12. مرداد 1399 - 18:44   |   کد مطلب: 23487
گزیده‌ای از منابع اهل سنت درباره حدیث غدیر را در اینجا دریافت کنید.

به گزارش شبنم ها،صحت واقعه بزرگ غدیر خم در اهل سنت نیز مورد تایید علماء و دانشمندان است و هیچ شکی در تصدیق آن وجود ندارد.

بر اساس روایاتی از اهل سنت، پیامبر (ص) سه بار دستان مبارک امام علی (ع) را بالا برده و ایشان را به جانشینی خود معرفی کرده است و فرموده اند: هرکس خدا و رسولش را قبول دارد پس باید ولایت و جانشینی علی (ع) را هم قبول داشته باشد رسول گرامی (ص) دو امانت قرآن کریم و اهل بیت (ع) را به مسلمانان اعم از شیعه و سنی سپرده است که علمای اهل سنت این امر را تایید و تصدیق می‌کند و منابع زیادی در این باره وجود دارد.

بیشتربخوانید:متن کامل خطبه پيامبر(ص) در غدیر خم

بر اساس روایاتی به نقل از ابوحنیفه آمده است که در مناظراتتان با شیعیان زیر بار حدیث غدیر نروید اگر اعتراف کردید مغلوب می‌شوید کسی نمی‌تواند اصل غدیر را منکر شود.

عده‌ای درباره آیه اول سوره معارج از سفیان بن عیینه پرسیدند: این آیه درباره کیست؟ سفیان بن عیینه در پاسخ گفت هنگامی که رسول خدا (ص) حضرت علی (ع) را در روز غدیر خم به خلافت منصوب کرد درباره او گفت هر کس من مولی و ولی او هستم، علی مولی و ولی او است چیزی نگذشت که این مساله در بلاد و شهر‌ها منتشر شد و این آیه در وصف علی (ع) است.

حرث بن نعمان فهری نزد پیامبر (ص) رفت و گفت تو به ما دستور دادی تا به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی شهادت دهیم، ما هم شهادت دادیم، دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی که ما همه این‌ها را پذیرفتیم، اما با این‌ها راضی نشدی، تا اینکه این جوان (اشاره به امام علی (ع)) را به جانشینی خود منصوب کردی و گفتی هرکه من مولای او هستم، علی (ع) مولای اوست آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا؟! پیامبر ص فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است.

نعمان روی بر گرداند در حالی که می‌گفت:خداوندا! اگر این سخن حق است، از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران؛ اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا آیه «سَأَلَ سائِلٌ بعذاب واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ» نازل شد.

متاسفانه با وجود اسنادی در میان علمای شیعه و سنی و نزول آیه ۶۷ سوره مائده باز برخی از اهل سنت حدیث غدیر خم را تکذیب می‌کنند.

در اینجا گزیده‌ای از منابع اهل سنت در خصوص واقعه بزرگ غدیر خم، امامت و جانشینی امام علی (ع) معرفی شده است.

اعترافات علمای اهل سنت بر تواتر حدیث غدیر عبارتند از: (شمس الدین ذهبی متوفای ۷۴۸ ه. شرح حال ذهبی)، (ابن حجر عسقلانی متوفای ۸۵۲ ه. شرح حال ابن حجر عسقلانی)، (ابن حجر الهیثمی متوفای ۹۷۴ ه. شرح حال ابن حجر هیثی)، (جلال الدین سیوطی متوفای ۹۱۱ ه. شرح حال سیوطی)، (ابو حامد غزالی متوفای ۵۰۵ ه. شرح حال ابو حامد غزالی)، ملا علی قاری متوفای ۱۰۱۴ ه. شرح حال ملا علی قاری)، علامه شمس الدین الجزری الشافعی متوفای ۸۳۳ ه. شرح حال علامه جزری)، (سبط بن جوزی متوفای ۶۵۴ ه. شرح حال ابن جوزی)، (علامه اسماعیل بن محمد العجلونی الجراحی متوفای ۱۱۶۲ ه. شرح حال العجاونی)، (محمد بن اسماعیل صنعانی متوفای ۱۱۸۲ ه. شرح حال صنعانی)، (محمد بن جعفر الکتانی متوفای ۱۳۴۵ ه)، (محمد ناصر البانی ۱۳۳۲ ه، ۱۹۱۴ م، ۱۴۲۰ ه، ۱۹۹۹ م شرح حال البانی)، (شعیب الارنووط معاصر) از منایع اهل سنت است که این واقعه بزرگ را تایید می‌کنند.

ترمذی از ابو طفیل، ابن ماجه قزوینی از سعد بن ابی وقاص، ابن ماجه قزوینی از براء بن عازب، ابن حجر عسقلانی از امام علی (ع)، احمد بن حنبل از ریاح بن الحرث، احمد بن حنبل از ابی طفیل،احمد بن حنبل از سعید بن وهب و زید بن یسع، نسائی از زید بن ارقم، نسائی از سعد بن ابی وقاص،حاکم نیشابوری از زید بن ارقم، بزار از زید بن یثیع، بزار از سعد بن ابی وقاص، ابن ابی عاصم از امیر مومنان (ع)، طبرانی از زید بن ارقم از منابع اهل سنت در تایید حدیث غدیر است.

در کتاب‌های محمد بن جریر طبری، ابو العباس ابن عقده و شمس الدین ذهبی نیز حدیث غدیر تایید شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار