31. فروردين 1398 - 9:27   |   کد مطلب: 22690
کارشناس محیط زیست درباره علت سیل‌های اخیر در برخی مناطق کشور توضیحاتی داد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

حسین آخانی گیاه شناس و کارشناس محیط زیست در خصوص علت سیل های اخیر در برخی مناطق کشور اظهار کرد: سیل خود به تنهایی موجب نابودی تنوع زیستی نیست؛ بلکه تنها مسیر خود را باز می کند و به شکلی به دنبال آزادی حق طبیعت است.

وی افزود: بنابراین از نظر اکولوژیک نگران تاثیرات سیل بر طبیعت نیستیم اما آنچه در سیل خطرناک است نابودی خاک به خصوص در مسیرهای شیب دار است که موجب ناپایداری خاک می شود.

بیشتر بخوانید:چوب حراجی که به جان محیط زیست افتاده/آغاز شمارش معکوس زمین عاری از تنوع زیستی

آخانی گفت: اگر می خواهیم برخورد درستی با طبیعت پس از حادثه ای مانند سیل داشته باشیم، باید به طبیعت فرصت دهیم تا گونه هایی که در حادثه سیل نابود شده اند رشد کنند.

وی بیان کرد: باید به گونه های گیاهی فرصت احیا دهیم، چرا که با احیای گیاهان خاک نیز تثبیت می شود .

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: روند توالی طبیعی گیاهان پس از سیل شروع می شود و ادامه این توالی منجر به ایجاد پوشش گیاهی و جنگل به خصوص در منطقه زاگرس خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مسیری که سیل تخریب کرده مسیر طبیعی رود و سیل بود و انسان با ساخت و ساز و تخریب این مسیر را نابود کرده بود، افزود: باید از هرگونه ساخت و ساز در مسیر رودها جلوگیری کنیم تا پس از مدتی شرایط به وضعیت طبیعی باز گردد.

آخانی گفت: سیل علت ندارد و زمانی که بارندگی ها زیاد باشد اضافه آب به خاک جذب نمی شود و همین موجب می شود که آب اضافی وارد طبیعت شود.

وی بیان کرد: هر چه در طبیعت دخل و تصرف افزایش می یابد حوادث نیز افزایش خواهد یافت . ما با سد سازی ها ، کشاورزی در اراضی پر شیب و ساخت و ساز ها موجب نابودی جنگل ها و تنوع زیستی شده ایم.

آخانی گفت: هر عاملی که مانع جریان چرخه طبیعی شود موجب ایجاد حادثه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار