11. مهر 1397 - 9:01   |   کد مطلب: 21732
رعایت نکردن شاخص‌های ایمنی و قدمت بالای ساختمان‌ها حالا نه تنها مدارس دولتی بلکه پای مدارس غیر دولتی را به این موضوع کشانده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

«یک سوم مدارس کشور تخریبی اند»، «اوضاع و احوال سرانه دانش آموزی چندان خوب نیست» و صحبت‌های دیگری از این دست همگی هشدار مسئولان آموزش و پرورش نسبت به اوضاع نابسامان فضای آموزشی در کشور است که گویا قرار نیست دست به کار شوند و چاره ای برای این ماجرای دنباله دار پیدا کنند.

اوضاع نابسامانی که بخشی از آن به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای در آموزش و پرورش و بخشی دیگر نبود برنامه ریزی دقیق برای تامین فضای آموزشی متناسب با نیاز دانش آموزان است؛ تهران یکی از کلانشهر‌های کشور بوده که همواره امکانات و دسترسی به منابع، آن را متمایز از سایر مناطق کشور کرده و به همین جهت جمعیت بسیاری را در خود جای داده است، اما با وجود چنین شرایطی در تهران، فضای آموزشی در این کلانشهر حال خوبی ندارد و با بحران جدی روبه رو است.

مسئولان آموزش و پرورش تهران چندسالی است به وضعیت بحرانی فضای آموزشی و فرسودگی مدارس در تهران و شهرستان‌های اطراف اشاره می‌کنند، به گونه‌ای که کمرئی مدیرکل وقت آموزش و پرورش تهران مدارس با قدمت بیش از ۴۰سال را از مشکلات ساماندهی فضای آموزشی شهر تهران برشمرد و گفت: برای رفع این مشکل به تامین اعتبار نیاز بوده که نقش خیرین در این زمینه تاثیر بسزایی دارد علاوه بر آن عباسعلی باقری مدیر کل فعلی آموزش و پرورش تهران هم در روز‌های اخیر با تاکید بر مشکل جدی بودن کمبود فضای آموزشی در پایتخت، مهاجرت و رشد دانش‌آموزی را از علل اصلی این موضع بر شمرد.

ساز ناکوک هماهنگی‌ها در تامین فضای آموزشی پایتخت

مدت‌هاست مساله فضای آموزشی و کمبود آن در کلانشهر تهران مطرح می‌شود از جمله مشکلاتی که تهران را جز کم بهره‌ترین مناطق از حیث فضای آموزشی قرار داده است، انبوه سازی و فاجعه کمبود فضای مدرسه در منطقه ۲۲تهران و تراکم بالای کلاس‌های درس و مشکل رفت و آمد خانواده‌ها در این منطقه بوده علاوه بر آن فرسودگی مدارس بحرانی جدی‌تر از است که خبر از بروز حادثه‌ای جبران ناپذیر می‌دهد.

مشکلاتی که نیازمند عزم ملی برای رفع آن است تا اوضاع مدارس دولتی که از جهات مختلف مظلوم و مغفول واقع شدند کمی سر و سامان پیدا کرده و سر پا شوند و خانواده‌ها با خیال راحت فرزندشان را به دست مربیان و معلمان بسپارند.

باقری درباره تامین فضا در منطقه ۲۲ از واگذارس سه زمین از سوی شهرداری به آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه خبر داده بود و بر این تاکید داشت که شهرداری‌ها برخی موارد شورا‌های آموزش و پرورش را اجرایی نکردند.

از کمبود فضا و روش‌های تامین آن که بگذریم کافی است سری به محل‌های قدیمی تهران زد تا بحران فضای آموزشی و خطرآفرین بودن آن را به وضوح دید مساله‌ای که محدود به یک یا ۲ منطقه نبوده و در اغلب محلات تهران قابل مشاهده است، اما برخی مناطق مانند، ۱۷،۱۱،۱۰، ۶ که جز مناطق قدیمی پایتخت محسوب می‌شود اوضاعی وخیم‌تر از سایرین دارند.

وقتی حال وخیم فضای آموزشی دولتی‌ها به غیردولتی‌ها سرایت می‌کند

مدارس دولتی و اوضاع نه چندان مناسب فضای مدارس اغلب به دلیل محدودیت مالی در آموزش و پرورش است، اما از طرف دیگر مدارس غیردولتی تاسیس شدند تا ضمن خدمات رسانی با کیفیت به دانش آموزان، باری از دوش دوش دولتی‌ها بر دارند تا آن‌هایی که تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه مدرسه دارند، در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

هرچند مدارس غیردولتی و به تعبیری واگذاری بخشی از آموزش و پرورش به بخش خصوصی منتقدان خاص خودش را دارد و کم و بیش در ان تخلفاتی دیده می‌شود و به شدت ذره بین‌ها این تخلفات را رصد می‌کنند تا این بخش از ریل خود خارج نشود، اما ضریب تخلفات گویی در این مدارس بیش از دولتی هاست و منفعت طلبی راه‌های بیراهه‌ای را برای جذب دانش آموز بیشتر به هرقیمتی پیش پای برخی موسسان و مدیران غیردولتی می‌گذارد؛ افرادی که دانش آموز را نه به عنوان یک عنصر موثر در جامعه بلکه به عنوان یک کارخانه پولسازی می‌بیند تا سرمایه ش. را افزایش دهد.

همواره مسئولان غیردولتی در دوره‌های مختلف از ضرورت طی کردن مسیر کاملا قانونی برای صدور مجوز مدارس سخن گفتند، اما گویی این مجوز‌ها و مسیر‌ها برای برخی راه رفته از قبل است و اکنون آنطور که خود می‌پسندند، مدرسه شان را اداره می‌کنند.

ایمنی که فدای دریافت شهریه بیشتر از دانش آموزان می‌شود

سری به یکی از محله‌های پر جمعیت، اما قدیمی تهران زدیم و مصداق دور زدن‌های قانونی مدارس غیردولتی در یکی از مدارس محل به وضوح مشخص بود؛ مدرسه‌ای که از ظاهر آن قدمتش بالایش فریاد می‌زد، یک طبقه به ساختمان اضافه کرده است تا خانه اش که به هر طریق نامعلوم مدرسه شده، حالا گسترش بیشتری پیدا کند.

 

علی شهری مدیر کل نوسازی مدارس تهران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: سال ۸۹ یک طبقه به ساختمان این مدرسه اضافه شد البته گویا قرار بوده است تا این طبقه اضافه شده، کاربری نداشته باشد.

وی همچنین تاکید داشت که ساختمان‌های مدارس تنها باید از مرجع نوسازی مجوز ساخت را بگیرند و سایر نهاد‌ها نقشی ندارند و برای این مدرسه هم قریب به یقین مجوزی صادر نشده است.

از کنار این مدرسه فرسوده و ناایمن غیردولتی عبور کنیم، کلاس‌های کوچک مدارس غیردولتی و تراکم دانش آموز در این کلاس‌ها به بهای کسب سرمایه بیشتر معضل دیگری است تا دانش آموزان با وجود اخذ شهریه‌ای چند میلیون تومانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وایمنی را فدای منفعت طلبی می‌کنند.

 

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره رسیدگی به وضع فضا‌های آموزشی مدارس غیردولتی و استحکام لازم این فضا‌ها اظهار کرد: برای تشکیل شدن هر مدرسه غیر دولتی استاندارد‌های لازم فضای آموزشی برای ایجاد یک مدرسه جدید از سوی سازمان نوسازی مدارس مورد تایید قرار می‌گیرد و پس از این مرحله مجوز راه‌اندازی مدرسه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی استان‌ها استاندارد‌های فضای آموزشی و استحکام لازم آن به سازمان نظام مهندسی اعلام می‌شود و این سازمان‌ها هم همکاری‌ها و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا مکان پیشنهادی برای فضای آموزشی استاندارد‌های لازم را دارا باشد.

حال با وجود این اظهارات حبابی از خدمات ویژه و مدرسه امن در قبال پرداخت شهریه های سنگین اظهارات مسئولان مبنی بر نظارت ها زیر سوال می رود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار