28. مرداد 1398 - 17:23   |   کد مطلب: 23478
روستای قلعه باباخان در فاصله ۲۵ کیلومتری ملایر واقع شده و مردمانش با تقدیم ۲۳ شهید گرانقدر در دوران دفاع مقدس مردانگی و ایثار خود را به اثبات رسانده اند.

به گزارش شبنم ها،

به نقل از عصرهمدان؛ به اتفاق همکارم سنگینی بی‌عاطفه آپارتمان‌های خشک و بی‌روح شهر را جا می گذاریم و به دهستان جوزان قطعه گمشده بهشت ایران و دره سرسبز و عطرآگین این دیار اصیل پا می گذاریم تا از تشنگی صمیمیت و اصالت ما را برهاند.

وه که چه زیبا و رویایی است باغات سرسبز جوزان، خانه های سنتی و دلربای مانیزان و طبیعت دیدنی و نسیم دلنواز روستای توسک و روستایی که همچون یاقوت سبز بر سینه دره جوزان می درخشد.
به قول آقای مسعود حاجی زاده شاعر معاصر (البته با کمی تصرف):
در پس این کوه های سر بلند
یک ده بی دغدغه بی قید و بند
برقرار و پایدار و استوار
ساکت و آرام و خالی از گزند
روزگار مردمانش سادگی
جنس خوب ساکنینش مثل قند
اهل آنجا ساده و با معرفت
با تو می‌گویند بر دنیا بخند
قلعه باباخان بهشت شهر ماست
کوه تا کوه، دره دره، بند بند

آری از قلعه باباخان سخن می‌گوییم، روستایی با طبیعتی بکر و دلنواز و باغات سرسبز انگور و مردمانی فهیم، با فرهنگ و باصفا.

تا در کوچه باغهای قلعه باباخان قدم نزنی و از آب زلال و گوارای قنات نظرآباد جرعه‌ای ننوشی و شمیم روحبخش گل‌های محمدی را احساس نکنی و در کوچه‌های لبریز از صمیمیت و مهربانی روستا و در جمع باصفا و ساده روستائیان حضور نیابی حکایت "زلیخا گفتن و یوسف شنیدن" است و "شنیدن کی بود مانند دیدن؟"

روستای قلعه باباخان در فاصله ۲۵ کیلومتری ملایر واقع شده و مردمانش با تقدیم ۲۳ شهید گرانقدر در دوران دفاع مقدس مردانگی و ایثار خود را به اثبات رسانده اند. شغل غالب مردم کشاورزی و باغداریست و حدود ۱۲۰ خانوار در این روستا زندگی می کنند. بعد از انقلاب به دلایل نامعلوم و بدون اطلاع و نظرخواهی از مردم، نام روستا به "حصار باباجان"! تغییر یافته است که امروز به یکی از

مشکلات تبدیل شده و علیرغم نامه نگاری های شورای روستا هنوز هم در اسناد شهر نام روستا حصار باباجان است.

به گفته آقایان نوروزی و ساریخانی از اعضای شورای اسلامی روستا یکی از مشکلات روستا فرسودگی سیم های برق می باشد که با کمترین باد باعث قطع برق قسمتهایی از روستا شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. قرار گرفتن تیرهای برق در وسط معابر از دیگر مشکلات روستاست که بنیاد مسکن و اداره برق ملایر هر کدام مسئولیت جابجایی را بر گردن دیگری می‌اندازند.

عدم آنتن دهی مناسب شبکه های تلفن همراه و نبود اینترنت یا سرعت بسیار ضعیف آن از دیگر مشکلات مردم می باشد که جزء مطالبات مردم از مسئولین مربوطه است.

اعضای شورا همچنین می گویند منبع آب موجود غیر بهداشتی و قدیمی است و تهیه منبع آب بهداشتی از ضروریات است. همچنین بهسازی قنات و ترمیم و اصلاح راه باغات که در بارندگی های اخیر تخریب شده است از مواردی است که اعضای شورای اسلامی روستا مطرح کردند و کمک و همیاری مسئولین جهاد کشاورزی را خواستار شدند.

روستای قلعه باباخان ظرفیت بسیار بالایی برای معرفی به عنوان روستای هدف گردشگری دارد و می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی شهرستان تبدیل شود.

از شما دعوت می کنیم حتما به این یاقوت سبز دره جوزان، روستای زیبای قلعه باباخان سری بزنید و از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار