20. اسفند 1397 - 13:07   |   کد مطلب: 22524
خانه «هوش و خلاقیت» همدان، خانه‌ای است که با ابتکار عمل و خلاقیت چند جوان تحصیل کرده برای احیای بازی‌های فکری و خلاقانه و دور کردن کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته و در این هفت سال با وجود مشکلات بسیار توانسته افراد زیادی را جذب کند و هر روز خلاق‌تر از دیروز به مسیر خود ادامه دهد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

چند روز پیش تولد هفت سالگی خانه و هوش خلاقیت همدان بود، خانه‌ای که بدست چند جوان تحصیلکرده و خلاق در همدان برای رشد و شکوفایی کودکان و نوجوان تأسیس شد که از همان روز اول تصمیم گرفته بودند جزو اولین‌ها در کشور باشند و همین‌طور نیز شد.

مدیران و مربیان جوان و پویای این خانه وجود سختی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری که در این سال‌ها داشته‌اند هرگز تسلیم نشده و کمر همت را بستند تا خلاقیت را از مهجوریت نجات دهند و به ما یاد دهند که در دنیا و فضای مجازی این روزها که گریبانگیر همه شده، می‌توان با قدرت خلاقیت و ابتکار خیلی کارها کرد.

این خانه به اسم کودکان و نوجوانان است اما آنقدر برنامه‌ها و جشنواره‌هایش جذاب و هیجان‌انگیز است که همه اعضای خانواده را هم نوعی درگیر می‌کند.

برای آشنایی بیشتر این خانه و فعالیت اعضا و مربیانش به سراغ آنها رفتیم و گپ و گفتی صمیمی با مدیر عامل خانه هوش و خلاقیت داشتیم که در ذیل می‌خوانید:

علیرضا خرمرودی، مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت در گفت‌گو با نافع اظهار کرد:  خانه هوش و خلاقیت یک مجموعه‌ای آموزشی، فرهنگی و علمی است که با هدف پرورش خلاقیت و ایجاد نشاط فکری در بین کودکان و نوجوانان و حتی خانواده‌ها از سال 90 در شهر همدان فعالیت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه کارشناسان و روانشناسان حوزه تربیت کودک معتقد هستند بهترین زمان برای پرورش هوش و خلاقیت کودکان سنین سه تا ۱۲ سال است، افزود:  اگر پدر و مادر در این سال‌های طلایی با استفاده از ابزارهای متفاوت ذهن فرزندان خود را در مسیری درست رشد و رورش دهند، قطعا آینده آنها تضمین خواهد شد.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت همدان گفت: برای ورود به خانه هوش ابتدا افراد باید در جشنواره‌هایی که چند بار در طول سال برگزار می‌شود، ثبت‌نام ‌کنند؛ سپس این افراد توسط مربیان دوره دیده براساس یک سری آزمون هوش چندگانه مورد آزمایش و سنجش قرار می‌‌گیرند.

وی ادامه داد: بعد از آزمون ما بهترین دوره آموزشی را با توجه به جواب آزمون‌ها، علایق و عملکرد بچه‌ها در کلاس‌های اولیه استعدادیابی پیشنهاد می‌دهیم.

خرمرودی بیان کرد: کلاس‌های پرورش هوش و خلاقیت با استفاده از روش بازی‌های فکری مختلف در هر ترم برگزار شده و در پایان ترم، مجدد بچه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و روند رشد آنها بررسی شده و بهترین نمره‌ای را که در هر بازی فکری خلاق و درسی کسب کرده باشند برای ترم آینده دوره تکمیلی آن پیشنهاد داده می‌شود که در نهایت بعد از چند ترم، کودکان و نوجوانان در یک رشته خاص که بیشترین استعداد و علاقه را در آن داشته‌اند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه خانه هوش و خلاقیت به کودکانی که در طول دوره تلاش بهتری داشته، گواهی دوره اعطا می‌کند، ‌اضافه کرد: همچنین در این خانه برای بالا بردن بهره‌وری کلاس‌ها و ایجاد انگیزه به طور منظم برنامه‌های جانبی برگزار می‌کنیم تا کودکان درک بهتری از آموزش‌ها داشته باشند.

مدیر عامل خانه هوش و خلاقیت تصریح کرد: همچنین در طول سال نمایشگاه‌ها، مسابقات و جشنواره‌های مختلفی را برگزار می کنیم تا خانواده‌ها بیشتر و بهتر در روند فعالیت‌های فرزندان خود قرار بگیرند.

 

وی با بیان اینکه خانه هوش و خلاقیت با ابتکار و خلاقیت مربیان مرکز طراحی و مجهز شده و ما سعی کرده‌ایم برای دکور و چیدمان این محل و کلاس‌ها از وسایل بازیافتی، بهترین استفاده را بکنیم، خاطرنشان کرد: با این عمل خواستیم به بچه‌ها نشان دهیم که با ساده‌ترین وسایل اطراف خود و خلاقیتشان می‌توانند بهترین کاردستی‌ها و وسایل را درست کنند و از آن لذت ببرند.

خرمرودی ادامه داد: در این خانه نزدیک به  30 مدرس جوان و خلاق با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد بعد از گذراندن دوره‌های فشرده تربیت مدرس و کارگاه‌های روانشناسی در مجموعه مشغول به کار می‌شوند و در این زمینه توانسته‌ایم اشتغال‌ ایجاد کنیم.

وی به برگزاری جشنواره‌های مختلف خانه هوش و خلاقیت اشاره و اظهار کرد: در جشنواره استعدادیابی که همان جشنواره ورود به خانه است با اجرای متدهای خاص نقاط ضعف، قوت، توانایی و استعداد کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت اضافه کرد: جشنواره هنری، جشنواره‌ای است که با برگزاری دوره‌ها‌ی ادبی و هنری قدرت تخیل، سخنوری و اعتماد به نفس کودکان را افزایش می‌دهد؛ جشنواره ریاضی هم به منظور افزایش قدرت حل مسائل ریاضی و جشنوراه صدا برای شناسایی بهترین‌ها از نظر صدا و گویندگی برگزار می‌شود.

وی همچنین به جشنواره صندوقچه اشاره کرد و یادآور شد: هدف از این جشنواره آشنا کردن کودکان و نوجوانان با ارزش پول و مفاهیم پولی، روش‌های مدیریت مالی، مدیریت صحیح خرید، پس‌انداز و آینده‌نگری و دوراندیشی در سرمایه‌گذاری
است که مورد استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها قرار گرفته است.

خرمرودی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف استانی و کشوری، گفت: ما هر ساله مسابقات مکعب روبیک، ریاضیات کانگورو، دومینو، اتللو، برج هیجان و ... را برگزار می‌کنیم و برندگان این دوره‌ها به مسابقات کشوری معرفی می‌شوند.

وی افزود: در کنار مسابقات سعی کردیم برنامه‌هایی چون شب یلدا را با همکاری خود بچه‌ها و والدینشان برگزار کنیم که هدف یادآوری سنت‌های قدیمی و اصیل ایرانی است، همچنین تورها و برنامه‌های رصدی از ماه گرفتگی و بارش‌های شهابی را در طول سال داریم.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت ادامه داد: خانه هوش در زمینه‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی، تربیت گویندگان رادیو و تلویزیون زیر نظر اساتید مجرب و نیز نمایش هم فعالیت دارد و سعی کرده در طول این سال‌ها در همه ابعاد فرهنگی، هنری و علمی پیش قدم باشد و بخش‌های مختلفی از هوش بچه‌ها را شناسایی و تقویت کند.

وی به کسب رتبه‌های برتر در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: رتبه‌های برتر در مسابقات بین‌المللی ریاضیات کانگورو، رتبه سوم در چالش هندسه چیتا و ورود به المپیاد هندسه ایران، رتبه اول در مسابقات کشوری دومینو و مکعب روبیک، کسب رتبه برتر اعضای گروه نقالی و گروه نمایش و... در کارنامه خانه هوش و خلاقیت ثبت شده است.

خرمرودی اضافه کرد: خانه هوش و خلاقیت سعی کرده با مسابقات خانوادگی «هوش، خلاقیت، سرگرمی» با تنوع موضوعی و محتوایی در زمینه‌های ریاضیات، نجوم، ادبیات و کاردستی که هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، خانواده‌ها را هم به نوعی درگیر کند و خوشبختانه تا حد زیادی توانسته توجه خانواده‌ها را به خود جلب کند؛ در این مسابقات، بعضی سوالات مخصوص پدرها و بعضی مختص مادران بوده و نیز سوالاتی برای بچه‌ها طراحی شده تا هنر و خلاقیت خود را به کار بگیرند.

 

وی با تأکید بر اینکه امروز بازی‌های رایانه‌ای به یک معضل تبدیل شده، گفت: متأسفانه همه بچه‌ها و خانواده‌ها به نوعی با این فضا درگیرند و انجام بازی‌های فکری و مشارکتی در میان خانواده‌ها در حال فراموشی است.

مدیرعامل خانه هوش و خلاقیت با بیان اینکه برای بازی‌های رایانه‌ای باید جایگزین مناسب و مورد علاقه بچه‌ها را طراحی کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف خانه هوش، طراحی و اجرای برنامه‌ها و بازی‌هایی است که برای همه سنین کودکان و نوجوانان قابل اجرا باشد و نیز آن قدر جذاب باشد که بتواند بچه‌ها را از فضای بازی‌های مجازی دور کند و به سمت خود بکشاند.

خرمرودی افزود: وقتی استقبال خانواده‌ها و شور و هیجان بچه‌ها را می‌بینیم با وجود مشکلاتی متعددی که برای چرخاندن این محل داریم، دلگرم می‌شویم که کار را با قدرت بیشتری ادامه دهیم و هر روز به طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی فکر کنیم.

وی در پایان به انتشارات این مجموعه اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب گزارش عملکرد هفت ساله این مجموعه منتشر شده که این کتاب برای کسانی که علاقمند در حوزه کودک، خلاقیت و کارآفرینی هستند، می‌تواند مناسب باشد.

این خانه توانسته در این هفت سال به محل و پاتوقی برای بچه‌ها و خانواده‌هایی که دغدغه رشد و پروش خلاقیت دارند تبدیل شود اما باید گفت جای خانه‌های هوش و خلاقیت بسیاری در سطح شهرهای کشور خالی است، خانه‌هایی که نه تنها می‌تواند باعث اشتغال چند جوان تحصیل‌کرده، پرانرژی و خلاق شود بلکه می‌تواند مکانی برای بازی،‌ هیجان و رشد هدفمند هوش و خلاقیت کودکان و نوجوانان شود.
برپایی خانه‌هایی شبیه خانه هوش و خلاقیت همدان در سایر شهرها و حتی روستاها هر چند همت جوانان را می‌خواهد اما باید مسؤولان نیز قدمی برای حمایت بردارند تا دل این جوانان گرم‌تر و قدمشان محکم‌تر شود؛ و باور کنیم که گاهی در همین خانه‌های ساده و کوچک استعدادهایی شناسایی می‌شوند که در آینده می‌توانند تحولی عظیم را نه در کشور بلکه در دنیا رقم بزنند.

به امید روزهای بهتر برای اعضای خانه هوش و خلاقیت...

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار