23. ارديبهشت 1398 - 10:34   |   کد مطلب: 22813
با برخورداری بیش از 1200 نوع گیاه دارویی با خواص ویژه، گنجینه خدادادی گیاهانی در راستای درمان و پیشگیری از بیمارهای مختلف است که حتی با بهره گیری از این حوزه و رفتن به سمت صنایع تبدیلی و بسته بندی می توان تا حدودی رکود اقتصادی حاکم بر شهرستان را از بین برد.

به گزارش شبنم ها به نقل از نافع

بهار که می شود از همان ابتدایش با خود برکت را به همراه می آورد، طراوت و تازگی، سرزندگی و نشاط در ذات بهار نهفته است.

در استان همدان و در شهرستان تویسرکان چیدن گیاهان ویژه و خوردنی به ویژه گیاهانی که از دل کوه می رویند و به قول محلی ها تره های صحرایی گاهی می شود درآمدزا برای عده ای و گاهی دیگر می شود یکی از موارد اصلی برای طبخ غذاها و آش های خوشمزه و محلی. ویژه تر آنکه از این گیاهان برای درمان و پیشگیری از بیماری های متعددی استفاده نیز می کنند.

فصل رویش این گیاهان از آنجا که در بهار است برخی ها پس از تهیه، حتی آن را خشک می کنند تا بتوانند در دیگر فصل ها از خواص این دست از گیاهان بهاره بهره بگیرند.

اگر برای تفریح به صحرا و کوه برویم، آنقدر بوی خوش این گیاهان صحرایی مشام هر انسانی را می نوازد که ترغیب به چیدنشان می شویم.

و اما این روزها میدان امام تویسرکان به عنوان میدان اصلی این شهر مملو از فروشندگان گیاهان صحرایی است که به طور عمده زنانی هستند که گاه سرپرست خانوده هم محسوب می شوند و این گیاهان را برای فروش عرضه می کنند و بازارشان داغ است و داغ.

برخی از این گیاهان پاغازه، کنگر، بلمک، ریوس، کنگر، کنگر، موسیر، گزنه، شنگ و خاکشیر است، از آنجا که محلی ها با این گیاهان به نوعی زندگی می کنند خواص آن را خوب می دانند، با این حال بر آن شدیم برای خوانندگان خوب نافع هم شده به سراغ کارشناس داروی های گیاهی برویم تا به صورت جامع و علمی تر با خواص گیاهان بهاره آشنا شویم.

«جواد ربیعی» کارشناس ارشد گیاهان دارویی و طب سنتی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار نافع، گفت: استان همدان دارای بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی است که در کوه ها، دشت ها، دامنه ها، ارتفاعات و سراب ها پراکنده اند و این ذخیره و گنجینه خدادادی، گیاهان دارویی مفید و پر از خواص بیشماری است که در پیشگیری و درمان بیماری ها از دیرباز تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: تنوع و رویش این گیاهان در تویسرکان در میان دیگر شهرستان های استان آن هم به دلیل آب و هوا و اقلیم مناسب این شهرستان بیشتر است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی افزود: بسیاری از این گیاهان از روزگاران گذشته برای مردم شناخته شده است و محلی ها موارد مصرف و استفاده های درمانی از آن ها را تا حدود زیادی آشنا می شناسند.

ربیعی به خواص برخی از این گیاهان اشاره کرد و گفت: خاکشیر به عنوان گیاهی معتدل تقویت کننده کبد و معده خوبی محسوب می شود و برای گرمازدگی و گرفتگی صدا و رفع ورم مفید است و البته مصرف آن، رنگ صورت را زیبا و شفاف می کند.

وی اظهار کرد: کاسنی از دیگر گیاهان بهاری است که با طبیعت سردش مقوی برای کبد، مصفای خون، مسکنی برای صفرا و تب بری مناسب برای جوش های پوستی و خارشی است.

این کارشناس ارشد طب سنتی ایرانی به بیان خواص ریباس یا به قولی ریواس هم پرداخت و تأکید کرد: ریباس طبعش سرد بوده و از آنجا که دارای ویتامین های A ، B ، C است، برای تقویت کبد، کاهش صفرا، مصفای خون، تب و آبله استفاده می شود و از طرفی قابض است و هم به عنوان مسکنی برای عطش و ضد تهو صفراوی می توان از آن بهره گرفت.

ربیعی همچنین گفت: کنگر را نباید فراموش کرد، این گیاه با طبیعت گرمی که دارد در انواع آش ها و خورش ها هم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: کنگر با برخورداری از ویتامین های A ، B ، C کبد را تقویت می کند و برای کاهش چربی های بدن، تقویت کنندگی دستگاه گوارش مصفای خون و کاهش اوره مفید است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با بیان اینکه گیاه گزنه با طبیعتی گرم برای کاهش قند خون، مشکلات پروستات مردان، رماتیسم، ورم های بدن و مشکلات کلیه و مجاری اداری مفید است، افزود: از غازیاغی یا همان پاغازه با طبیعت گرمش نمی تون گذشت چرا که برای بیماری های پوستی مثل برص و نیز پاک کننده ای مناسب برای کلیه و مثانه استفاده های بسیار دارد.

ربیعی به طبیعت سرد بلمک هم اشاره کرد و گفت: این گیاه مسهل برای ورم های گرم بوده، همچنین ملین سینه، مسکن عطش و در رفع بیماری های صفراوی مفید است.

وی طبیعت شِنگ را گرم معرفی کرد و افزود: این گیاه سرشار از ویتامین های A و C است و نیز قابض و مفید برای اسهال، خونریزی، مشکلات گوارشی و بیماری های پوستی به حساب می آید.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: تیغ دوراغ ازدیگر گیاهان بهاری، گرم است و از آن به عنوان ضد قارچ، ضد باکتری و تقویت کننده معده استفاده می شود و کدبانوها از آن با دید چاشنی مناسبی برای ماست و دوغ استفاده می کنند.

ربیعی در ادامه از خواص سیر هم حرف به میان آورد و گفت: سیر طبیعتی گرم دارد و برای حفظ صحت مزاج، درد مفاصل رطوبی، فشار خون بالا، چربی خون و ضد عفونی کننده بسیار مفید است و ناگفته نماند که موسیر هم خواصی چون سیر دارد و و البته خواصش از سیر قوی تر است.

به گزارش نافع؛ در این گزارش تنها به بخشی از خواص و موارد استفاده گیاهان بهاری در تویسرکان از زبان یک کارشناس پرداختیم، گیاهانی که مردمان این دیار به خوبی آن را می شناسند و حتی در تهیه انواع غذاها و آش های مخصوص از آن استفاده می کنند، هر کدام از این غذاها حتی می تواند به عنوان غذای دارویی مفیدی برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری ها باشد.

و اما اینجا در تویسرکان، جای صنایع تبدیلی برای بهره گیری حداکثری از گیاهان بهاره با رویکرد فرآوری از آن خالی است و همچنان پای شهرستان در صنایع بسته بندی لنگ می زند، چه بسا با خشک کردن، بسته بندی و فرآوری های متعدد و یافتن بازار فروش مناسبی برای این گیاهان دارویی، سایه رکود اقتصادی از سر مردمان این دیار رخت بربندد.
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار