5. اسفند 1399 - 18:41   |   کد مطلب: 24746
در آستانه یکسالگی شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان گلستان، نگرانی از همه گیری نوع جهش یافته این ویروس موسوم به کرونای انگلیسی بیشتر شده است اما برای مقابله با آن چه باید کرد؟

به گزارش شبنم ها،در روزهای نخست اسفندماه بود که نخستین موارد ابتلا به کرونا در استان گلستان شناسایی شد اما کمتر کسی تصور می‌کرد این بیماری با این سرعت انتشار پیدا کند و یکسال هم مردم را گرفتار کند؛ هرچند هنوز مشخص نیست این بیماری چه زمانی دست از سر مردم برمی‌دارد.

از ابتدای همه‌گیری کرونا در استان گلستان براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی و طبق نتایج قطعی تست‌های کرونا متأسفانه افزون بر یکهزار و 600 گلستانی جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

با اینحال به رغم اضطراب و استرسی که مردم درباره بیماری کووید 19 دارند، تعداد زیادی از مبتلایان بهبود پیدا کرده‌اند و در همین استان تعدادشان به حدود 21 هزار نفر رسیده است.

عمده موارد ابتلا به کرونا در استان گلستان مانند سایر نقاط مربوط به سنین بالای 55 سال است. حدود 50 درصد موارد ابتلا در این سنین بوده و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا و مرگ و میر بوده‌اند. کمترین میزان ابتلا هم با حدود 5.5 تا 7.3 درصد در افراد زیر 15 سال گزارش شده است.

حالا در آستانه یکسالگی شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان گلستان، نگرانی از همه گیری نوع جهش یافته این ویروس موسوم به کرونای انگلیسی بیشتر شده است.

هرچند واردات واکسن و البته ساخت واکسن داخلی مردم را برای شکست دادن کرونا امیدوار نگه داشته است اما تا زمانی که واکسیناسیون عمومی در کشور اتفاق نیفتد، نمی‌توان به قطع زنجیره این بیماری امیدوار بود.

پس از یکسال که از حضور ناخوانده کرونا در استان گذشته، طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان 316 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند.

به گفته عبدالرضا فاضل از این تعداد 71 بیمار در آی سی یو بستری هستند که حال 27 نفر از آنها مساعد نیست.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه هفته گذشته پیک خفیفی را پشت سر گذاشتیم، افزود: بر اساس آخرین نقشه رنگ‌‎بندی شهرستان‌های کشور به لحاظ شیوع کرونا، مراوه تپه، گالیکش، رامیان و گمیشان در وضع آبی قرار دارند. شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله، مینودشت، آزادشهر، آق قلا، کردکوی، بندرگز و ترکمن در وضعیت زرد قرار گرفتند و گرگان و علی آبادکتول نیز نارنجی هستند.

 

وی با اشاره به موارد مثبت کرونای انگلیسی در برخی استان‌ها تأکید کرده که اگر شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنیم دچار بحران می‌شویم.

فاضل ابراز امیدواری کرده با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک می‌توان سال جدید را با شرایط بهتری آغاز کرد.

اما نگرانی مردم از شیوع ویروس کرونای انگلیسی که گفته می‌شود درگیری سنین کمتر از 20 سال در این همه گیری بیشتر از نوع قبلی کرونا خواهد بود، افزایش یافته است اما چه باید کرد؟

علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در این باره گفته شیوع ویروس جهش یافته در نقاط مختلف دنیا و تحت عناوین انگلیسی، برزیلی، آفریقایی جنوبی، آمریکایی و غیره نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. با توجه به طبیعت این ویروس که همیشه در گردش خود در بدن موجودات زنده و انسان دچار تغییراتی می‌شود، ممکن است کار برای ما سخت‌تر شود. در عین حال ساخت واکسن امیدهایی برای مهار این بیماری ایجاد کرده است.

وی افزود: در کنار این امیدواری، نگرانی‌هایی هم بابت اینکه برخی ویروس‌های جدید در برابر واکسن از خود مقاومت نشان دهند و یا عفونت‌های جدیدی ایجاد کنند، وجود دارد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران بیان داشت: تا زمانی که نتوانیم به یک راه درمانی قطعی یا واکسن اثرگذار علیه این بیماری دست پیدا کنیم، بهترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی گفت: راه‌های پیشگیری و انتقال کرونای معمولی با نوع جهش یافته آن یکی است و می‌توان با زدن ماسک، خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ، شستشوی مکرر دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و غیره نگرانی‌هایمان را کم و سلامتی‌مان را حفظ کنیم.

انتهای پیام/582/ش

دیدگاه شما

آخرین اخبار