23. مرداد 1398 - 14:02   |   کد مطلب: 23430
«ترک اعتیاد فقط در 2 ساعت» و «بدون درد و خماری» این جملات نوشته شده روی کارت ویزیت کوچکی تعجب آدمی را برمی‌انگیزد، آیا چنین روش برای ترک اعتیاد ارائه شده است؟ آیا فرد معتاد می‌تواند با استفاده از این روش دو ساعت

به گزارش شبنم ها، متن یک کارت ویزیت ساده و البته کوچک‌تر از اندازه‌های معمول کافی بود که آغازگر جستجویی کنجکاوانه باشد. متن به اندازه‌ای کوتاه و غیر قابل باور بود که بدون فوت وقت تصمیم گرفتم با یکی از شماره‌های درج شده بر روی زمینه سفید و آبی کارت ویزیت تماس بگیرم.

«ترک اعتیاد فقط در 2 ساعت» ! مطالعه جمله‌های دیگر که با فونت کوچکتری از این جمله نوشته شده بود، تعجب را بیشتر برمی‌انگیخت، « در منزل شما» یا «بدون درد و خماری» و در نهایت جمله آخر که تیر نهایی را بر ذهن شگفت‌زده خواننده وارد می‎کرد: «بدون نیاز به استراحت».

تلفن همراهم را برداشتم و شماره را گرفتم، پس از چند بوق کوتاه، صدایی از پشت تلفن شنیده شد... بنابراین شروع کردم به صحبت «الو... سلام، ببخشید مزاحمتون ‌شدم، آگهی‌تون رو که دیدم برام جالب شد؛ می‌خواستم کمک کنید برای درمان پدرم ...» جوابم را داد و شروع کرد به تعریف از کارش، بعد هم تأکید کرد که باید حضوری بیمار ـ معتادـ را ببیند، من که معتادی برای درمان نداشتم مصرانه از او می‌خواستم کمی تلفنی در روش درمان توضیح دهد تا اطلاعات لازم برای گزارشم و شیوه کارش را به دست آورم، بالاخره به هر ترفندی بود راضی شد توضیح دهد.

« ما با استفاده از داروهای گیاهی، سم زدایی از بدن معتاد را انجام می‌دهیم، این داروهای گیاهی را نیز خودمان تولید می‌کنیم»

حرف از چند آمپول هم زد اما به صورت ریز وارد جزئیات نشد.

از هزینه درمان پرسیدم که جواب داد: هزینه این نوع درمان بر هر فردی بین یک‌میلیون و 200 هزار تومان تا یک‌میلیون و 600 هزار تومان می‌شود، ضمن اینکه حوزه فعالیت من در کل کشور است، بنابراین باید یک هفته جلوتر وقت بگیرید تا مقدمات کار فراهم شود.

من هم قبول کردم و گفتم همین کار را خواهم کرد!

بعد از اظهارات عجیب این فرد با تولی صفری، کارشناس طب سنتی و علی نوری مسؤول یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد همدان گفت‌وگو کردم و از صحت و سقم ادعا پرسیدم چرا که همه ما می‌دانیم رهایی از اعتیاد به سادگی آنچه بر روی کارت ویزیت نوشته شده است، نیست و  حداقل تاکنون این طور نبوده است.

تقریباً می‌توان گفت که از این تماس تلفنی نه تنها پاسخی برای پرسش‌ها پیدا نکردم بلکه به تعداد سؤال‌هایی که داشتم هم افزوده شد.

تولی صفری، کارشناس طب سنتی در این زمینه با اشاره به اینکه در منابع طب سنتی تا کنون چیزی از سم‌زدایی در دو ساعت مطرح نشده ست اظهار کرد: تغییر عادت و تغییر مزاج در دو ساعت امکان‌پذیر نیست، چراکه همان مدت زمانی که برای تغییر مزاج سپری شده است برای بازگشت آن به وضعیت طبیعی و اولیه به همان مدت زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه در اعتیاد، عادتی جانشین مزاج اصلی شده است افزود: در این اتفاق مزاج ثانویه به مزاج اولیه تبدیل شده است بنابراین در دو ساعت درمان اعتیاد امکان‌پذیر نیست.

امکان سم‌زدایی 2 ساعته وجود ندارد

این کارشناس طب سنتی با اشاره به اینکه برای سم‌زدایی مسائلی چون سن، سبک رفتاری، تغذیه، مکان زندگی و مورادی دیگر بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: با توجه به این مسائل امکان سم‌زدایی برای اعتیاد در دو ساعت ممکن نیست.

وی ادامه داد: البته داروهای طبیعی برای کمک به درمان اعتیاد وجود دارد اما در دو ساعت مشکل را برطرف نمی‌کند.

صفری خاطرنشان کرد: این نوع مسائل بیشتر بر اثر تبلیغات شبکه‌های غربی و سودجویی برخی از افراد رخ می‌دهد و در مرحله عمل نتیجه‌ای که مد نظر مردم است، به دست نمی‌آید.

وی تأکید کرد: یک سرماخوردگی ساده حداقل 15 روز زمان می‌برد که از بدن انسان خارج شود، با این اوصاف چگونه سم‌زدایی اعتیاد در دو ساعت امکان‌پذیر است.

علی نوری، مدیر یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد باسابقه در همدان با بیان اینکه افرادی سودجو با هدف کسب درآمدهای کلان به بیان این موارد کذب می‌پردازند اظهار کرد: همانطور که توزیع مواد مخدر توسط کارتل‌های بزرگ در دنیا صورت می‌گیرد، این سوء استفاده‌کنندگان در حوزه درمانی نیز با هدف کسب درآمدهای کلان ورود می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اصول بهبود و درمان تأکید که با تدبیر می‌توان اعتیاد را مهار کرد افزود: ریشه اصلی مهار به خانواده بازمی‌گردد که مسائل خانوادگی، فرهنگی، روحی، روانی و مسائلی از این دست بر زمان‌بندی کنترل اعتیاد تأثیرگذار است.

این فعال حوزه ترک اعتیاد با اشاره به اینکه اگر اعتیاد در عرض دو ساعت قابل درمان بود که مشکلات اعتیاد دامن جامعه را نمی‌گرفت تصریح کرد: مهار اعتیاد به وسیله آموزش صورت می‌گیرد و تنها امور پزشکی نمی‌تواند به آن پایان دهد بنابراین باید مسائل مختلف با هم دیده شود.

وی با بیان اینکه نحوه برخورد در خانواده، دنیای بیرون و دوستان باید به معتاد آموزش داده شود ادامه داد: خانواده نیز باید آموزش ببیند که چگونه با یک فرد بهبودیافته برخورد کنند.

ترک اعتیاد کار اقتصادی نیست

نوری با اشاره به اینکه برخی بازار اعتیاد درست کرده‌اند خاطرنشان کرد: اعتیاد کار اقتصادی نیست بلکه باید معتادان را فهمید و به سمت بهبودی پیش رفت و آنها را درک کرد.

این فعال حوزه ترک اعتیاد با بیان اینکه هیچ فردی هنوز نتوانسته ادعا کند مسأله اعتیاد را برطرف کرده است گفت: پژوهشکدهای بزرگ دنیا هنوز نتواستند این بیماری  را بشناسند بنابراین درمان کامل آن امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه درمان ظرف دو ساعت تنها با دلیل ثروت‌اندوزی ایجاد شده است اظهار کرد: متأسفانه شیوه‌های مختلفی در کشور وجود دارد که به دنبال سوء استفاده هستند.

نوری با بیان اینکه مهار اعتیاد یک بسته همه‌جانبه است افزود: شخصیت معتاد از دوران آغاز زندگی بر اساس باورهای نادرست شکل گرفته است و باید بر روی باورهای غلط نیز تمرکز کرد.

اعتیاد دامی است بزرگ گاهی از سوی توزیع‌کنندگان مواد مخدر گاهی هم از سوی درمانگران متقلب که برای کسب درآمد، سودجویی اقتصادی و تلکه کردن مردم از هیچ کاری فروگذار نیستند. تا پیش از این دغدغه خانواده‌های درگیر اعتیاد رهایی فرزندان از دام اعتیاد بود از این به بعد نگران روش بهبود فرزند گرفتار خود نیز هستند.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده نهادی ذیربط به صورت جدی ورود کرده و با این باندهای بزرگ و افراد سودجو در جامعه برخورد کنند، افرادی که آزادانه در حال تبلیغ شیوه‌ای غیرعقلانی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار