20. فروردين 1398 - 8:48   |   کد مطلب: 22630
در هفته‌های اخیر قیمت برخی محصولات صیفی نظیر پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی به دلایل مختلف با نوسانات چشمگیری در بازار روبه‌رو شده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

در هفته‌های اخیر قیمت برخی محصولات صیفی نظیر پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی با نوسانات چشمگیری در بازار روبه‌رو شد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

با توجه به آنکه برخی مسئولان میدان مرکزی، خبر از کاهش قیمت پیاز و سیب زمینی در بازار می‌دهند؛ اما بررسی‌های میدانی از سطح بازار بیانگر موضوع دیگری است، چرا که علی‌رغم کاهش قیمت در میدان، در خرده فروشی‌های سطح شهر آب از آب تکان نخورده است که این امر با واکنش شدید مصرف کنندگان روبه‌رو شده است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو پیاز ۹ تا ۱۲ هزار، سیب زمینی ۵ تا ۸ هزار و گوجه فرنگی ۵ تا ۱۳ هزار تومان است که به اذعان بسیاری از فروشندگان وقوع سیل‌های اخیر و محدودیت در حمل و نقل بر افزایش قیمت دامن زده است.

بسیاری از مسئولان امر بر این باورند که با مساعد شدن هوا، رفع مشکلات حمل و نقل، عادی شدن شرایط برداشت و عرضه محصول به بازار قیمت محصول تا حدودی کاهش می‌یابد، البته این کاهش قیمت بدان معنا نیست که نرخ محصولات به قیمت سابق خود بازگردد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار، دلایل گرانی محصولات و شرایط بازار در روز‌های آتی با خبر شویم:

سیلاب های اخیر بر نوسان قیمت پیاز دامن زد/مردم نگران کمبود عرضه پیاز در بازار نباشند

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل گرانی قیمت پیاز در هفته‌های اخیر اظهار کرد: اگرچه در بحث تولید از نظر سطح زیرکشت و میزان بهره برداری محدودیت و مشکل خاصی وجود ندارد، اما متاسفانه شرایط اقلیمی در روز‌های اخیر به گونه‌ای بوده که برداشت قابل توجهی در این مدت نداشتیم.

وی افزود: سیلاب‌های اخیر و بارش‌های فراگیر برای چند روز متوالی در سراسر کشور مشکلاتی را در حمل و نقل، زمان ارسال و عرضه انواعمحصولات میوه و تره بار از جمله پیاز ایجاد کرد که این امر بر نوسان قیمت پیاز دامن زده است.

شادلو از تعادل قیمت پیاز ظرف روز‌های آتی در بازار خبر داد و گفت: با مساعد شدن شرایط آب و هوا، رفع مشکلات حمل و نقل و مهیا شدن شرایط برداشت پیش بینی می‌شود که قیمت پیاز در بازار به تعادل برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم نگران کمبود عرضه پیاز در بازار نباشند، بیان کرد: با توجه به آنکه پیاز‌های فعلی همانند پیاز پاییز قابلیت ماندگاری ندارد، از این رو به خانوار‌ها توصیه می‌شود که از خرید زیاد پرهیز کنند، چرا که این امر بر تحریک بازار و سودجویی دلالان دامن می‌زند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و استمرار بارندگی در روز‌های آتی نمی‌توان پیش بینی دقیقی از زمان کاهش قیمت پیازدر بازار داشت چرا که بلافاصله پس از مساعد شدن شرایط آب و هوا و امکان برداشت، شاهد عرضه فراوان محصول و کاهش قیمت در بازار خواهیم بود.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه محدودیتی در تولید پیاز و سیب زمینی وجود ندارد، افزود: اگرچه وقوع سیل اخیر تا حدودی منجر به بروز خسارت محصولاتی نظیر سیب زمینی و پیاز شده است، اما تا فروکش شدن آب به طور کامل در مزارع نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان خسارت و تولید داشت.

وی درباره تاثیر ممنوعیت صادرات بر قیمت پیاز و سیب زمینی در بازار گفت: با توجه به آنکه صادرات اهرم تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، از این رو با عادی شدن شرایط باید این ممنوعیت برداشته شود چرا که با فراوانی تولید و ازدیاد عرضه دچار مشکلاتی می‌شویم.

قیمت پیاز در میدان کاهش یافت/ تب گوجه فرنگی بالا گرفت

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت پیاز در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی پیاز در مقایسه با هفته‌های اخیر در داخل میدان به ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است، در حالیکه قبل از ممنوعیت صادرات هر کیلو پیاز با نرخ ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به مغازه داران عرضه می‌شد.

به گفته وی، ممنوعیت صادرات سیب زمینی موجب شد تا قیمت هر کیلو محصول از ۶ هزار تومان داخل میدان به ۳ تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تقلیل یابد.

صابری ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل امکان عرضه پیاز و سیب زمینی به نرخ چندماه قبل وجود ندارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار از افزایش ۲ برابری قیمت گوجه فرنگی خبر داد و گفت: با آزاد شدن صادرات هر کیلو گوجه فرنگی با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان در میدان خرید و فروش می‌شود، در حالیکه قبل از آزاد شدن صادرات با نرخ ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان محصول به مغازه داران عرضه می‌شد.

وی در ادامه افزود: با مساعد شدن شرایط آب و هوا و عرضه گوجه فرنگی به بازار پیش بینی می‌شود که قیمت گوجه ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز آینده ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

صابری درباره تاثیر وقوع سیل‌های اخیر بر میزان تولید محصولات صیفی گفت: اگرچه بارندگی و سیل‌های اخیر بیشتر به مزارع گندم و جو، برنج خسارت وارد کرده است، اما بخشی از مزارع سیب زمینی و پیاز دچار آسیب شدند که با فروکش کردن آب در داخل مزارع میزان دقیق خسارت اعلام خواهد شد.

 کاهش ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی پیاز و سیب زمینی/ صادرات یکی از راهکارهای تنظیم بازار محصولات کشاورزی

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت عرضه محصول در خرده فروشی‌ها تابع فاکتور فروشنده است، اظهار کرد: اختلاف قیمت در عمده فروشی تا خرده فروشی طی روز‌های اخیر ممکن است طبق فاکتور مربوط به خرید‌های قبلی مغازه دار باشد که انتظار می‌رود ظرف چند روز آینده معضل مرتفع شود.

وی با اشاره به عوامل گرانی قیمت پیاز و سیب زمینی در برخی مغازه‌ها گفت: اگرچه قیمت پیاز و سیب زمینی در میدان مرکزی نسبت به هفته‌های اخیر کاهش داشته است، اما در برخی مغازه‌ها به سبب تاخیر در فروش بار‌های قبلی این کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است.

کارگر از کاهش ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی پیاز و سیب زمینی خبر داد و افزود: هم اکنون هر کیلو پیاز با نرخ ۶ تا ۷ هزار، سیب زمینی کهنه ۳ تا ۴ هزار و سیب زمینی نو ۴ تا ۵ هزار و ۳۰۰ تومان در میدان عرضه می‌شود که حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود باید در خرده فروشی‌ها به فروش برسد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران ادامه داد: براساس نرخ کنونی پیاز در میدان مرکزی، مغازه داران حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود باید محصول را با نرخ ۹ هزار تومان به مصرف کننده عرضه کنند. این در حالی است که در روز‌های اخیر هر کیلو پیاز با نرخ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان در میدان مرکزی داد و ستد می‌شد.

وی از نوسان قیمت گوجه فرنگی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آزاد شدن صادرات، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی درمیدان مرکزی یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان افزایش داشته است.

کارگر با اشاره به اینکه با صادرات محصولات کشاورزی مشکلی نداریم، بیان کرد: اگرچه صادرات یکی از راهکار‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، از این رو مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی باید شرایطی فراهم کنند تا با رشد صادرات، کشاورزان و مصرف کنندگان دچار زیان نشوند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پایان تصریح کرد: از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تقاضا داریم با برنامه ریزی بلندمدت و مدیریت دقیق در صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار داخل تعادل را برقرار کنند چرا که اولویت اول تامین نیاز کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار