به گزارش شبنم ها خطبه فدکیه با این عبارت شروع می شود : انا فاطمه و ابی محمد (ص)
بهراستی چرا حضرت زهرا (س) این خطبه را با معرفی خود شروع نمود. مگر کسانی که در مسجد و برای شنیدن سخن ایشان جمع شده بودند، او را نمی شناختند!؟
پاسخ این سوال روشن است. بدون تردید در مدینه کسی نبود که دختر رسول خدا را نشناسد و سوال بعد چرا ایشان که نگاهش به خدا بوده و هیچ چشم داشتی به دنیا نداشت، برای اعاده فدک گام به میدان گذاشت!؟
حال این سوال مطرح می شود که چرا آغاز خطبه با معرفی نسبی حضرت زهرا (س) شکل گرفته است که پاسخ به این سوال از یک هوشمندی بالا در تقابل رسانهای و مقابله با جریان تحریف در جنگ روایتها حکایت دارد.
شاید دلیل اصلی گام نهادن حضرت زهرا (س) و روایت خطبه فدکیه همان یک جمله آغازین و معرفی باشد تا در تمام طول تاریخ این روایت صحیح نقل شود که تنها وارثان پیامبر اکرم (ص)، ایشان و ائمه اطهار علیهم السلام میباشند.
اصلی ترین سند حضرت زهرا (س) در اثبات حقانیت و مالکیت فدک اثبات روایت نسب خونی با پیامبر است. امروزه در سند معاملات هم ما از این شیوه معرفی استفاده میکنیم.
در بین اعراب نسبت خونی اهمیت ویژه دارد. با بررسی اشعار و افتخارات آنها این نکته به وضوح مشخص است و چه افتخاری بالاتر از داشتن نسبت با نبی مکرم اسلام (ص).
از زمان بعثت پیامبر تا رحلت ایشان، جریان تحریف تلاش زیادی را برای ایجاد نسبت با پیامبر به کار گرفت تا بتواند بعد از رحلت ایشان با استناد به همین نسبت سازی، عنان حکومت اسلامی را در دست بگیرد. در ابتدا تنها همنشینی با همراهی چند روزه با پیامبر در غار ثور، تنها نسبت آنها بود. ازدواج عایشه و بعد حفضه به همین دلیل شکل گرفت تا شاید با تولد فرزندی از نبی مکرم اسلام، نسبت خونی برای آنها ایجاد شود. اینجا مشیت الهی بر عقیم بودن این دو قرار گرفت. حتی درخواست های مکرر برای ازدواج با حضرت زهرا (س) هم از طرف خلفا و هم از طرف برخی از اصحاب می تواند به این دلیل بوده باشد. اینجا هم خداوند متعال کفو حضرت زهرا (س) را امیرالمومنین (ع) قرار داد و جریان تحریف راه به جایی نبرد.
و اما حضرت زهرا (س) در آغاز خطبه فدکیه، نسبت خونی و بلافصل خود با پیامبر را به مردم و افکار عمومی یادآور میشود. سند فدک پیوند خونی اهل بیت علیهم السلام با پیامبر است. نسبتی که پاسخ صریحی به جریان تحریف در جنگ روایتها است. جنگی که روایت همراهی چند روزه در ماجرای هجرت را بر سالها جهاد خالصانه جانشین منتخب خدا و پیامبر، غالب کرده بود.
نسبتی که بدون شک هیچ کس در دنیا از آن بهره مند نبوده و نخواهد بود.
این گونه بار دیگرحضرت صدیقه طاهره در روایتگری صحیح و بی نقص خود، حق ولایت و مالکیت فدک را با هم اثبات مینماید.
*حسین ربیعی_ فعال رسانه و فضایمجازی
انتهای پیام/
دیدگاه شما