیدمجید موسوی» می گوید: با توجه به تحریم هایی که بیش رو داریم و منابعی که دولت به عنوان یارانه به برخی از کالاها پرداخت می کند، باید طوری عمل کنیم که اثرات مثبت این یارانه ها خود را نشان دهند و از کوچک شدن سفره مردم جلوگیری کنیم.

موسوی می افزاید: از مدیران خواستیم میزان عرضه و تقاضای استان در زمینه محصولات کشاورزی مورد نیاز برآورد و مشخص شود تا بتوان برنامه دقیق و جامع و کاملی برای تامین این نهاده ها را در استان البرز داشته باشیم.

موسوی می افزاید: در جلسه ای که به این منظور تشکیل شد مقرر شد مدیریت های حراست، بازرسی و توسعه بازرگانی سازمان با همکاری معاونت توسعه مدیریت ومنابع انسانی تعدادی پرسنل برای ساماندهی و نظارت بر توزیع بازار اختصاص داده شود تا به عنوان عوامل نظارتی در استان فعالیت کنند و مدیریت ها ی جهاد کشاورزی مسئول هدایت این پرسنل در سطح شهرستان ها خواهند بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز تاکید می کند: این اتفاق نمی افتد مگر با همکاری و تلاش همه جانبه همه بخش ها و مدیران در این برهه از زمان باید با تلاش مضاعف و نظارت های دقیق محصولات و نهاده های وارداتی را از محل ورود تا محل توزیع و تحویل به مصرف کنندگان کنترل کنند.

موسوی اضافه می کند: ارزهای تخصیص داده شده به بحث تامین نهاده های دامی باید به درستی کنترل و هزینه شود و مدیران در این شرایط بحرانی باید دست در دست هم داده و تلاش کنند زنجیره تولید، توزیع و مصرف به درستی شکل گیرد.

وی می گوید: در بحث توزیع محصولات کشاورزی و اقلام دیگر، مدیران شهرستان ها همانند سربازان پیشگام باید با استفاده از تشکل ها و مباشرین و تشکیل جلسات مختلف و کارآمد، بستر لازم و مناسب را برای توزیع کالاهای اساسی بخش کشاورزی آماده کنند.

 

یکی از عوامل گرانی مردم هستند

رییس اتاق اصناف کرج با بیان اینکه بازار فعلی بازار کاذبی است که ضرر آن شامل حال مردم و حتی خود اصناف می شود می گوید: در این بازار عرضه و تقاضا هم خوانی ندارد و ارزش پول از بین می رود.

«حمید کریمی» می گوید: یکی از عوامل گرانی خود مردم هستند و اگر در چنین شرایطی بیش از حد نیاز خود خریداری نکنند این وضعیت در بازار به وجود نمی آید. متاسفانه مردم در چنین شرایطی به سمت خرید بیش از نیاز واقعی رو می آورند در حالی که وقتی می بینند بازار دچار التهاب می شود نباید خریداری کنند.

کریمی می گوید: اتحادیه ها و اتاق اصناف بر بازار نظارت و رسیدگی دارند اما برخی کسبه با سواستفاده از وضعیت فعلی شرایط را سخت تر می کنند در حالی که این بحران گذرا بوده و با همدلی مردم و مسئولان برطرف می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار