1. مهر 1398 - 13:20   |   کد مطلب: 23699
یک شرکت به تازگی برای تبلیغ محصول خود، از یک آیه قرآن الهام گرفته و با تغییر یک کلمه آن دست به تبلیغ محصول خود زده است.

به گزارش شبنم ها،حفظ آرامش بصری یا دیداری شهروندان یکی از ماموریتهای شهرداری ها در سراسر دنیاست، که حذف زوائد شهری مانند پاک کردن دیوارها از کلمات نامناسب و پوسترها از این موارد به شمار می رود.

به منظور جلوگیری از آلودگی بصری در شهرها، شهرداری ها بیلبوردهایی را در سطح شهر تعبیه کرده اند، که شهروندان و شرکت های تجاری می توانند، با استفاده از آنها نوع خدمات خود را تبلیغ کنند.

اما تبلیغی هم که بر روی این بیلبوردها نصب می شود، اگر رعایت برخی مسائل مانند احترام به مقدسات، اقوام و شئونات اخلاقی را نکرده باشد، همچنان آلودگی بصری محسوب می شود و تنها تفاوتش با تبلیغات بی ضابطه ای که گاهی اوقات به دیوارهای شهری نقش می بندد، شیک و لاکچری بودن است.

به تازگی یکی از همین تبلیغات شیک و لاکچری، برای اینکه خودی نشان دهد و بیشتر به چشم آید، آیه ای از قرآن را دستاویز جلب توجه دیگران به خود کرده است.

[بی توجهی به وهن مقام خداوند در بیلبوردهای شهری!]

خدواند متعال در آیه ۱۶ سوره «ق» می فرمایند: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» (ما انسان را آفریدیم و وسوسه‏‌هاى نفس او را می‌دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیک‌تریم.)

حالا یک شرکت تجاری برای تبلیغ محصولش، بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی‌اش خطاب به شهروندان نوشته که «از یقه به شما نزدیکتریم». از رگ گردن به انسان نزدیکتر بودن، یک مثال قرآنی هست که تنها مخصوص ذات اقدس الهی است و صاحب این جمله (آیه) هم خداوند متعال است.

قطعا هیچ کسی نمی تواند، ادعا کند که از رگ گردن به دیگری نزدیکتر است و تاکنون اگر کسی خواسته با پیشروی خود به حریم دیگران خودی نشان دهد، هرگز از مسئله «رگ گردن» استفاده نکرده و مسائلی دیگر همچون اتاق کار یا میز کار را پیش کشیده است.

سوال اینجاست که چگونه وهن و کوچک نمودن آیات قرآن می تواند ملعبه دست شرکت های تبلیغاتی شود و کسی هم در این شهر متوجه این موضوع نشود.

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال گفت: وظیفه نظارت بر محتوای بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب می شوند بر عهده وزارت ارشاد است.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، تصریح کرد: وظیفه سازمان زیباسازی در حوزه نصب بیلبوردهای شهری تامین تابلو و اجاره بیلبوردها است.

بیشتر بخوانید: انتشار فراخوان ساخت تندیس «شیرخدا»

موضوع محتوای نامناسب بیلبوردهایی شهری پیش از هم به خاطر استفاده از ادبیاتی که در شوخی‌های جنسی به کار می رود، حاشیه ساز شده بود و پس از آنکه برای رعایت ادب در محیط های عمومی یک مطالبه جدی از طرف مردم صورت گرفت، انتظار می رفت دیگر شاهد این موضوع نباشیم.

اما دوباره وزارت ارشاد به محتوای یک تبلیغ که قرار است به صورت گسترده در فضاهای عمومی نصب شود، بی توجهی کرده و فارغ از اینکه در این تبلیغ سخن خداوند، مورد وهن قرار گرفته و یک محصول تجاری در جایگاهی مانند خداوند معرفی شده برای آن مجوز صادر کرده است.
منبع: باشگاه برنگاران جوان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار