19. اسفند 1397 - 20:17   |   کد مطلب: 22515
در صحن علنی شورای شهر همدان، افزایش میانگین ۲۸.۳ درصدی نرخ تاکسی‌های همدان در سال آینده مصوب شد و عدم تراکم‌فروشی در سطح شهر مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

کامران گردان بعد از ظهر امروز در جلسه صحن علنی شورای شهر خواستار خودداری از هزینه‌های ارسال کارت پستال و تبریک سال نو و یا کارت دعوت‌های مراسم‌ها در آستانه سال نو، توسط سازمان‌ها و شهرداری شد و اظهار داشت: این اقدامات هزینه مضاعف تحمیلی به شهرداری است و سازمان‌ها و شهرداری می‌توانند از طریق سیستم الکترونیک این اقدامات را داشته باشند.

شهردار پاخگو باشد تعهد خرید 15 دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل شهری شد

وی همچنین خواستار پاسخگویی شهردار در خصوص تأمین 15 دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل شهری شد و گفت: شهردار باید در این خصوص پاسخگو باشد که تعهد انجام شده چه شد؟

رئیس شورای شهر همدان بیان کرد: تا پایان سال حدود دو جلسه دیگر صحن شورا برگزار و موارد مطرح شده در کمیسیون‌ها و نامه‌های ارسالی بررسی خواهد شد.

وی در خصوص نرخ‌نامه تاکسی‌ها برای سال آینده، افزود: با توجه به اینکه تصمیم بر اعلام نرخ‌های جدید تا قبل از پایان سال شد، با میانگین 28.3 درصد افزایش در نرخ تاکسی‌ها در مسیرهای مختلف تصویب و این مصوبه به کمیته انطباق ارسال می‌شود.

رئیس کمییسون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان نیز در خصوص عدم پرداخت مفاسا حساب به شهروندان توسط شهرداری، ابراز کرد: شهروندان عوارض بهره‌برداری به شهرداری پرداخت می‌کنند اما شهرداری مفاسا حساب ارائه نمی‌کند.

سید مسعود عسگریان با تأکید بر اینکه تنها ارائه یک فیش در قبال پراخت عوارض بهره‌برداری به شهروندان، فی نفسه اعتباری ندارد، یادآور شد: باید در قبال پول دریافتی از شهروندان، رسید یا مفاسا حساب با رعایت تمام موارد حقوقی ارائه شد.

افزایش عوارض و بهای خدمات به صورت همزمان مغایر با اصول شهرداری است

وی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه باید شهرداری‌ها رفته رفته از سطح عوارض ساختمانی کاسته و بهای خدمات را افزایش ‌می‌دادند، عنوان کرد: اما هر ساله هم عوارض و هم بهای خدمات افزایش می‌یابد که این امر مغایر با اصول شهرداری در کشور است.

عسگریان با تأکید بر اینکه این امر بر اساس چشم‌انداز 20 ساله کشور با سیاست‌های اعضای شورا منافات دارد، گفت: متأسفانه برای تأمین بودجه شهرداری‌ها هم عوارض و هم بهای خدمات را افزایش می‌دهیم.

رئیس کمییسون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: اگر طرح تفصیلی و طرح جامع شهری ارائه شده از سوی آقایان مشاور بی‌عیب و نقص بود هر هفته  جلسه کمیسیون ماده 5 و یا جلسات این چنینی نمی‌گذاشتیم.

وی با اشاره به افزایش روزافزون جمعی و مهاجرپذیر بودن همدان با توجه به گفته نمایندگان همدان، خطاب به اعضای شورا، گفت: ببینید با توجه به مطالب عنوان شده چه اتفاقی در حاشیه‌ها می‌افتد و شاهد تراکم در این مناطق هستیم.

عسگریان با اشاره به مصوبه دوره‌های قبل شورا مبنی بر افزایش ارتفاع در ساخت‌و‌سازها، اظهار داشت: این مصوبه به منظور جلوگیری از تفکیکی باغات و اراضی بوده است که اتفاق خوبی برای مردم باشد؛ بر اساس تراکم پایه اگر مجوز افزایش ارتفاع نمی‌دادیم، چند هکتار اراضی باید به ساخت و ساز برای تأمین نیاز امروز شهرنشینی اختصاص می‌دادیم.

 

 

رئیس کمیسون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان افزود: طرح ارائه مجوز افزایش ارتفاع از نظر اقتصادی و شهرنشینی توجیه داشته که باقی مانده است؛ باید واقعیت‌ها را بپذیریم نمی‌شود نیمی از قانون را بپذیریم و نیمی را نپذیریم.

وی افزایش بهای خدمات و بهای عوارض با وجود افزایش تراکم‌فروشی را اجحاف در حق شهروندان دانست و بیان کرد: طرح‌های جامع و تفصیلی جامع و کامل نیست بلکه نیاز شهرنشینی وقتی توسط مردم عنوان می‌شود، نیاز واقعی شهرنشینی است.

عسگریان با تأکید بر اینکه باید بپذیریم اگر قانون می‌خواهد اجرا شود، تمام زوایای قانونی را لحاظ کنیم، یادآور شد: نباید در شورای پنجم افزایش بهای خدمات را بگذاریم که بدعت‌گذاری شود؛ این امر اجحاف مبرهن و مسلم در حق شهروندان است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای شهر همدان نیز عنوان کرد: تعرفه سازمان‌ها در جلسات با شهرداری بررسی و کمیسیون‌های تخصصی به طور ویژه برگزار شد؛ نتیجه بررسی‌ها دفترچه تعرفه عوارض کنونی شده است.

با تراکم‌فروشی از آینده برای الان شهرداری هزینه می‌کنیم

اکبر کاووسی‌امید با بیان اینکه با تراکم‌فروشی از آینده برای فعل شهرداری هزینه می‌کنیم، اظهار داشت: با فروش تراکم و سطح، شهر را مدیریت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه هیچ گونه تغییری در ضرایب فرمول‌های محاسبه بهای عوارض نداشتیم به جز در یک مورد، گفت: یک مورد تغییر یافته نیز به منظور بازدارندگی برای این امر بود که شهروندان به سمت تراکم نروند.

کاووسی‌امید با بیان اینکه تنها 9 درصد مردم همدان عوارض پرداخت می‌کنند، ابراز کرد: 5 دوره از تأسیس شوراها گذشته است اما هنوز شوراها در جهت هماهنگی و ارتباط با مردم، برای مدیریت اقدامی نداشته‌اند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور مالی شورای شهر همدان افزود: مباحث فرهنگی نیز خدمت می‌خواهد چراکه خدمت تنها رفت و روب نیست؛ فرهنگ همچون اکسیژن است، مهمترین خدمتی که یک شهروند می‌تواند دریافت کند، خدمت فرهنگی است، مردم باید بدانند برای فرهنگ و آموزش و پرورش هم باید هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه دفترچه عوارض معقول و منطقی است، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق توانمندسازی، خانه‌ها پلاک ندارد و هنوز اقدامی هم در این خصوص نشده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان نیز اظهار داشت: شاهد تارکم‌فروشی در شهر هستیم؛ در منطقه استادان و متخصصین تراکم‌فروشی می‌شود؛ داریم شهر را می‌فروشیم و اینکه شهرداری 10 تا 15 سال بعد با این وضعیت چکار می‌کند، کار نداریم.

ارتفاع‌سازی، نظام سرمایه‌داری را تقویت کرده است

نرگس نورالله‌زاده با تأکید بر اینکه شهرفروشی می‌شود تا مدیریت کنیم، گفت: افزایش ارتفاع را شهرداری پیشنهاد کرد و مصوب شد، حدود 8 سال پیش این طرح مصوب شده و باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه اکنون باید جلوی تراکم‌فروشی را بگیریم، ابراز کرد: شهرداری دارد به سمت ویرانه می‌رود و اینها یک واقعیت است؛ می‌گوئیم شهرداری بهای خدمات را نگیرد اما تراکم‌فروشی می‌کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان یادآور شد: میانگین ارتفاع همدان 2.5 طبقه است و سراه فضای سبز واقعی همدان نیز 1.5 مترمکعب است.

وی با تأکید بر اینکه پهنه‌بندی، سیاست درستی است، بیان کرد: ارتفاعی که اکنون می‌دهیم در پهنه‌بندی تغییر می‌کند؛ ارتفاع‌سازی، نظام سرمایه‌داری را تقویت کرده است، باید با توجه به عرض معبر، مجوز ارتفاع دهیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان نیز اظهار داشت: بارها به موضوع تراکم‌فروشی در شهر انتقاد داشته‌ام؛ اینکه قاعده‌ای بگذاریم و عده‌ای استفاده میلیاردی ببرند و سپس قانون را برداریم، مردم عادی ضرر می‌کنند که دور از انصاف است.

قبل از اینکه شهر فنا شود باید فکری برای تراکم فروشی می کردیم

علی رحیمی‌فر با تأکید بر اینکه از این به بعد اجازه تراکم‌فروشی ندهیم، گفت: از این به بعد اجازه ندهیم برج‌های 15 طبقه در مناطق مسکونی ایجاد شود؛ باید قبل از اینکه شهر فنا شود در خصوص تراکم‌فروشی این موارد را می‌گفتیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز بیان کرد: در سیاست برنامه پنجم و ششم توسعه و اخذ بهای خدمات از مردم، شکی نداریم اما نه اینکه تنها از 9 درصد اخذ شود، این موضوع بی‌عدالتی است.

گاهی برج شهرداری از خرج آن بیشتر است

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه باید قبول کنیم گاهی برج شهرداری از خرج آن بیشتر است، افزود: شهرداری در برخی مراسمات که نباید، حضور دارد؛ قرار نیست شهرداری بهایی از شهروندان بگیرد و  جای دیگری خرج کند.

وی با تأکید بر اینکه باید جلوی تراکم‌فروشی را بگیریم، ابراز کرد: اکنون بابحث طرح جامع مطرح است، باید پهنه‌هایی برای بلندمرتبه‌سازی مشخص کنیم اما اصالت و هویت شهر را حفظ کنیم.

در مناطق توانمندسازی مشکلات بسیاری در بحث سیما منظر داریم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز اظهار داشت: برخی حریم‌ها از جمله، مخابرات، میراث فرهنگی و غیره نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده است؛ مردم ما نجیب هستند و اگر بدانند در ارائه مجوزهای ساخت و ساز از سوی شهرداری یکسان رفتار می‌شود اعتراضی ندارند.

علی فتحی گفت: اینکه در کوچه‌ای سال قبل یک مجوز ارتفاع ارائه می‌شود و امسال مجوز دیگری، این موضوع قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم برنامه‌ای برای شهر داشته باشیم، جایی برویم که برنامه‌ای نداشته‌ایم، ابراز کرد: بلوار آیت‌الله نجفی از جمله مناطقی است که می‌توان در آن برنامه‌هایی همچون مجوز ارتفاع برای از بین بردن ساختمان‌های بدنما داشت.

فتحی با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که حقوق مردم از بین نرود، افزود: در مناطق توانمندسازی مشکلات بسیاری در بحث سیما منظر داریم.

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار