21. مهر 1399 - 12:36   |   کد مطلب: 24589
با شیوع ویروس منحوس کرونا و تعطیلی مدارس در کشور، نظام آموزشی کشورمان طی یک اقدام شروع به طراحی نرم افزار آموزشی با نام شاد و با شعار«حتی یک دانش آموز نباید از تحصیل جا بماند»، کرد.

به گزارش شبنم ها،
برنامه شاد، اپلیکیشنی بود که خیلی مورد توجه افراد مختلف جامعه قرار گرفت. نرم افزاری با تمام مزایا و معایب اما راهبردی و موثر.

مهمترین مزیت راه اندازی شبکه شاد این است که با تاکید بر توان، ظرفیت و دانش بومی کشور خودمان انجام شده است.

از معایب این شبکه آموزشی هم میتوان به مشکلات زیر ساخت های کشوری از یک سو و نیاز به مهیا کردن گوشی با سیستم عامل اندروید با ورژن بالا از سوی دیگر، برای خانواده ها و معلمان اشاره کرد.

با توجه به اجرای تحریم ها از سوی غرب و گرانی کالا در کشور و سواستفاده دلالان برای عرضه گوشی موبایل در بازار، جیب خالی پدران موجب خجل شدن روی آنان در خانواده ها شد.

هزینه ی خرید بسته های گران قیمت اینترنت، قطعی مداوم، سرعت پایین و نیاز به نصب برنامه های مکمل از قبیل اجرا کننده PDF  از دیگر مشکلات این سیستم آموزشی می باشد.

با ارتقا اپلیکیشن شاد و اضافه شدن قابلیت چت و تماس تصویری بر سایر معایب این برنامه افزود.

تقسیم بندی دانش آموزان در گروه هایی که در این برنامه تشکیل می شود با استفاده از چت باعث اتلاف وقت دانش آموزان با گوشی موبایل و شکسته شدن حرمت ها در تماس تصویری شده است.

آموزش هایی که در تماس های تصویری از سوی معلمان هر از گاهی با حالت صوت و آهنگ اجرا می شود نیز دستخوش لودگی افرادی انگشت شمار با ایجاد کاربری هایی در شبکه های اجتماعی که باعث تمسخر معلمان و سیستم آموزشی در جامعه میشود.

در این رابطه  گفتگویی با یکی از مدیران مدارس  استان همدان داشتیم.

این مدیر مدرسه گفت: شبکه آموزشی شاد با همه کاستی ها و مزایا بسیار مفید و اثر گذار است. اما جدای از این مزایا و معایب چیزی که حائز اهمیت است کیفیت یادگیری دانش آموزان و تربیت نسل آینده می باشد.

اما متاسفانه آموزش مجازی فقط به بحث آموزش می پردازد و سایر موارد پرورشی نظیر پرورش روح، روان و حضور در اجتماع و انجام کار های گروهی صورت نمی گیرد.

وی در ادامه به کمبود وسایل آموزشی که باید در اختیار معلمان در منزل قرار گیرد اشاره کرد و گفت: لوازمی از قبیل تخته وایت برد، ماژیک و از همه مهمتر هزینه خرید بسته های اینترنت باری بر روی دوش مدرسه و معلمان است.

این مدیر در پایان گفت: فرهنگ سازی و کنترل خانواده ها نقش بسزایی در امر آموزش مجازی دارد و خانواده ها با تهیه رایگان سیم کارت دانش آموزی که تنها قابلیت نصب فقط اپلیکیشن شاد را دارد فضایی امن در اختیار فرزندانشان تامین کنند.

به گزارش عصر همدان، به نظر می رسد با توجه به عمر کوتاه آموزش های مجازی در ایران و نبود زیرساخت های مناسب در این عرصه، هنوز راه بسیاری برای قابل قبول کردن آموزش ها در این بستر و بالاخص نرم افزار شاد در ایران هستیم.

چرا که هرچند هم بتوان آموزش های تخصصی و مباحث درسی را در این فضا برای دانش آموزان فراهم کرد، تربیت رفتاری و آموزشهای پرورشی کودکان و نوجوانان سرزمینمان را نمی توانیم بطور مطلوب پیاده کنیم.

مسئولین آموزش و پرورش و ارگان های فرهنگی در کشور باید در این زمینه فکری اساسی کنند چرا که مشخص نیست تا چه زمانی کشور ما درگیر شیوع این ویروس منحوس خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار