15. تير 1401 - 8:55   |   کد مطلب: 25072

به گزارش شبنم ها،نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین را می توان اینگونه دسته بندی کرد .

نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین

نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین

با پیشرفت تکنولوژی و ورود اینترنت به زندگی بشر، مرزهای جغرافیایی معنای خود را از دست داد. امروزه ما در هر نقطه جهان که باشیم می توانیم از طریق دنیای مجازی با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنیم به همین دلیل است که گفته می شود ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم. در کنار مهمترین مزیت هایی که دنیای مجازی دارد، متاسفانه امروزه مدیریت فضای مجازی برای کودکان مشکل ساز شده است. کودکان علاقمند به خرید تبلت و دانلود بازی های متنوع دارند.

این بدان معنا است که والدین باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند چرا که آن ها در محیط کوچک خانه محصور نبوده و در دنیای اینترنت نیز زندگی می کنند. در صورتی که شما نیز با چنین مشکلی در رابطه با کودکان خود مواجه شده اید، توصیه می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین

معایب دنیای مجازی برای کودکان و نوجوانان

همانگونه که ذکر شد دنیای مجازی مزایای زیادی دارد به ویژه در ایام کرونا که انسان ها قرنطینه بوده و عمده کارهای خود را با دنیای مجازی پیش می برند. حتی فرزندان ما برای طی کردن دوره تحصیلی خود باید از اینترنت استفاده کنند. بنابراین اگر این پیشرفت در تکنولوژی رخ نداده بود، امروزه هم به کسب و کار و هم به امر تحصیل لطمه بزرگی وارد می شد. اما حقیقت تلخ این است که باید روی دیگر دنیای مجازی را ببینیم که تاثیرات منفی زیادی برای کودکان دارد:

1- دنیای مجازی اعتیاد آور است

اعتیاد به دنیای مجازی نه تنها در میان کودکان بلکه در میان بزرگسالان نیز رخ خواهد داد. کسی که عمده ساعات روزانه خود را هب گشت و گذار در دنیای مجازی و بازی مشغول باشد، نسبت به آن معتاد خواهد شد. البته بحث کسب و کارهای اینترنتی کاملا جدای از این بحث بوده و یک فعالیت اقتصادی است در نتیجه لازم است که همیشه آنلاین باشیم. در ایام کرونا که والدین نمی توانند فرزندان خود را به گردش و تفریح ببرند، مجبور هستند آن ها را با اینترنت سرگرم کنند و همین امر اعتیادآور خواهد بود.

2- کودکان دچار افسردگی و اضطراب می شوند

کودک شما از یک سو ساعات زیادی را در اینترنت سپری می کند که همین منجر به خستگی روح و روان او خواهد شد. از سویی دیگر کافی است لیست بازی های اینترنتی را بررسی کنید تا متوجه شوید اغلب آن ها خشن و ترسناک هستند. حضور کودک در چنین فضایی به شدت آسیب رسان خواهد بود. این کودک دچار اختلالات روحی شده و این مسئله آینده او را متاثر می کند.

نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین

3- با مشکلات جنسی روبرو می شوند

آیا می دانید وقتی کودک شما در فضای مجازی حضور دارد هر لحظه ممکن است چه تصاویر جنسی را مشاهده کند. حتما بریا شما این اتفاق رخ داده است که در حین جست و جو در اینترنت، صفحه ای به صورت ناخواسته باز دشه که حاوی مطالب جنسی و گاهی تصاویر زننده است. اگر چنین اتفاقی برای کودک رخ بدهد چه ذهنیتی برای او شکل می گیرد؟ آیا می دانید چه سوالاتی در ذهن او به وجود می آید که ترس پرسیدن آن ها از والدین، آسیب روحی را تشدید می کند؟

توصیه هایی برای مدیریت دنیای مجازی کودکان

در ابتدا به شما والدین عزیز توصیه می کنیم حتما برای بازی با کودکان خود وقت بگذارید. آن ها را حداقل دو بار در هفته به گردش ببرید و با خرید وسایل بازی، در خانه آن ها را سرگرم نمایید. اما با توجه به اینکه در ایام کرونا نمی توان از خانه خارج شد و از سویی دیگر کودکان شما آموزش مجازی دارند، لازم است چند توصیه را برای مدیریت دنیای مجازی کودکان به خاطر بسپارید:

1- اجازه ندهید کودک تمام ساعات روز در فضای مجازی باشد

برای او مدت زمانی را مشخص کنید. البته به هیچ عنوان به زور متوسل نشوید چون اینکار منجر به لجبازی او خواهد شد. با تشویق و در نظر گرفتن برنامه های تشویقی، او را قانع کنید فقط چند ساعت از اینترنت استفاده نماید.

2- استفاده از اینترنت را به عنوان طرح تشویقی در نظر بگیرید

برای اینکه به انجام امور دیگر همانند خواندن کتاب، نقاشی، تمیز کردن اتاق و… ترغیب شود، استفاده از اینترنت را به عنوان طرح تشویقی در نظر بگیرید. برای مثال در صورتی که امروز یک داستان برای شما بخواند یا به خواندن کتاب گوش کند، می تواند از اینترنت استفاده نماید.

3- توصیه می کنیم در طول روز چند ساعت اینترنت را خاموش کنید

البته به جای اینکه این کار را چند ساعت پشت سرهم انجام دهید، خاموش کردن مودم را در طول روز چند بار تکرار کنید و هر بار مدت زمان آن کوتاه باشد.

4- حتما فرزند خود را زیر نظر داشته باشید

البته این کار باید کاملا نامحسوس انجام شود در غیر این صورت او پرخاشگر شده و دوست دارد به اتاقش برود. به هر بهانه ای که می دانید از او بخواهید در قسمتی خانه که در دید خودتان هستید بنشیند. برای مثال به او بگویید در فلان قسمت خانه، سرعت اینترنت بالاتر است.

5- نحوه استفاده صحیح از اینترنت

همزمان که کودکان بزرگ تر می شوند باید با نحوه استفاده صحیح از اینترنت آشنا باشند. این یک آموزش لازم برای همه کودکان است و براساس سن آن ها باید انجام شود.

نکات مهم مدیریت فضای مجازی کودکان توسط والدین

6- وسایل بازی را در خانه برای کودک فراهم کنید

وقتی کودک اسباب بازی های مناسب و جذاب داشت هباشد، ساعات کمتری ار در دنیای مجازی سپری خواهد کرد به خصوص اگر والدین نیز با او همراه و هم بازی شوند.

7- او را از دورهمی های دوستانه اش جدا نکنید

درست است که در شرایط فعلی به دلیل کرونا نباید به مهمانی برویم اما اگر خواهران و برادران شما کودک هم سن و سال فرزند شما دارند، در هفته فرزندان خود را دور هم جمع کنید تا با هم بازی کرده و انرژی خود را تخلیه کنند. این کار آن ها را از دنیای مجازی دور می کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار