1. خرداد 1398 - 18:23   |   کد مطلب: 22862
گاهی مشکلات زیاد زندگی و مسایل دیگر ما را از خودمان غافل کرده و فرصت ارزیابی و جبران عملکرد گذشته را از ما می‌گیرد و اعتکاف این فرصت را در اختیار می‌گذارد تا به جبران ضعف‌های خود بپردازیم و توبه کنیم.

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

وقتی که آب دل از گل و لای گناه، کدر می‌شود و گوش‌های جان از عفونت معصیت سنگین، زمانی که چشم دل در دود و دم نافرمانی خدا کم سو می‌شود و عشق، تنگی نفس می‌گیرد و گلوی روح می‌سوزد، هنگامی که دل در غروب حقایق، سخت می‌گیرد و می‌گرید. طلوعِ خورشید معرفت در سرزمین اعتکاف، شاید بتواند خانه دل و روح را در مقابل بیماری‌ها ضد عفونی کند چرا که اعتکاف، سفر چند روزه به سرزمین صفا و صداقت و غوطه ور شدن در زلال معنی و فرصتی طلایی برای تفکر و زمانی برای بریدن از محیط پرهیاهوی زندگی در راه رسیدن به قرب معبود است.

این عبادت دسته جمعی انسان را به تامل و اندیشه در خودش فرو می برد تا ببیند تا به حال در کجای مسیر زندگی بوده و چه برنامه‌ای را باید برای طی مسیر زندگی خود تنظیم کند تا بیشتر تسلیم دستور خدا بشود.

در اعتکاف معتکف نیمه گمشده خود را پیدا کرده و در می یابد کجا بوده ، به کجا آمده و چه انتظاری از او وجود دارد.

این آیین در سال‌های اخیر با حضور پرشور مردم در ایران اسلامی برگزار می‌شود و هزاران نفر از عاشقان قرب الهی با حضور در مساجد و ادای آیین‌های معنوی، روزه داری و قرائت قرآن و زیارات، در مسیر رسیدن به رضوان الهی گام برمی دارند.

امسال نیز آیین ویژه‌ای همزمان با ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از مشتاقان در مساجد استان همدان برگزار می‌شود، محفلی که قبل و بعد آن پر از دغدغه‌ها و مشکلاتی است که در ادامه این گزارش از زبان مهدی صلواتیان دبیر ستاد مردمی اعتکاف استان همدان این حال و هوا می‌ شویم.

 

انتقاد دبیر ستاد مردمی اعتکاف همدان از دستگاه‌های دولتی

دبیر ستاد مردمی اعتکاف همدان با تأکید بر اینکه، ستاد اعتکاف در همدان مردمی‌ترین ستاد اعتکاف در کشور است، گفت: صفر تا صد مراسم اعتکاف در استان همدان از کمک‌های مردمی است.

مهدی صلواتیان با ابراز تاسف از اینکه نهاد‌ها و سازمان‌ها، ریالی برای اعتکاف هزینه نمی‌کنند، اظهار داشت: نگاه مسئولان استان به اعتکاف ضعیف است، اما خوشبختانه هزینه‌های اعتکاف همدان خودجوش و مردمی تامین می شود .

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اعتکاف عمیق‌ترین کار فرهنگی است که در هیچ جای دنیا نمونه آن دیده نمی‌شود، تصریح کرد: متاسفانه بودجه فرهنگی برای اعتکاف وجود ندارد و دولتمردان حمایتی از این حرکت فرهنگی بزرگ نمی‌کنند.

صلواتیان با اشاره به اینکه سعی بر این است که تمامی علاقمندان در این مراسم معنوی شرکت کنند، تصریح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی اگر کسی خواهان شرکت در مراسم بود و توانایی پرداخت هزینه را نداشت با وی همکاری لازم انجام می‌شود.

 

برگزاری مراسم اعتکاف در ۱۴ مسجد استان همدان

دبیر ستاد مردمی اعتکاف استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف ماه مبارک رمضان در ۱۴ مسجد مناطق مختلف استان برگزار شود، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند.

صلواتیان با بیان اینکه هزینه شرکت در این مراسم ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است، افزود: نام نویسی در روز‌های ۱۷، ۱۸ و ۱۹ ماه مبارک رمضان صبح و بعداز ظهر در مساجد جامع استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف این استان در ماه مبارک رمضان به شکل سه دوره متوالی در کشور  پیشگام است، افزود: این مراسم در سه دوره  و روز‌های ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷، ۲۸، ۲۹ برگزار می شود .

دبیر ستاد مردمی اعتکاف استان همدان به برنامه‌های فرهنگی این مراسم اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی حول محور مهدویت، عفاف و حجاب، حلقه‌های انس شامل سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدها، احکام، آیین همسرداری، ولایت فقیه و تاریخ اسلام برگزار خواهد شد.

صلواتیان ادامه داد: جزء خوانی قرآن کریم، تفسیر موضوعی قرآن، نهج البلاغه، پاسخ به شبهات، عصری با شهدا، محفل انس با قرآن، مناجات نامه خوانی و اخلاق از دیگر برنامه‌های مراسم اعتکاف خواهد بود.

 

۶۰۰ خادم در مراسم اعتکاف فعالیت می کنند

مسئول ستاد مردمی اعتکاف همدان در ادامه از فعالیت ۶۰۰ خادم همزمان با برپایی مراسم اعتکاف در استان خبر داد و افزود:  فعالیت خادمان در مراسم اعتکاف فضایی را ایجاد می‌کند تا  مسیر تعالی به وجود آید.

صلواتیان به آماده کردن زیرساخت‌ها برای بهره‌مندی معتکفان از مراسم اعتکاف اشاره کرد و ابراز داشت: جمع‌آوری و اعطای کمک مردمی به ستاد‌های اعتکاف در استان و تحویل بسته‌های فرهنگی به معتکفان از جمله مهمترین برنامه‌های انجام شده است.

وی  با اشاره به اینکه، استان همدان توانسته با تکیه بر کمک‌های مردمی خدمات خوبی را به معتکفان ارائه دهد، یادآور شد: پارسال همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ۳ هزار نفر در این مراسم شرکت کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد به ۴ هزار نفر افزایش یابد.

صلواتیان در ادامه به دغدغه‌های موجود اشاره کرد و نبود بودجه فرهنگی در این زمینه را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: لازم است با توجه به مردمی بودن ستاد اعتکاف در همدان، نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی بخشی از بودجه خود را به بخش فرهنگی و پشتیبانی ستاد اختصاص دهند.

 

نیمه گمشده‌ای که در اعتکاف متجلی می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در ادامه این گفتگو اعتکاف را معجونی از اعمال نیک شامل روزه، نماز، رازو نیاز برای تقرب به درگاه الهی و خودسازی عنوان کرد و گفت: اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه و هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن و مروری بر نفسانیات خویش است.

حجت الاسلام علی دشتکی افزود: اعتکاف با شب زنده داری هایش، روزه داری، عبادت و راز و نیاز‌های عاشقانه با معبود، حلقه وصلی است تا یک عمر در معبد نیاز و سجده گاه راز، معتکف حریم بندگی باشیم.

وی ادامه داد:اعتکاف  تأثیرگذارترین برنامه‌ فرهنگی- تربیتی به ویژه در موضوع خودسازی است  چرا که انسان برای رشد و تعالی به خودسازی نیاز دارد و در این راستا توجه به امر اجتماعی ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در ادامه به آماده سازی مساجد برای پذیرایی از معتکفان اشاره و خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های مساجد همدان برای اجرای این طرح مقداری مشکل دارد که با رایزنی‌های انجام شده با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تا حدودی این مشکل رفع شده است.

حجت الاسلام دشتکی در ادامه با اشاره به اینکه برای تامین هزینه‌های اعتکاف می‌توان از ظرفیت و کمک خیران استفاده کرد، اظهار داشت: پارسال از هر معتکف مبلغی برای تامین هزینه‌ها گرفته شده و بقیه هزینه از طرف نیکوکاران  و ادارات بود که امسال هم ضروری است تا ادارات برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم همکاری لازم را داشته باشند.

 

در حاشیه دوره آموزشی توجیهی خادمان اعتکاف به سراغشان می‌روم و از حال و هوای این روزهایشان می‌پرسم.

امیرحسین ۱۸ سال بیشتر ندارد، او که به قول خودش پشت کنکوری است، می‌گوید برای بار سوم است که لذت این سفر معنوی را چشیده و می گوید: نخستین بار دوازده سالم بود که به همراه پدرم به مراسم اعتکاف رفتم و به نظرم هرکسی که به مراسم معنوی اعتکاف می‌آید به دنبال خدا و خودش می‌گردد ، می‌خواهد که خودش را پیدا کند و از پیدا کردن خودش به خدا برسد و امیدواریم که هرکس در این مراسم حضور پیدا می‌کند از این فرصت استفاده کرده و بتواند مسیر بندگی‌اش را هموار کند.

محدثه که نخستین بار این میهمانی را تجربه می‌کند نیز می‌گوید: چیزی از خادمی اعتکاف نمی‌دانم، چند سالی بود که به فکر حضور در این مراسم بودم، اما هیچ‌گاه توفیق حضور نصیب من نشده بود، تشویق یکی از دوستانم باعث شد که هر دو با هم در این مراسم شرکت کنیم، به نظرم فرصت خوبی است تا با خدای خود بتوانم خلوت کنم، خیلی خوشحالم که می توانم در مراسم اعتکاف شرکت کنم.

وقت آن رسیده که گزارشم را جمع بندی کنم، خوب که به حرف‌های دبیر ستاد مردمی اعتکاف، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان،  امیرحسین و محدثه فکر می‌کنم، در خیال خود به عشق و مهربانی می‌اندیشم، عشق و مهربانی که به حضرت احدیت ختم می‌شود و به این نکته می رسم که عبادت به درگاه احدیت برای عده‌ای که معتکف خانه خدا شده اند، رنگ و بوی دیگری یافته و زلال روحانی روح است که در زمزم نجوای خدا رنگ بی رنگی می‌شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار