26. آبان 1398 - 13:17   |   کد مطلب: 23954
فوق تخصص نوزاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان گفت: سالانه ۱۰ درصد متولدین نوزادان در کشور نارس متولد می‌شوند.

به گزارش شبنم ها،بهناز بصیری فوق تخصص نوزاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سالانه ۱۰ درصد متولدین نوزادان در کشور نارس متولد می‌شوند.

او در ادامه با بیان اینکه نوزاد در داخل رحم به مدت ۳۷ تا ۴۰ هفته رشد می‌کند، گفت: نوزاد اگر در این موعد متولد شود به عنوان نوزاد رسیده تلقی می‌شود و هر نوزادی که قبل از پایان ۳۷ هفته کامل بارداری پیش از ۳۶ هفته و ۶ روز نوزاد متولد شود به عنوان نوزاد نارس به شمار  می‌رود.

فوق تخصص نوزاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به اینکه نوزاد زودتر متولد شده جثه‌ی کوچک تری دارد و اندازه‌ی سر او نسبت به بقیه‌ی بدن بزرگ‌تر است، گفت:  این نوزادان چربی کمتری زیر پوست ودر بدن خود دارد وبه همین علت پوست چروک به نظر می‌رسد.

بصیری با بیان اینکه پوست نوزاد نارس نزک شکننده و در خشان است، گفت: رنگ پوست بستگی به اتفاقاتی که زیر پوست می‌افتد دارد اگراکسیژن کافی به پوست نرسد از مشخصات ظاهری نوزاد نارس است.

اوادامه داد: نوزادانی نارسی که به بخش مراقبت‌های ویژه نوزدان منتقل می‌شوند به دقت از لحاظ عفونت – تغییرات در تنفس – ضربان قلب و دمای بدن تحت مراقبت قرار گیرند.

فوق تخصص نوزاد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان  افزود:  تا زمانی که  نوزادان نارس به ثبات در ضربان قلب و تنفس و سطح اکسیژن خون و درجه حرارت بدن برسند با استفاده از تخت‌های مخصوصی آن‌ها گرم نگه می‌دارند.

بصیری گفت: نوزادان کمتر از ۳۰ هفته معمولا از راه لوله بینی یاغ تزریق داخل و ریدی تغذیه می‌شوند تغذیه از راه لوله تا زمانی که نوزاد آنقدر بالغ شود که بتواند به تکامل و هماهنگی در مکیدن بلعیدن و تنفس برسد درمان‌های مورد نیاز نوزاد نارس است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار