8. مهر 1398 - 10:06   |   کد مطلب: 23756
پیاده روی اربعین بزرگترین اجتماع جهانی است و باعث شده تا دشمنان خدا و اسلام انگشت به دهان بمانند و هراس ظهور را بیش از پیش در دل هایشان راه دهند چرا که پس از ظهور صاحب الزمان(عج) جهان پر از عدل خواهد شد و ریشه فساد از زمین کنده خواهد شد.

به گزارش شبنم ها به نقل از عصر همدان؛ چندسالی است که پیاده روی اربعین بیش از پیش در زندگی نسل شیعه پررنگ شده و حتی اخبار آن در بسیاری از رسانه های دنیا به جهانیان مخابره می شود و هرکس با هرنژاد و زبانی که دارد خود را به این پیاده روی عظیم می رساند.

موضوع مهمی که باید بیان کرد این است که پیاده روی اربعین در قدیم ها هم وجود داشته اما گستردگی آن به اندازه امروزه نبوده و اخبار آن به دلیل نبود فضای مجازی و رسانه های مختلف پخش نمی شده است.

در روایات آمده است که مهدی موعود(عج) هنگام ظهور، خود را به واسطه جد بزرگوارشان امام حسین (ع) معرفی میکنند و می فرمایند:  من کسی است که من شمشیر انتقام کشنده او هستم، جد من را با لب تشنه به شهادت رساندند و پیکر مطهرش را عریان بر خاک گذاشتند و رفتند، ای جهانیان آگاه باشید که حق جد من را از روی کینه توزی پایمال کردند.

این موضوع که امام زمان(عج) خود را منتقم امام حسین (ع) معرفی میکنند پیام های زیادی دارد و مهمترین پیامش این است که یکی از روش های نزدیک شدن به ظهور، معرفی سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) به جهانیان می باشد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که پیاده وری اربعین هیچ قاعده خاصی ندارد، همه مردم دنیا که مشتاق امام حسین(ع) هستند در کنار یکدیگر هم قدم می شوند، فارق از زبان و نژاد مهری که اهل بیت در دل هایشان انداخته است آن ها را به یکدیگر نزدیک تر می کند و همین موضوع اثبات کننده آن است که دین و مذهب مرز نمی شناسد و همه این ها که برای چهلم امام حسین(ع) حاضر شدند قطعا پس از ظهور امام عصر یار و یاور او خواهند بود.

پیاده روی اربعین تا حدودی شباهت به اتفاقات پس از ظهور دارد؛ طبق روایات آمده است که مردم پس از ظهور دست در جیب یکدیگر می کنند و از پول یکدیگر استفاده می کنند، در پیاده روی اربعین همه به دنبال آنند به یکیدیگر کمک کنند و آب و غذا برسانند و در کنار یکدیگر باشند.

این پیاده روی عظیم، بزرگترین اجتماع جهانی است و باعث شده تا دشمنان خدا و اسلام انگشت به دهان بمانند و هراس ظهور را بیش از پیش در دل هایشان راه دهند چرا که پس از ظهور صاحب الزمان(عج) جهان پر از عدل خواهد شد و ریشه فساد از زمین کنده خواهد شد.

"در این خصوص مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین روزبه‌روز جهانی‌تر خواهد شد، این راهپیمایی بزرگ را تجلی جوشش خون امام حسین علیه‌السلام و تجلی پیام عاشورا بعد از ۱۴۰۰ سال دانستند و خاطرنشان کردند: امام حسین علیه‌السلام فقط مختص شیعیان نیست بلکه متعلق به همه‌ی مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی و متعلق به انسانیت است و به همین علت ما شاهد حضور غیرمسلمانان نیز در راهپیمایی اربعین هستیم".

از مهمترین اقداماتی که هر زائر باید پیش از پیاده روی مد نظر داشته باشد این است که بداند از کدام مسیرها باید برود و اطلاعات کلی سفر چیست که درادامه خواهید خواند.

در حال حاضر چهار مرز مهران، خسروی، چزابه و شلمچه برای حضور زائران در کشور عراق وجود دارد که پس از عبور از مرز یک مسیر اصلی به نام طریق الحسین وجود دارد، این مسیر از نجف تا کربلا بوده و ۸۰ کیلومتر با هزارو ۴۵۲ عمود است.

دومسیر فرعی نیز برای پیاده روی وجود دارد که یکی از بصره به کربلا و دیگری از بغداد به کربلا است.

همدان یکی از استان های کشور است که زائران بسیاری از استان های دیگر برای رفتن به مرز مهران باید از این استان عبور کنند به همین علت تمهیدات لازم برای حضور زائران در همدان صورت گرفته است.

استان همدان ۱۶ موکب  مستقر در کربلا خواهد داشت و در مجموع ۷۵ ایستگاه صلواتی نیز در سراسراستان پذیرای زائران حسینی در مدت زمان قبل و بعد از اربعین خواهند بود.

در این زمینه نقطه نظر مسئولین استان همدان را جویا شدیم.

رابطین فرهنگی در ایستگاه‌های صلواتی حضور دارند

مسئول کمیته اربعین ستاد اربعین در استان همدان، با بیان اینکه هدف و تلاش ما این است که پیام سید شهدا (ع ) را به زائرین انتقال دهیم گفت: باید پیام این قیام خونین را فریاد بزنیم و پیام سید شهد نماز، جهاد و ایستادگی در برابر دشمن است.

حجت الاسلام محمد هادی نظیری افزود: اگر در ایستگاه ها به نحو احسن از زائران پذیرایی و رفاه و آسایش را اگر فراهم کنیم و خدمات را به بهترین وضع ارائه دهیم اما بنا نداشته باشیم که پیام امام حسین (ع) را به مخاطب انتقال دهیم کارمان را بصورت کامل انجام نداده ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه فراهم اوردن بهترین مکان، پذیرایی چایی و شربت از زائرین تماما ابزاری برای انتقال پیام عاشورا و پیام امام حسین ع است گفت: در حوزه فرهنگی نیز اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم این پیام را به مخاطبان برسانیم.

وی، خاطر نشان کرد: از طریق رابطین فرهنگی و ایستگاه های مستقر، فضایی را برای انتقال پیام عاشورا به زائرین ایجاد می کنیم.

مسئول کمیته اربعین ستاد اربعین در استان همدان با بیان اینکه برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته تا قبل از ورود زائرین به استان طلبه ای همراه کاروان حضور پیدا کند اظهار داشت: هدف ازحضور طلبه ها در کنار زائرین در کاروان ها، تبیین راه و مبانی معرفتی قیام امام حسین ع است.

رعایت توصیه‌های ایمنی در ایام اربعین باعث خدمت رسانی بهتر می شود

سرهنگ احمد رحیمی ، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه  موکب داران در راه اندازی و پذیرایی ایستگاه ها نکاتی را همواره باید مد نظر داشته باشند گفت: این توصیه ها در ایام اربعین رعایت شود تا هم وضعیت بهتر و هم خدمت رسانی مطلوبی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از موارد و نکاتی که باید همواره مد نظر داشته باشیم بحث ترافیک و نظم و انظباط است، ترافیک و عدم رعایت اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی موضوع مهمی است که موکب داران باید شرایطی را فراهم کنند تا عبور و مرور تسریع شود.

رحیمی در ادامه با بیان اینکه در بحث نظم و انضباط در اطراف هتل ها باید به راننده ها توصیه شود که باعث تصادف و ترافیک در محل عبور و مرور نباشند تصریح کرد: ما در خدمت موکب داران در تمامی شهرستان ها و در تمامی محور ها هستیم.

مقاوم سازی و استحکام موکب‌ها مهم است

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان همدان  تاکید کرد: مقاوم سازی و استحکام در محدوده موکب ها موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد در همین راستا اتصال برق و استفاده از اتصالات گاز و کپسول های گاز خطر زا هستند و باید مورد توجه جدی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بیوتروریسم مسئله جدی دیگری است که حتما توجه به آن لازم است تاکید کرد: امسال چند گزارش در این مورد داشتیم و باید از پذیرش نذری در موکب ها خود داری شود و موکب داران غذای نذری پخته شده را قبول نکنند، افراد مشکوک و خودرو های مشکوک را هم باید مد نظر داشته باشند.

رحیمی با اشاره به اینکه اگر موکب داران و زائرین با مشکلی در حوزه انتظامی روبرو شدند به اما اطلاع دهند گفت: زائرین و موکب داران می توانند با شماره های ۱۱۰، ۲۱۸۲۲۹۳۸ ، ۲۱۸۲۱۳۰۴ تماس بگیرند  و گزارش دهند تا نیرو های ما در اسرغ وقت حضور یافته و مشکل را برطرف کنند.

۷۵ ایستگاه صلواتی در استان همدان وجود دارد

سید رضا موسوی رئیس موکب داران استان همدان با بیان اینکه  در سراسر استان ها ۷۵ ایستگاه صلواتی داریم اظهار داشت: ایستگاه ها در ملایر و آورزمان به سمت نهاوند، نهاوند، کنگاور، رزن، در اتوبان و در شهر همدان از پلیس راه شروع می شود تا صالح‌آبادی ادامه دارد.

وی افزود: از گردنه تا اسد آباد و پل شکسته نیز ایستگاه‌های صلواتی دائر است و در محور کبودراهنگ نیز از شیرین سو به این سمت ایستگاهها آماده خدمت رسانی هستند.

رئیس موکب داران استان همدان با بیان اینکه غذای گرم در اکثر موکب ها وجود دارد تاکید کرد: مکان برای ماندن و استراحت مهیا شده است و مردم را بصورت ویژه حمایت و پشتیبانی می کنند.

حضور خادمین پزشک در موکب های همدان

وی، با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم داروهایی که در خانه دارند و مورد استفاده قرار نمی گیرد در اختیار ما بگذارند اضافه کرد: در همین راستا برای بررسی دارو  هایی که مردم تحویل می دهند، چند پزشک دارو ها را بررسی می کنند که کدام قابل استفاده است و کدام قابل استفاده نیست.

رئیس موکب داران استان همدان با بیان اینکه پزشکان به صورت خادم فعالیت می‌کنند تاکید کرد: در ایستگاه‌ها برخی هم حمام دارند و  مردم هر چه که در توانشان هست پای کار آورده اند.

موسوی با بیان اینکه بیش از ۴ هزار خادم داریم که هم تلفنی و حضوری در حال خدمت رسانی به زائرین اباعبدالله هستند گفت: خادمین تلفنی هر کجا لازم باشد حضور پیدا می‌کنند و ما به آنها اطلاع می‌دهیم که در فلان نقطه به حضور شما نیاز است. خادمین تلفنی ما پزشک و  مکانیک و … هستند.

وی عنوان کرد: ما از مردم می‌خواهیم که دارو های خود و سایر  نذورات خود را به ایستگاه‌ها تحویل دهند و تلفن ۳۱۳۸ تلفن گویای ما برای ارتباط زائران است و زائران می‌توانند حضورشان را اعلام کنند و از خدمات ایستگاه‌ها مطلع شوند.

زائران از آب های آشامیدنی و سالم استفاده کنند

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه زائرین باید از نظر بهداشتی نکاتی را رعایت کنند اظهار داشت: کاروان ها،افراد پاک و مورد تایید را برای توزیع و پخش غذا مشخص کنند تا در حین توزیع غذا حضور داشته باشند.

میر محمدی، با تاکید بر اینکه حتما زائرین از آب آشامیدنی شهر و روستا که مورد تایید بهداشت است استفاده کنند افزود: در همین راستا قرص های کلر را در اختیار موکب داران قرار می دهیم که داخل تانکرها بیاندازند تا آب سالم و بهداشتی باشد.

وی با بیان اینکه خدمت رسانی به زائرین هم باید سالم باشد عنوان کرد: مواد غذایی که در اختیار زائرین قرار می گیرد باید سالم باشد تا مشکلاتی در این خصوص پیش نیاید.

این کارشناس شبکه بهداشت در ادامه با بیان اینکه یکی از راه هایی که باعث انتقال بیماری به زائرین می شود عدم استفاده از صابون و مواد بهداشتی در شست وشو دست است خاطر نشان کرد: باید زائرین این مهم را مدنظر داشته باشند تا مانع بیماری خود و دیگر زائرین شوند.

میر محمدی ادامه داد: همکاران ما در مراکز بهداشت شهرستان ها حضور دارند و به افراد معرفی شده بعد از انجام آزمایشات بصورت رایگان کارت بهداشت می دهند.

وی در پایان نیز چند توصیه کلی را خطاب به موکب داران و زائرین بیان کرد و گفت: توزیع غذا باید در ظروف یک بار مصرف باشد، از دستکش یکبار مصرف و لیوان کاغذی استفاده شود، اطراف موکب ها سطل زباله تعبیه شود و زباله ها بعد از پر شدن کیسه زباله جمع آوری شود.

در پایان باید گفت همه مردم دست در دست یکدیگر دادند تا پیاده روی اربعین امسال باشکوه تر از هرسال برگزار شود و زائران امام حسین(ع) با سلامتی کامل از این سفر به منازل خویش برگردند.

بر اساس آمار پیش بینی شده است که تعداد زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کردند به مرز دو میلیون نفر برسند اما نکات قابل توجهی نیز در این میان مبنی بر علت ثبت نام در این سامانه و پرداخت مبلغ مشخص وجود دارد که امید است با جواب قانع کننده مسئولان در آینده رو به شویم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار