4. ارديبهشت 1401 - 11:19   |   کد مطلب: 25010
افراد مغرض، گاهی برای واقعی‌تر شدن خبر، آن را با "ترکیبی از اخبار درست و نادرست" منتشر می‌کنند. چنانچه در خبر "خرید سیسمونی دختر قالیباف از ترکیه" هم همین اتفاق افتاده است. هم پسر قالیباف این گزاره را تکذیب کرده هم هواپیمایی معراج وهم پیگیری‌های خبرگزاری فارس خب حالا چه فرقی می‌کند؟ اصل ماجرا که درست است!

 خبرنگاران مغرض، گاهی برای واقعی‌تر شدن خبر، آن را با "ترکیبی از اخبار درست و نادرست" منتشر می‌کنند.

چنانچه در خبر "خرید سیسمونی دختر قالیباف از ترکیه" هم همین اتفاق افتاده است. هم پسر قالیباف این گزاره را تکذیب کرده هم هواپیمایی معراج وهم پیگیری‌های خبرگزاری فارس

خب حالا چه فرقی می‌کند؟ اصل ماجرا که درست است!

 بله، اما در عالم خبر، "اثر احساسی و روانی" که یک خبر می‌گذارد به مراتب مهم‌تر از خود خبر است.

اگر خبر اولی یعنی سفر برای خرید سیسمونی درست باشد من به عنوان ژورنالیست مثلا تیتر می‌زنم: "سفر دختر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی بچه"

 و اگر خبر دوم درست باشد تیتر می‌زنم:
"سفر دختر قالیباف به ترکیه در ماه رمضان"

و واضح است که از این دو خبر، اولی (سفر به ترکیه برای خرید سیسمونی) "اثر حسی و روانی" بیشتری روی مخاطب می‌گذارد.

چه کار کنیم؟!

قالیباف حتما اشتباه کرده و حتما قابل نقد است. هم قالیباف و هر مسئول دیگری...

 اما نقد شرط دارد
شرطش این است که "مبنا" و "پایه‌های محکم منطقی و فکری" داشته باشید با مبنا و استدلال محکم، می‌توانید سراغ نقد همه‌ی مسئولان بروید.

 اما خاله‌زنک‌بازی‌های کودکانه و زنانه‌ی امثال اشتری (عدالتخوار)، اسمش مبنا نیست.

اجازه ندهید این سرک کشیدن‌ها و خاله‌زنک‌بازی، جای استدلال منطقی شما را بگیرد. اگر این باب شود فردا خود شما هم در امان نخواهید ماند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار