به گزارش شبنم ها،
اگر شهروندی برای کار اداری یا رسیدگی به امور روزمره قصد عبور از عرض چارغهای پرتردد شهر مانند مزدقینه و سعیدیه وغیره را داشته باشد حتما باید خطر عبور عرض این معابر را به جان بخرد؛ چرا که هیچیک از پله برقیها یا آسانبرهای نصب شده در این مبلمان شهری فعال نیست و حتی بر ورودی آسانسور پل عابر پیاده استانداری همدان هم قفل زدند.
امکاناتی برای حفظ جان مردم؛ که کار نمیکنند
حسین مرسلی در هنگام گذر از عرض خیابان مقابل استانداری همدان در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در همدان که چرا از پلعابرپیاده استفاده نکردید، اظهار داشت: بیشتراز 2 ماه است که آسانسور آن را با زدن قفل بستند و پله برقی آن هم اکثر اوقات خاموش است. این امکانات شهری جان مردم را در عبور از عرض خیابان حفظ میکند؛ چرا مسئولان تا این اندازه نسبت به تعمیر کردن این امکانات بیتوجهند و جان مردم برای آنها اهمیت ندارد؟.
این شهروند همدانی افزود: باید افرادی مسئول سرکشی و نظارت بر این وسایل باشند تا اگر آسیب دید سریع تعمیر کنند. افراد کهنسالی مانند من که نمیتوانند این همه پله را بالا بروند دوباره پایین بیایند. پس به ناچار برای رسیدن به خانه باید از عرض خیابان رد شویم که شاهد هستید خودروهای عبوری از عرض این معبر چه سرعت بالایی دارند و هیچکدام هم برای عبور عابران پیاده سرعت خود راکم نمیکنند چون با دیدن پل عابرپیاده حق خود میدانند تا بیشتر سرعت بروند و ترس به جان عابران پیاده بیندازند.
بیشتر بخوانید
داشتن تائیدیه استاندارد برای نصب و راهاندازی آسانسور در اردبیل اجباری شد
آسانسورهای ادارات کهگیلویه و بویراحمد استاندارد سازی شود
وی گفت: وقتی امکانات پلهای عابرپیاده خراب میشود یا موقت از کار میافتد برای افزایش دقت و توجه رانندگان باید علامت هشدار در 100 تا 200 متری پلها به صورت چراغ چشمکزن نصب کنند تا تصادفهای شهری کاهش یابد وقتی امکانات پل درست شد آن علامت هشدار بردارند.
عبور خطرناک مادر و فرزند از عرض معبر
صدای ترمز خودرویی چارباغ بعثت، تقاطع سعیدیه بالا و پایین توجهم را جلب کرد هنوز روز به نیمه نرسیده که بانویی با کالسکه قصد عبور از عرض این معبر دارد کنجکاوی خبرنگاری مرا به سوی او کشاند تا بپرسم چرا با وجود پل عابرپیاده مکانیزه آن حوالی از آن استفاده نمیکند که معرفیام تمام نشده گویی این شهروند فرصتی یافته تا فریادش را بزند و بعد که آرام شد با ببخشید، گفت: آخر مسئولان ما چرا اینقدر بیتوجهند زن و بچه خودشان هم باشد اجازه میدهند با بچه خردسال از خیابان رد شود یا سریع آسانسور این پل را که چند ماه است خراب شده درست میکنند حرف دل این شهروند هم خرابی آسانسور پل عابر پیاده است.
گفتم شاید مشکل به همین دو پل عابرپیاده درشهر همدان ختم میشود و سایر پلهای مکانیزه عابران پیاده همدان مشکلی ندارند و مردم به راحتی از امکانات آن استفاده میکنند، اما متاسفانه این طور نیست و این روایت تلخ شهروندان چند صد متر بالاتر از این تقاطع(سعیدیه بالا) مجدد روبروی خانههای معروف به مسکن و شهریسازی سعیدیه بالا تکرار میشود. بررسی میدانی را ادامه دادم پل عابر پیاده بعدی چارباغ شهید رجایی بود آنهم خاموش است و گاهی تکانی به خود میدهد و از رخوت خواب کار نکردن برمیخیزد.
تعمیری برای رفع محدود مشکل پلهبرقی پلها
حسین محمودی از شهروندان همان حوالی که دید چند بار این پله برقی را زیر نظر دارم، اظهار داشت: چند بار به شهرداری زنگ زدیم آمدند پلبرقی را راهاندازی کردند اما همچنان خراب است گویا قطعاتش ایراد دارد و پیمانکار آن هم بیشتر برای رفع تکلیف گاهی آن را تعمیر میکند و قطعاتش را تعویض نمیکند.
چهاراه و چارباغ مزدقینه هم از معابر پرتردد همدان است به خصوص که مجاور بیمارستان بعثت همدان قرار دارد و مردم برای رسیدن به این بخش درمانی از آن سوی معبر به کرات از عرض این بلوار با عرض زیاد عبور میکنند و جان خود را در تقابل با سرعت بالای خودروهایی عبوری قرار میدهند. حسین افشانی که دست فرزندش را گرفته تا او را به اتوبوس واحد برساند به خبرنگار تسنیم درباره دلیل عبور از عرض معبر و استفاده نکردن از پل عابرپیاده گفت: پل مکانیزه این نقطه از شهر همدان خراب است البته چند ماه است هربار هم به ناچار باید عرض خیابان عبور کنم. پاسخ این شهروند کوتاه و پر معنا بود چرا که فرصت نداشت و سوار اتوبوس واحد شد و رفت.
باشنیدن صحبتهای مردم درباره خرابی امکانات پلهای عابر پیاده شهر و خطراتی که جان مردم را تهدید دلیل را از علی فتحی رئیس کمیسیون خدمات شهری، ترافیک، محیط زیست و بهداشت شورای شهر جویا شدیم که در سخنانی کوتاه اظهار داشت: این مشکل را مردم به صورت اعتراض به شورا منعکس کردند و هفته بعد هم در جلسهای موضوع را بررسی خواهیم کرد.
وی دلیل بسته بودن در ورودی برخی پلهای مکانیزه عنوان شده در گزارش و کار نکردن برخی دیگر را هم تمدید نشدن قرارداد پیمانکار امکانات مکانیزه این پلها اعلام کرد و پاسخگویی بیشتر به این سئوال را به برگزاری جلسه مرتبط موکول کرد.
آمار تلخ تصادفهای شهر همدان
رئیس اداره عملیات پلیس راهور استان همدان هم اظهار داشت: پلهای عابر پیاده مکانیزه انگیزه ترغیبی برای عبور عابران از روی پل ایجاد میکنند که در نتیجه آمار تصادفهای دورن شهری را کاهش داده وجان شهروندان کمتر به خطر میافتد. اکثر این پلها هم در مکانهایی نصب میشوند که معبر ترافیک بالا یا سرعت عبور خودروها از معابر زیاد است.
سرگرد سیدجواد حسینی گفت: اگر این امکانات به هر دلیل ایراد داشته باشد شهروندان را مجبور به عبور از عرض معبر پرتردد می کند که در نتیجه سرعت بالای عبور خودروها تصادف عابران اجتنابناپذیر است.
وی درباره آمار تصادفهای سال گذشته عابران در معابر شهری استان همدان هم گفت: سال قبل حدود 31 نفر بر اثر تصادفهای شهر فوت و حدود یک هزار و 117 نفر هم مجروح شدندکه با آنالیز این وقایع متوجه میشویم در این تصادفها به ترتیب 51 درصد متوفیان و 38 درصد مجروحان عابران پیاده بودند.
حسینی با اشاره بر اینکه امروز صبح(دوم اردیبهشت 98) هم یک کودک خردسال در هنگام عبور از عرض چارباغ خیابان شهید مدنی در اثر برخورد با خودرویی جان خود را از دست داده است، افزود: اکثر آسیبدیدگان در هنگام عبور از عرض معابر همدان کودکان و افراد کهنسال هستند که آمار تصادفهای شهر همدان هم آنرا اثبات کرده به طوری که 70 درصد صدمه دیدگان تصادفهای شهر افراد مسن هستند. توصیه اکید پلیس هم استفاده شهروندان از پلهای عابرپیاده مکانیزه است.
سرقت و آسیبرساندن به امکانات پلهای مکانیزه شهر
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری هم درباره ایراد امکانات پلهای عابر پیاده شهر همدان، اظهار داشت: در شهر همدان 20 دستگاه پلعابرپیاده نصب شده داریم که از این تعداد 14 دستگاه مجهز به امکانات آسانبر شهروندان مانند آسانسور و پلهبرقی است و اغلب اوقات هم کودکان بر اثر بازی موجب خراب شدن سنسور این امکانات میشوند یا قطعات آن سرقت میشود.
احسان صباغی با رد اینکه مشکل خرابی پلهای عابر پیاده تمدید نشدن قرارداد پیمانکاران پلها است، افزود: پیمانکار ناظری همیشه وظیفه نظارت و سرکشی به امکانات این پلها را دارد و اگر ایرادی پیدا کنند مشکل را حل میکند. اگر هم قطعات آن سرقت شود که باید معطل دریافت قطعه بمانیم. قطعات الکترونیکی هم از خارج وارد میشود.
وی گفت: سال گذشته حدود 70 میلیون تومان برای تعمیر این امکانات که سهولت برای عابران پیاده را در پلهای مکانیزه شهر همدان فراهم میکند هزینه کردیم. شیشههای آن را شکسته بودند که فقط 150 تا 160 میلیون تومان هم جداگانه برای آن هزینه شده است.تاکنون هزینه تامین قطعات هم در حدود 200 تا 300 میلیون تومان بوده است.
صباغی با اشاره بر اینکه آسانسور تقاطع سعیدیه تا چند روز دیگر درست میشود و قابل استفاده است، اظهار داشت: آسانسور مقابل استانداری خراب نیست و شاید به دلیل درستکاری بچهها ایراد پیدا کرده است و اگر پلهبرقی هم برخی اوقات کار نمیکند امکان دارد بچهها چیزی مابین دندانههای پلهبرقی انداخته باشند که با نوسان برق در آسانسور یا پله برقی برای ایمنی شهروندان این امکانات موقت خاموش میشود.
به رغم گفتههای مسئولان؛ بازدید میدانی خبرنگار تسنیم و عکس و فیلمهای تهیه شده از قفل بودن در ورودی آسانسور مقابل استانداری همدان که در چند بازه زمانی مختلف تهیه شده است مشخص است که این امکانات مدت طولانی خاموش است و قابلیت استفاده برای مردم را ندارد در حالیکه این امکانات با هدف حفظ جان مردم در عبور از عرض معبر پر ترافیک و پرسرعتی مانند چارباغهای شهر نصب شده است و کارایی نداشتن آن خطرات زیادی را برای مردم ایجاد میکند.
گزارش از حمید نصرتی قانعی
انتهای پیام/
دیدگاه شما