1. خرداد 1398 - 18:20   |   کد مطلب: 22861
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان از کاهش چشمگیر آمار طلاق در استان خبر داد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

 مهرداد نادری‌فر در کارگروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان همدان با اشاره به کاهش قابل توجه آمار طلاق در سال گذشته، گفت: امیدواریم با اجرای طرح و برنامه‌های پیش‌بینی شده اعم از راه‌اندازی بنیاد صیانت از خانواده در شهرستان‌های ملایر، فامنین و نهاوند، تاسیس کلینیک خانواده توسط جهاددانشگاهی در دو شهرستان ملایر و همدان و انجام پژوهش‌ها و تحقیقات دقیق، شاهد کاهش چشمگیر طلاق در استان باشیم.

وی با تأکید براین‌که همواره تلاش می‌شود تا براساس مطالعات و اقدامات موثر ۱۲ دستگاه عضو این کارگروه، شاهد کاهش سالیانه ۴ درصدی طلاق در استان باشیم، مطرح کرد: طلاق همواره یکی از آسیب‌های اجتماعی است که حذف آن غیرممکن است؛ اما می‌توان با تمهیداتی از افزایش و رواج آن در بین زوجین جلوگیری کرد.

نادری‌فر ادامه داد: از این رو اقدامات خوبی بین ۱۲ دستگاه عضو به‌ویژه جهاددانشگاهی و بهزیستی به منظور کاهش این آسیب اجتماعی صورت گرفته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به ۳۹۳۹ طلاق ثبت شده در سال گذشته، بیان کرد: این آمار درسال ۹۴ عددی بالغ بر ۴۲۶۵ مورد بوده که خوشبختانه با اقدامات انجام شده سیر نزولی در پیش داشته است.

وی انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج برای زوجین را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: تمامی مشاوره‌های مربوط به ازدواج و زندگی مشترک رایگان بوده و هیچ مبلغی برای ارائه خدمات روانشناسی دریافت نمی‌شود.

نادری‌فر با بیان این‌که اعتبارات مالی بسیار مناسبی درسال جاری از سوی وزارت کشور به استانداری همدان در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق واریز شده است، اظهار کرد: اعتبار میلیاردی آموزش‌وپرورش در سال‌جاری باعث شده تا وظیفه این اداره نسبت به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و یا اقدامات مناسب به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی سنگین‌تر شود.

وی با تاکید بر این‌که تمامی ادارات عضو در این کارگروه از جمله جهاددانشگاهی، زندان‌ها، بهزیستی، صداوسیما، بسیج مستضعفین، دانشگاه علوم پزشکی و فنی‌وحرفه‌ای اعتبارات مربوطه را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: تمامی ۱۲ دستگاه عضو کارگروه تخصصی امورفرهنگی و اجتماعی تنها ۱۰ روز تا ارائه گزارشات عملکرد خود به استانداری و سپس وزارت کشور مهلت دارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان این‌که اعتبارات تخصیص داده شده از سوی وزارت کشور در سال‌جاری نسبت به پارسال بسیار افزایش داشته اشت، تأکید کرد: از این رو انتظار می‌رود که تمامی ادارات نسبت به انجام وظایف خود با حساسیت و سرعت عمل بیشتری اقدام کنند؛ چراکه وزارت کشور مستقیما بر اعمال ادارات مربوطه نظارت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان خبر داد؛ همدان رتبه ۱۷ کشوری در آمار طلاق را دارد

مدیرکل بهزیستی استان همدان از رسیدگی و مشاوره به ۱۱۱ مراجعه کننده بهزیستی به‌دلیل همسرآزاری در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا الوند در کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی استان همدان با اشاره به ثبت ۶۴۲ مورد تماس با خط اورژانس اجتماعی(۱۲۳) در کل استان، مطرح کرد: سال گذشته ۲۰ هزار تماس در سراسر استان با خط‌های مربوط به بهزیستی ثبت شده است؛ از این تعداد ۱۴۸۰ مورد مشاوره تلفنی ۵ تا ۱۵ دقیقه‌ای قرار گرفتند.

وی با بیان این‌که براساس آمارهای موجود، سال گذشته ۱۲۰۰ متقاضی طلاق در استان برای انجام این کار اقدام کرده‌ بودند، گفت: یکی از وظایف بهزیستی، رسیدگی و مداخله به اختلافات خانوادگی به منظور جلوگیری زوجین از انجام طلاق است؛ از این رو در سال گذشته ۲ هزار مورد اختلاف حاد خانوادگی با مراجعه و دخالت بهزیستی ختم به خیر شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان هدف از تأسیس خانه‌های امن ویژه بانوان در سطح استان را در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و عنوان کرد: این خانه‌ها هنگام مراجعه شبانه زنان و دختران در معرض آسیب ساخته شده تا بانوان تنها شب‌ها با مراجعه به این اماکن از آسیب‌های شدیدتری مصون شوند؛ سال گذشته ۱۶۲ زن و دختر به این دسته‌ از خانه‌ها مراجعه کرده که با تلاش‌های مشاورین و نیروهای متخصص مشغول در این اماکن، شاهد بازگشت ۵۷ بانو به سمت خانواده بوده‌ایم.

الوند با بیان این‌که سال گذشته ۱۱۱ نفر به علت‌ همسرآزاری با سامانه ۱۲۳ تماس گرفته بودند، تصریح کرد: هم‌چنین بر اساس تماس‌های گرفته شده با سایر خطوط مربوط به بهزیستی، به ۲۲۲ نفر از افرادی که مورد خشونت خانگی توسط اعضای خانواده به‌ویژه همسران خود قرار گرفته بودند نیز مورد مشاوره مددکاران و مشاورین بهزیستی قرار گرفتند.

وی با تاکید بر این‌که همدان درحال حاضر رتبه ۱۷ کشوری در حوزه ثبت طلاق را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: ۲۵۰ دستگاه اجرایی در بین ۱۲ دستگاه عضو کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی استان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق تقسیم شده است؛ کمپین تحکیم خانواده و اقدامات و برنامه‌های پیش‌بینی شده در این رابطه به گونه‌ای موثر بوده که باعث کاهش آمار طلاق شده است.

وی اعتقاد به باورهای دینی، عرف و هنجارهای جامعه را از عمده دلایل موجود آمار کم طلاق در استان دانست و افزود: باید پذیرفت که از بین بردن و یا کاهش آسیب‌های اجتماعی امری بسیار زمان‌بر بوده و نیازمند صبر و برنامه‌های دقیق است؛ در ساختار وظایف بهزیستی، ۱۰ برنامه سازماندهی شده و ۹ واحد مداخله در خانواده به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تعریف و تعیین شده است.

الوند از آموزش و مشاوره پیش از ازدواج ۲۵۴ نفر و ۶۶ زوج در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: در سال گذشته با برگزاری ۳ همایش در رابطه با خشونت‌های خانگی توسط بهزیستی از جمله اقدامات موثر و مفید این اداره در حوزه کاهش طلاق در جامعه بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان این‌که براساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید در هرسال شاهد کاهش ۴ درصدی طلاق در استان باشیم، عنوان کرد: ایجاد دبیرخانه ستادکاهش طلاق، آموزش رفتار صحیح جنسی، ایجاد مراکز مشاوره و اجباری کردن برگزاری دوره مهارت زندگی در دوران ضمن خدمت کارکنان دولتی ازجمله برنامه و وظایف ۱۲ دستگاه عضو در این کارگروه برای کاهش طلاق در استان است.

وی ادامه داد: بیشتر طلاق‌های ثبت شده مربوط به زوجینی است که در ۵ سال نخست زندگی خود اقدام به ناسازگاری و طلاق می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان مطرح کرد: آموزش مهارت‌های زندگی در سنین نوجوانی الزامی است

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان برنامه ریزی در مبحث آموزش مهارت زندگی و مسائل زندگی زناشویی را الزامی دانست.

به گزارش ایسنا، مصطفی آزادبخت 31 اردیبهشت در کارگروه تخصصی امور فرهنگی و اجتماعی استان همدان با تأکید بر الزام آموزش مهارت زندگی در دوران مجردی، گفت: تمامی ادارات باید در سنینی که مباحث ازدواج در بین دختران و پسران جرقه می‌زند، برنامه جامع و کاربردی داشته باشند.

وی با بیان این‌که متاسفانه دستگاه‌های اجرایی در بحث آموزش مهارت‌های زندگی به موقع ورود پیدا نمی‌کنند، مطرح کرد: متاسفانه معمولا جامعه و مسئولان نیاز آموزش مهارت‌های زندگی و روابط مناسب زوجین در سنین نوجوانی را کتمان می‌کنند.

آزادبخت وجود آمارهای بالا در طلاق زوجین در 5 سال ابتدایی زندگی مشترک را نشان از عدم شناخت دقیق دختر و پسر نسبت به هم دانست و افزود: حذف طلاق همواره در جامعه غیرممکن است؛ اما آنچه که اهمیت داشته و باید مسئولان نسبت به آن توجه و حساسیت داشته باشند، کنترل و کاهش این مسئله اجتماعی است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به اعتبار قابل توجه و بسیار مناسب ارسالی از سوی وزارت کشور به استانداری همدان، اظهار کرد: براساس اعتبارات قابل توجه و بسیار کاربردی ارسالی وزارت کشور به 12 دستگاه عضو کارگروه امور فرهنگی و اجتماعی استان همدان، انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی‌های بسیار مناسب و کاربردی در راستای کاهش آمار طلاق صورت گیرد.

آزادبخت ادامه داد: مسئولین مربوطه به‌ویژه کارکنان وزارت کشور نسبت بر چگونگی هزینه کردن این اعتبارات بسیار حساسیت داشته و تأکید بر تأثیرگذاری برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را دارند.

وی در رابطه با سند اجرایی کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق نیز، تصریح کرد: خوشبختانه با اجرایی شدن این سند جامع می‌توان امید به کاهش مسئله طلاق در جامعه داشت؛ اجرای موفقیت آمیز این سند نیازمند همکاری و همفکری تمامی 12 دستگاه عضو این کارگروه از جمله بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، جهاددانشگاهی و آموزش و پرورش است.
منبع:ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار