6. تير 1398 - 22:42   |   کد مطلب: 23063
بسیاری از افراد در تابستان از تعریق زیاد رنج می‌برند و این مسئله موجب ازار آنها می‌شود اما با چند فرمول خانگی می‌توانید تعریق بدن را کم کنید و خوشبو شوید.

به گزارش شبنم ها،  عرق کردن یک فرایند طبیعی است که تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، فعالیت بدنی شدید، افزایش دما، احساس ترس یا خشم معمولا با عرق کردن همراه است، با این حال، اگر تعریق شما بیش از حد طبیعی است، این احتمال وجود دارد که به کم کاری تیروئید مبتلا شده باشید.

عرق کردن بیش از حد اغلب با استرس، اضطراب، چاقی، مشکل تغذیه ای و گردش خون ضعیف ارتباط دارد. همچنین برخی از علل تعریق بیش از حد عبارتند از دیابت، تب، مشکلات قلبی، پرکاری تیروئید، لوسمی و یائسگی است.

چالش تعریق بیش ازحد می تواند بر بسیاری از مناطق بدن مثل کف دست، پاها، زیر بغل، گردن، پیشانی و حتی پوست سر تاثیر بگذارد و عارضه تعریق بیش تعریق از حد می تواند در خواب و بیداری بروز کند.

علاوه بر اختلال در زندگی روزمره طبیعی، تعریق بیش از حد می تواند باعث اضطراب یا خجالت فرد در اجتماع شود، همچنین می تواند خطر بوی بدن را افزایش دهد.

در اینجا چند فرمول برای عرق کردن بیش از حد وجود دارد. همچنین برای تشخیص علت تعریق بیش از حد معمول بدن می‌توانید پزشک خود مشورت کنید تا با تشخیص علت بتواند این عارضه را درمان کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین داروهای خانگی برای عرق کردن بیش از حد است و با توجه به خواصش سرکه سیب می تواند به صورت خارجی برای کنترل عرق کردن استفاده شود، همچنین، در صورت مصرف خوراکی، به تعادل سطح pH بدن کمک می کند.

ناحیه ای از بدن را که بیشتر عرق می کند بشوئید و توپ پنبه ای آغشته به سرکه سیب را شب تا صبح در محل تعریق قرار دهید و صبح روز بعد دوش بگیرید و سپس یک پودر تالک یا دئودورانت در محل تعریق اعمال کنید.

همچنین می‌توانید ٢ قاشق چای خوری از سرکه سیب سرخ طبیعی و عسل را در یک لیوان آب مخلوط کنید و یکبار در روز شکم خالی
آن را بنوشید و از عرق کردن بیش از حد جلوگیری کنید.

 

 

جوش شیرین

جوش شیرین یک ضد عرق طبیعی است و می تواند به طور موثر رطوبت را جذب و بوی بدن را نیز خنثی کند.

علاوه بر این،جوش شیرین یک ماده قلیایی در طبیعت است که سطح PH در قسمت های عرق کننده بدن را کاهش می‌دهد.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب کافی مخلوط کنید تا حالت خمیری ایجاد شود و ٣ تا ۴ قطره اسانسبه آن اضافه کنید و آن را به زیر بغل خود اعمال کنید و پس از ١۵ تا ٢٠ دقیقه آن را بشوییدو این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

در عوض، مقادیر مساوی از جوش شیرین و نشانه ذرت را مخلوط و آن را در یک بطری ذخیره کنید، مقداری از این گرد را زمانی که فکر می‌کنید تعریق بیش از دو دارید استفاده کنید.

 

مریم گلی

یک ضد عرق موثر و رطوبت آور است، این گیاه به کاهش عملکرد غده عرق کمک می کند، بنابراین عرق کردن را کاهش می دهد. علاوه بر این، غنی از منیزیم و ویتامین B است که به کنترل فعالیت غدد عرق کمک می کند.

یک قاشق چایخوری برگ مریم گلی را به ٢ فنجان آب اضافه کنید و آن را جوش بجوشانید و اجازه دهید ترکیب به دمای اتاق برسد و سپس استفاده از آن برای تمیز کردن نواحی عرق کننده بدن استفاده و این روش را حداقل ٣ بار در روز تکرار کنید.

شما همچنین می توانید یک قاشق چای خوری مریم گلی را در یک فنجان آب گرم به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و آب لیمو به آن اضافه کنید و این چای را روزی ٢ تا سه بار در روز بنوشید.

 

چای سیاه

چای سیاه یک درمان موثری برای کنترل عرق است، اسید تانیک در چای دارای خواص ضد عرق و رطوبت است.، بنابراین، چای سیاه کمک می کند تا تعریق کاهش یابد همچنین چای سیاه باعث کشتن باکتری هایی می شود که بو بد عرق را بوجود می آورند.

یک یا ٢ کیسه چای را در سه تا چهار فنجان آب گرم قرار دهید و اجازه دهید آن را به مدت ١٠ دقیقه در آن باقی بماند، یک پارچه را در این محلول فرو کنید و آن را در زیر بغل و گردن خود قرار دهید، همچنین پاها و دست خود را در این آب به مدت ٢٠ تا ٣٠ دقیقه قرار دهید تا از عرق دست و پا و بوی بد عرق خلاص شوید.

این روش را یک بار در روز برای چند هفته دنبال کنید، همچنین، هر روز ٢ تا سه فنجان چای سیاه بخورید.

فندق افسونگر

یکی دیگر از داروهای خانگی برای مقابله با عرق کردن بیش از حد، فندق افسونگر است. این گیاه دارای خواص مرطوبت کنندگی و ضد عرق است که به کاهش ضایعات پوستی کمک می کند، و مانع از عرق کردن می شود، به علاوه، بوی بدن را خوشبو می کند.

یک توپ پنبه را با عصاره فندق افسونگر آغشته کنید و روزانه آن را روی پوست خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر فندق افسونگر را با یک کمی آب ترکیب کنید و خمیر حاصل را به مناطق عرق کننده بمالید و اجازه دهید به مدت 1 ساعت در آن محل باقی بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید، این روش درمانی را روزانه یک تا ٢هفته ادامه دهید.

آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی دارای خواصی است که ترشح عرق را متوقف می‌کند، به علاوه، غنی از آنتی اکسیدان هاست و به تنظیم غده عرق کمک می کند.

نوشیدن یک فنجان آب تازه گوجه فرنگی روزانه به مدت یک هفته به کاهش تعریق بدن کمک می‌کند و سپس دوز را به یک روز در میان یک فنجان برای یک هفته ادامه دهید.

قبل از دوش گرفتن، نیز آب گوجه فرنگی را روی قسمت های بدن که مقدار زیادی عرق می کند، اعمال کنید و آن‌ را ١٠ تا ١۵ دقیقه روی نقاط عرق کننده بدن اجازه دهید باقی بماند و سپس دوش بگیرید.

لیمو

لیمو کنترل کننده عرق است و به عنوان یک دئودورانت طبیعی برای خنک کردن بدن و از بین بردن بوی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب لیمو را به یک یک لیوان آب اضافه کنید و پارچه‌ای را در آن فرو کنید و آن را به سراسر بدن خود بمالید و پس از مدت ٢٠ تا ٣٠ دقیقه با آب سرد دوش بگیرید و این کار را یک بار در روز تکرار کنید.

همچنین می‌توانید مقدار مساوی از آب لیمو و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و خمیر حاصل را با پنبه به مناطق عرق کننده بدن اعمال کنید و پس از ٢٠ دقیقه آن را با آب بشویید و هر روز این روش درمان را دنبال کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که به کشتن باکتری هایی که باعث بوجود آمدن بوی بد عرق می شود کمک می کند، به علاوه، رایحه خوش این روغن باعث حفظ بوی خوب بدن در طول روز می شود.

شما می توانید روغن نارگیل را بر روی قسمت های عرق کننده بدن ماساژ دهید، همچنین می توانید یک دئودورانت طبیعی با روغن نارگیل تهیه کنید.

فرمول دئودرانت با روغن نارگیل

سه قاشق چای خوری روغن نارگیل و ٢ قاشق چای خوری کره بدن را در یک کاسه بریزید و آن را در حرارت قراردهید تا ذوب شود، می توانید یک دقیقه در مایکروویو این فرمول را ذوب کنید.

سه قاشق چای خوری جوش شیرین، ۲ قاشق چایخوری پودر سیب زمینی چینی و چند قطره اسانس انتخابی خود را مخلوط کنید، این مخلوط را در یک فنجان بریزید و آن را به عنوان یک ماده دئودورانت در مناطقی که دارای عرق هستند، استفاده کنید.

 

آب جوانه گندم

آب جوانه گندم یکی دیگر از داروهای موثر برای کاهش تعریق است و با متعادل کردن اسیدها و سموم در خون که موجب عرق کردن می‌شوندبه کاهش تعداد تعریق کمک می کند، علاوه بر این، آب گندم غنی از ویتامین های B و سایر مواد مغذی است که به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

هر روز یک تا ٢ لیوان آب جوانه بنوشید تا زمانی که به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار