22. مرداد 1398 - 23:53   |   کد مطلب: 23425
استان همدان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلف همچون غار علیصدر بعنوان یک استان هدف گردشگری شناخته می شود و این غار که یکی از مهمترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در استان به شمار می‌رود همواره از دیگر استان ها برای بازدید پذیرای گردشگران زیادی در طول سال است. اما بعد از چندین سال و حتی چندین دهه یکی از مهمترین مولفه ها در جذب گردشگر که راه ارتباطی امن و مطمئن است در این مسیر بر طرف نشده و این مشکل همچنان پا برجا مانده است.

به گزارش شبنم ها،

به نقل از عصرهمدان؛ بدون شک برای گردشگر پذیر کردن استان، شهر و یا مکان دیگری باید به بستر سازی و ایجاد زیر ساخت های ارتباطی توجه ویژه ای داشت. از آنجا که استان همدان از دیرباز به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن شناخته می شود اهتمام و توجه به منطق تفریحی و گردشگری برای جذب مسافر و گردشگران همواره باید در دستور کار متولیان و مدیران استانی باشد. آمادگی استان و یا شهر از نظر زیر ساخت های ارتباطی و امکانات تفریحی برای گردشگران و حتی برای جذب سرمایه گذاران یکی از مهمترین مولفه های جذب گردشگر محسوب می شود.

در بین مولفه های بی شماری که باید برای جذب گردشگر به آنها توجه شود می توان گفت راه های ارتباطی از دیگر استان ها به همدان و ارتباط داخل استانی یکی از مهمترین و ویژه ترین مولفه و شاخص است.

از انجایی که همدان سال گذشته با دو رخداد مهم فرهنگی همدان 2018 و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب و مطرح شده بود لذا توجه به تامین امنیت مسافران و گردشگران و جذب سرمایه بخش خصوصی اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

با توجه به اینکه سالانه در ایام عید نوروز و در تعطیلات تابستانی مسافران میلیونی برای بازدید از اماکن و ابنیه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی همدان، به استان سفر می کنند لذا امنیت این مسافران در جاده ها و همچنین ایجاد راه‌های ارتباطی امن و برای مسافران بیش از پیش در جذب گردشگر مهم و پر واضح است.

استان همدان با داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلف همچون غار علیصدر بعنوان یک استان هدف گردشگری شناخته می شود و این غار که یکی از مهمترین جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در استان به شمار می‌رود همواره از دیگر استان ها برای بازدید پذیرای گردشگران زیادی در طول سال است. اما بعد از چندین سال و حتی چندین دهه یکی از مهمترین مولفه ها در جذب گردشگر که راه ارتباطی امن و مطمئن است در این مسیر بر طرف نشده و این مشکل همچنان پا برجا مانده است.

جاده همدان به علیصدر به دلیل یک طرفه بودن، باریک بودن جاده و همچنین تعمیر نشدن آن به یکی از پر حادثه خیز ترین نقطه تصادفات استانی تبدیل شده است.

سالهاست که مسئولان استانی از دو بانده شدن این مسیر، از میزان اعتبارات و موانع این جاده سخن می گویند اما سه سال قبل در جریان سفر رئیس جمهوری به استان دو بانده شدن مسیر همدان علیصدر محقق شد چیزی که فعلا بعد از گذشت چندین سال همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده و مردم این استان و شهر همدان از دو بانده شدن این مسیر فقط سخن شنیدند.

بعد از چندین سال که از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به استان می گذرد برای بررسی موانع و مشکلات و ساز و کارهای لازم برای دوبانده شدن به سراغ نماینده مردم بهار وکبودر آهنگ رفتیم تا بصورت کامل تری از تحقق نیافتن این وعده و اجرایی نشدن این مهم پرس و جو کنیم.

ایجاد عوارضی در جاده همدان - علیصدر امکان پذیر نیست

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جاده همدان _ علیصدر جزو مصوبات استانی رئیس جمهور بود اظهار داشت: رئیس جمهور در سخنرانی خود به جاده همدان _علیصدر نیز اشاره کردند و این موضوع را اعلام کردند.

محمد علی پور مختار افزود: با پیگیری‌هاییکه داشتیم این موضوع را دنبال کردیم و ماده ۲۳ آن را گرفتم و وارد بودجه هم کردیم.

وی با اشاره به بودجه این جاده و داشتن ردیف بودجه در سال جاری عنوان کرد: این طرح امسال ردیف بودجه دارد و برای شروع باید مجموعه اداره کل راه و شهرسازی پیگیر اجرای آن باشند و دنبال کنند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به بحث سرمایه گذاری بخش خصوصی در این محور تاکید کرد: در این مسیر سرمایه‌گذار‌ اگر بخواهد بیاید از طریق اخذ عوارض می‌شود و امکان پذیری این موضوع کم است.

پورمختار اضافه کرد: این جاده به دلیل اینکه در محور و دسترسی بسیاری از روستا به شهر واقع شده، ایجاد عوارضی و اخذ عوارض امکان پذیر نیست مگر اینکه یک باند جدید تاسیس شود که هزینه آن هم بالا می رود.

وی با اشاره به عدم ایجاد عوارضی و اخذ عوارض خاطر نشان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر راه داشتیم ایشان هم برای این مسیر دستوراتی دادند.

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ بیان کرد: بخش خصوصی از روند فعلی آن چنان استقبال ندارد و روال فعلا کند است.

برای گرفتن اعتبار جاده همدان - علیصدر مکاتباتی انجام دادیم

در ادامه این بررسی ها به سراغ مدیرکل اداره مسکن و شهر سازی استان همدان رفیتم تا علت اجرایی نشدن را جویا شویم.

حسن ربانی ارشد در خصوص دو بانده شدن مسیر همدان علیصدرگفت: ماده ۲۳ جاده همدان _گل تپه _علیصدر اخذ شده و در جدول ۲۰ قرار دارد.

وی افزود: در ماده ۲۳ آمده که مبلغی از هزینه ها را بخش خصوصی و یک بخشی هم دولت هزینه کند و این در جدول ۲۰ پروژه قانونی بودجه است.

مدیرکل اداره مسکن و شهر سازی استان همدان با بیان اینکه ما مکاتباتی انجام دادیم که از جدول ۲۰ به جدول ۱ بیاید اظهارداشت: اگر به جدول ۱ منتقل شود، قسمت دولتی قابل هزینه است اما با این روال بخش خصوصی از سرمایه گذاری استقبال نمی کند.

حسن ربانی ارشد عنوان کرد: ماده ۲۳ این طرح اخذ شده و مصوبه هم شده است اما فقط باید اعتبار تخصیص داده شود.

وی درتوضیح تفاوت جدول 20 و جدول ی1 عنوان کرد: برای پروژه ها یک جدول 20 داریم و یک جدول 1 که پروژه ها پیوست قانونی می شوند و این طرح جز پروژه های جدول ۲۰ است و اگر در جدول1 باشد راحت تر می شود تخصیص اعتبار گرفت.

مدیرکل اداره مسکن و شهر سازی استان همدان با بیان اینکه در ماده ۲۳ آمده که با کمک بخش خصوصی انجام شود یادآور شد: با این ساز و کار تعریف شده فعلا بخش خصوصی پا قدم نذاشته و فعلا با این روال محقق نشده است، یا باید بخش خصوصی بیاد یا سازوکار این طرح و پروژه عوض شود.

مدیر کل مسکن و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه برای این طرح بخش خصوصی نتوانستیم جذب کنیم تصریح کرد: پیگیر این هستیم که از جدول 20 به جدول 1 منتقل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که طبق پیش بینی‌های شما این انتقال چه زمانی انجام می شود اظهار داشت: شاید قانون ۹۹ بیاد اما چیزی که مهم است این است که ماده ۲۳ برای پروژه ای که گرفته می‌شود در واقع یک مانع بزرگ رفع می شود و ما توانستیم این مانع را برداریم‌.

جاده همدان به علیصدر جاده یک بانده ای است که با گذشته چندین سال از مصوب شدن آن در سفر رئیس جمهوری همچنان دو بانده نشده و از انجایی که موجی ازمسافران از استان های مختلف و گردشگرانی از دیگر کشور ها به استان همدان و علی الخصوص به غار جهانی علیصدر هر ساله می آیند مهیا کردن زیر ساخت های ارتباطی برای افزایش گردشگران باید یکی از مهمترین اولویت های مدیران استانی بخصوص مدیران و متولیان حوزه گردشگری باشد تا بتوانیم علاوه بر تامین امنیت مسافران داخل استان، امنیت و اطمینان خاطر و سهولت دسترسی و رفاه مسافران و گردشگران دیگر شهر ها و استان ها را نیز تامین کنیم و از این مسیر هم در ایجاد اشتغال و هم رونق صنعت گردشگری بیشترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار