10. شهريور 1398 - 22:09   |   کد مطلب: 23535
در اولین شب از ماه محرم مراسم سنتی و تاریخی و مذهبی رخصت یا مولا با حضور ورزشکاران و بزرگان نهاوند در زورخانه پوریای ولی این شهرستان برگزار شد.

به گزارش شبنم ها،

، مهرداد سعدی نژاد ،رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوندگفت: ورزشکاران ، پیشکسوتان و مردم مومن شهرستان نهاوند مانند سایر نقاط کشور با فرارسیدن شب اول ماهمحرم اقدام به برگزاری مراسم‌ آئینی محلی و تاریخی خود با عنوان رخصت یا مولی می کنند.

او گفت: تشکیل هیئت‌های عزاداری، برپایی مراسم تعزیه و تکیه، دعاخوانی و عزاداری در مساجد و سطح خیابان‌ها ازجمله مراسمات مردم نهاوند در مام محرم است.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند افزود: یکی از مراسم تاریخی و مذهبی در نهاوند که بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز ارتباط دارد؛ برگزاری مراسم رخصت یا مولا در اولین شب از ماه محرم است که در زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار می شود.

سعدی نژاد در مورد نحوه برگزاری و تشریح چگونگی مراسم رخصت یا مولا اظهار داشت و گفت: این مراسم با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند سالهاست که برگزار می‌شود و جوانان نیز سال‌های زیادی است که در این مراسم شرکت می‌کنند.

او افزود: نام این مراسم به این دلیل رخصت یا مولا است که حاضران در زورخانه همراه با نوحه‌خوانی و نوای مرشد با رخصت گرفتن از حضرت علی (ع) اجازه می‌گیرند که برای فرزندش امام حسین (ع) خود را سیاه‌پوش کنند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند افزود : در این مراسم هر میهمانی که از در وارد سالن و گود زورخانه می‌شود اجازه می‌گیرد و توسط پهلوانان نهاوندی شال سیاه‌رنگی بر گردن آن‌ها انداخته می‌شود و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود.

محمد تقی شهبازی پیشکسوت ورزشی و یکی از بنیان گذاران این مراسم معنوی بیان کرد: که بر اساس یک رسم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش می‌شود و قاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را رد رثای سالار شهیدان می‌سراید.

شهبازی گفت: در ادامه این مراسم یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی با نوای دل‌نشین خود در مدح امام حسین (ع) نوحه‌خوانی می‌کند و حاضران در مراسم نیز به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

او اظهار داشت: چند سالی است که این مراسم معنوی با حضور گسترده جوانان برگزار می‌شود به‌طوری‌که در داخل زورخانه جایی برای نشستن افراد نیست.

این پیشکسوت ورزشی افزود: خیران همه هزینه تهیه مراسم را می دهند و در سالهای اخیر نوجوانان و ورزشکاران گرایش زیادی به حضور در این مراسم دارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار