2. اسفند 1399 - 8:37   |   کد مطلب: 24730
شخصیت ENTJ یکی از تیپ‌های شخصیتی مایرز-بریگز است که اطلاع از ویژگی های آن خالی از لطف نیست

به گزارش شبنم ها،ENTJ  یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی را نشان می‌دهد که توسط شاخص نوع مایرز-بریگز مشخص می‌شود که این ارزیابی شخصیت محبوب، توسط ایزابل مایرز و مادرش کاترین بریگز ساخته شده و همچنین این ابزار ارزیابی براساس نظریه تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ است که افراد دیگر، اشخاصی با این نوع تیپ شخصیت را قاطع، با اعتماد به نفس و صریح توصیف می‌کنند.

به گفته دیوید کیرسی، روانشناس، تیپ شخصیتی ENTJ بسیار نادر است و فقط دو درصد از جمعیت را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید

اسراری جالب از زبان بدن که باید بدانید

ویژگی‌های کلیدی تیپ شخصیتی ENTJ

افراد با این تیپ شخصیتی به دلیل برونگرا بودن، از گذراندن اوقات با دیگران لذت می‌برند و آن‌ها مهارت کلامی قوی دارند و تعامل با دیگران به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس باانرژی بودن کنند.

این گونه افراد ترجیح می‌دهند به آینده فکر کنند تا این که روی زمان حال تمرکز کنند و آن‌ها معمولاً اطلاعات انتزاعی را جالب‌تر از جزئیات عینی می‌دانند.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ هنگام تصمیم‌گیری، بیشتر بر اطلاعات عینی و منطقی تأکید می‌کنند و احساسات شخصی و عواطف دیگران تأثیر زیادی در انتخاب آن‌ها ندارد.

این افراد به برنامه‌ریزی مقید هستند به طوری که تصمیم‌گیری و داشتن برنامه یا برنامه عملیاتی برای انجام دادن کارها، به آن‌ها حس پیش‌بینی و کنترل می‌دهد.

آن‌ها افرادی بسیار منطقی و  در درک مشکلات و بر عهده گرفتن مسئولیت عالی هستند و این گرایش‌ها، آن‌ها را به عنوان رهبرانی طبیعی در جامعه  جا می‌اندازد به طوری که در حل موثر مشکلات نقش بسزایی دارند.

یک افسانه ای که در مورد ENTJ‌ها وجود دارد سرد و بی رحمانه بودن آن‌هاست. اگرچه این افراد لزوماً از نظر عواطف و احساسات بسیار فوق العاده و خوب نیستند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها از روی عمد رحم و مهربانی ندارند و علت این موضوع هم به این خاطر است که این افراد مستعد پنهان کردن احساسات و عواطف خود هستند و آن را نقطه ضعفی می‌دانند که نباید برای دیگران آشکار شود.

[تیپ شخصیتی ENTJ چه ویژگی‌هایی دارد؟]

نقاط قوت

مهارت رهبری قوی

با اعتماد به نفس

منظم

تبحر در تصمیم‌گیری

قاطع و صریح

مهارت‌های ارتباطی قوی

نقاط ضعف

عجول

یک دنده

بی احساس

خشن

بی تحمل

توابع شناختی

براساس تئوری شخصیت یونگ، MBTI پیشنهاد می کند که شخصیت از تعدادی عملکرد مختلف شناختی تشکیل شده است و این عملکرد‌ها می‌توانند در درجه اول به سمت بیرون (برونگرا) یا درون (درونگرا) متمرکز شوند.

هر یک از این کارکرد‌ها به نحوه درک مردم و تصمیم‌گیری افراد مربوط می‌شود و عملکرد غالب برجسته‌ترین جنبه شخصیت است، در حالی که عملکرد کمکی، نقش پشتیبانی را بازی می‌کند و اگرچه عملکرد سوم تأثیر ضعیف‌تری دارد، اما وقتی شخص تحت استرس باشد، می‌تواند آشکارتر شود.

عملکرد پایین در درجه اول ناخودآگاه است و اغلب یک نقطه ضعف محسوب می‌شود که توسعه این جنبه می‌تواند به افراد در شکل‌گیری شخصیت متعادل‌تری کمک کند.

ویژگی قالب

تفکر برونگرایانه

تفکر برونگرایانه عملکرد ارجح ENTJ است و از طریق نحوه تصمیم‌گیری و قضاوت بیان می‌شود.

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ تمایل دارند که ابتدا بدون گوش دادن صحبت کنند و قبل از این که تمام اطلاعات مربوط به یک وضعیت را به طور واقعی بدست آورند، قضاوت سریع انجام دهند.

اگرچه آن‌ها تمایل به قضاوت سریع دارند، اما بسیار منطقی و عینی هستند. ENTJ‌ها بر تحمیل نظم و معیار‌ها به جهان پیرامون خود متمرکز هستند و برای آن ها تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری مهم است.

ویژگی کمکی

شهود درونگرایانه

افراد با این تیپ شخصیتی آینده‌نگر هستند و همیشه هنگام نزدیک شدن به تصمیم، امکانات را در نظر می‌گیرند.

این افراد آینده‌نگر هستند و از تغییر نمی‌ترسند و آن‌ها به غریزه خود اعتماد دارند، اگرچه ممکن است تمایل داشته باشند که از نتیجه‌گیری سریع نتیجه لازم و موردنظر را بگیرند.

[تیپ شخصیتی ENTJ چه ویژگی‌هایی دارد؟]

ویژگی اصلی سوم

حس برونگرایانه

این عملکرد شناختی، به ENTJ‌ها اشتیاق ماجراجویی می‌دهد و آن‌ها از تجربیات بدیع لذت می‌برند و گاهی ممکن است رفتار‌های هیجان طلبانه‌ای داشته باشند.

این افراد از آنجا که تمرکز حسی ظاهری دارند، همچنین از چیز‌های زیبا در زندگی قدردانی می‌کنند و این افراد اغلب از احاطه در اطراف خود با چیز‌هایی که برای آن‌ها جذاب یا جالب است لذت می‌برند.

ویژگی فرعی

احساسات درونگرایانه

احساسات درونگرایانه متمرکز بر احساسات و ارزش‌های درونی است و این احساسات می‌توانند برای ENTJ‌ها منطقه دشواری باشند و آن‌ها اغلب درک درستی از چگونگی کنترل کردن این قسمت از شخصیتشان در روند تصمیم‌گیری ندارند.

وقتی این جنبه از شخصیت ضعیف باشد، ممکن است ENTJ‌ها در محیط‌هایی که نوعی پاسخ عاطفی درخواست می‌شود، احساس ناراحتی یا ناخوشایندی داشته باشند.

روابط شخصی

از آنجا که ENTJ‌ها برونگرا هستند، از معاشرت انرژی می‌گیرند (برخلاف افراد درونگرا که در موقعیت‌های اجتماعی انرژی صرف می‌کنند).

آن‌ها عاشق گفت وگو‌ها و بحث‌های پرشور و زنده هستند و در برخی موارد، افراد دیگر می‌توانند با اعتماد به نفس ENTJ‌ها و مهارت‌های قوی کلامی ترغیب شوند و هنگامی که آن‌ها ایده خوبی دارند، افراد با این تیپ شخصیتی احساس می‌کنند که مجبور هستند دیدگاه خود را با دیگران در میان بگذارند.

با وجود توانایی‌های کلامی، ENTJ‌ها همیشه در درک احساسات دیگران مهارت ندارند و ابراز احساسات در بعضی مواقع برای آن‌ها دشوار است و تمایل آن‌ها به بحث و جدل باعث می‌شود که پرخاشگر، بحث‌برانگیز و تقابل‌آمیز باشند و این افراد می‌توانند با تلاش آگاهانه و اندیشیدن در مورد احساس دیگران، بر این مسئله فائق آیند.

اگرچه آن ها برونگرا هستند اما ممکن است آن ها برای درک یا کنار آمدن با تیپ‌های شخصیتی حساس‌تر تلاش کنند و از طرفی نیز، این افراد احساسات خود را بیان نمی‌کنند و به همین دلیل ممکن است افراد دیگر آن‌ها را بی تفاوت ببینند.

بیشتر بخوانید

حقایقی جالب از تیپ شخصیتی نایاب «MBTI»

مسیر‌های شغلی

افراد دارای تیپ شخصیتی ENTJ به لطف راحت قرار گرفتن در کانون توجه، توانایی برقراری ارتباط و تمایل به تصمیم‌گیری سریع، به طور طبیعی در نقش‌های رهبری قرار می‌گیرند.

این افراد گاهی اوقات متوجه می‌شوند که کنترل گروهی را در دست گرفته‌اند، بدون این که بدانند واقعاً چگونه در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اند و به دلیل علاقه به ساختار و نظم، افراد ENTJ در نظارت و هدایت دیگران و کمک به گروه‌ها برای تکمیل وظایف و دستیابی به اهداف نیز مهارت دارند به طوری که آن‌ها می‌توانند به سرعت آنچه را که باید انجام شود، ببینند، برنامه عملیاتی را تدوین کرده و به اعضای گروه نقش‌هایی را اختصاص دهند.

این تیپ اشخاص، بهترین عملکرد را در مشاغلی خواهند داشت که به ساختاری همراه با فضای زیاد برای تنوع دارند و همچنین، مشاغلی که به آن‌ها امکان ملاقات و تعامل با افراد مختلف را می‌دهد، برایشان ایده‌آل است.

افراد با این نوع شخصیت، مهارت‌های مطلوبی از جمله مهارت‌های رهبری و ارتباطات عالی، نگرش سخت‌کوشانه و توانایی برنامه‌ریزی برای آینده را در شخصیت خود دارند.

[تیپ شخصیتی ENTJ چه ویژگی‌هایی دارد؟]

نکاتی برای تعامل با ENTJ‌ها

دوستی

اگرچه افراد دارای این شخصیت، برخی از مواقع می توانند بحث برانگیز باشند و به نظر مشاجره هایی را به وجود آورند اما آن ها افراد اجتماعی و عاشق گفت وگو‌های جذاب هستند و فقط به یاد داشته باشید که این، بخشی از سبک ارتباطی آن‌هاست و به همین دلیل، سعی کنید این نوع رفتار را به خودتان نگیرید.

این افراد تمایل دارند با افرادی که علایق و دیدگاه‌های مشترک دارند، راحت‌ترین دوستی را برقرار کنند و ممکن است برای درک افراد بسیار درونگرا، حساس و یا احساساتی تلاش کنند.

فرزندپروری

والدین کودکان ENTJ باید تشخیص دهند که فرزندشان از نظر عقلی مستقل و کنجکاو است و با اجازه دادن به کودک خود برای کنجکاوی بتوانند به او کمک کنند و بدانند که کودک آن ها اغلب به توضیح استدلال آن ها نیاز دارد تا بفهمد چرا برخی قوانین باید دنبال شود.

همچنین آن ها می‌توانند با صحبت صریح در مورد احساسات، به کودک در درک عاطفی خود کمک کنند و به احساس مردم در مورد تجارب مختلف اشاره کنند تا کودک ENTJ آن ها یاد بگیرد که هم احساسات خود و هم دیگران را بهتر تفسیر کند.

روابط شخصی

یک شریک زندگی با شخصیت ENTJ اغلب می‌تواند در یک رابطه کاملا مسلط به نظر برسد و از آنجا که برخورد با احساسات به طور طبیعی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید، ممکن است نسبت به احساسات شریک زندگی خود حساسیتی نداشته باشند و لازم به یادآوری است که این بدان معنا نیست که ENTJ‌ها احساساتی ندارند، بلکه آن‌ها برای نشان دادن احساسات خود باید کاملاً راحت باشند و آن‌ها بسیار متعهد به ایجاد روابط مناسب و همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند روابط خود را بهبود بخشند.

اگر با شریک زندگی خود مشکلی دارید، پیشرو و صادق باشید. شریک زندگی شما ترجیح می‌دهد واقعیت را بشنود تا اینکه بخواهد احساساتتان را حدس بزند.

بیشتر بخوانید

رمزگشایی از زبان بدن و حالت‌های صورت

انتهای پیام/

ترجمه از فاطمه میرزایی

دیدگاه شما

آخرین اخبار