به گزارش شبنمها موضوع پوشش و حجاب و به معنای اخص آن پوشاندن بدن در برابر نامحرم مختص یک دین خاصی همچون اسلام نیست بلکه این موضوع در ادیان الهی دیگری نیز وجود داشته و احکام متفاوتی برای آن ذکر شده است.
آئین زرتشت، یهود و مسیحیت هر کدام به نوعی به این مهم اشاراتی داشته و پوشش و حجاب برایشان آنقدر اهمیت داشته که نمادی از ارج و قرب زن شناخته میشد.
کم حجاب، بیحجابی یا این روزها که از آن بهعنوان شل حجابی یاد میشود، محصول ۲۰۰ سال اخیر است و زمانی که دین در اروپا حکمرانی میکرد کماکان موضوع حجاب و پوشش زنان برای جامعه و زمامداران مهم تلقی میشد اما رفته رفته و با اوج گیری تمدن مدرن و با شکل گیری فضای مدرنیته موضوع حجاب کم کم به علت سواستفاده نظام سرمایهداری به حاشیه رفت، تا جایی که امروزه غرب فرهنگ برهنگی و آزادی را نماد تمدن غربی میداند.
غرب همواره به دنبال ایجاد شبهاتی در ذهن و افکار جامعه خصوصا نسل جدید است تا بتواند راهی برای رسیدن خود به اهدافی که در راستای نظام سرمایهداری است پیدا کند و در رأس همه شبهات خود حجاب را موضوعی قدیمی و برای جوامع گذشته آن هم مختص دینی همچون اسلام عنوان میکند.
بشر به موضوع پوشش معتقد بوده است
در این خصوص مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در گفتگو با خبرنگارشبنمها با بیان اینکه وجود حجاب در تاریخ به خوبی بیان شده است، گفت: هرچند مسلما تاریخ هیچگاه به صورت مستقل برای شناخت حق و باطل راهگشا نیست اما اگر به صورت تجزیه و تحلیلی از آن استفاده شود مؤثر است.
آیتالله سید محمد حسین دعائی با اشاره به اینکه حجاب از دو منظر جغرافیایی و ادیان مورد بررسی است، افزود: اگر به جغرافیای حجاب و یا مواردی که در ادیان بیان شده نگاه کنیم و یا حتی سنگ نوشتهها و آثار به جا مانده باستانی را بررسی کنیم آثاری مبنی بر تقید بشر به پوشش را میبینیم.
وی ادامه داد: در یونان باستان، ایران، مصر باستان و سایر نقاطی که قدمت تاریخی دارند پوشیدن لباس نشانه شرافت انسان بوده است و با یک جستجو ساده میتوان به تصاویر مربوطه دست پیدا کرد.
مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که در زمانهای قدیم داشتن حجاب مختص خانمهایی بود که از اشرافزادگان و بزرگان بودند، گفت: بزرگان اجازه نمیدادند بانوان در دید نامحرم باشند و غیرت و شرافت طبقات بالا اقتضا میکرد که بر این موارد حساس باشند.
دعائی خاطرنشان کرد: نکته قابل تأمل این است که چه شد این غیرت مردان تضعیف شد و امروز به نوعی شاهد کمغیرتی برخی از مردان در جامعه هستیم.
وی با اشاره به اینکه در گذشته طبقات پایین جامعه از نظر پوشش وضع خوبی نداشتند، عنوان کرد: به خصوص به زنان بدکاره الزام میشده که نباید حجاب داشته باشند و در اروپای فعلی، همین جایی که امروز مهد تفکر و فرهنگ مدرن است شاهد چنین موضوعی هستیم.
مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: در اروپا قبل از سال ۱۹۲۰ میلادی سابقه نداشته خانمها در عموم دامن کوتاه تر از زانو داشته باشند و پوشش آنها شامل دامن گشاد و بلند و پوشیده همراه با کلاه بزرگ و روسری بود اما انقلاب جنسی که میراث مدرنیسم است بر بشریت تحمیل شد که پوشش خود را فراموش کند.
دعائی با تأکید بر اینکه در کتب دینی از مسلمانان گرفته تا سایر ادیان اسناد و مدارکی مبنی بر اهمیت حجاب نزد ادیان وجود دارد، گفت: همه ادیان الهی با آموزههای حجاب قاطعانه برخورد میکردند حتی اگر به آئین زرتشت توجه کنید حجاب خانمها نه تنها مهم بوده بلکه آنها را در تخت روان میگذاشتند تا اطرافشان پوشیده باشد و مردها نتوانند نگاهشان کنند.
وی ادامه داد: در همین آئین زرتشت حتی خانمها بعد ازدواج باید خود را از پدر و مادر هم میپوشاندند، در عرب جاهلیت پوشش مرسوم بوده است و این موضوع در اشعار و متون عرب مشخص است.
مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به اینکه در دین اسلام نیز آیات و روایات در خصوص حجاب بسیار زیاد است، افزود: مثلا در سوره نور موضوع حجاب مورد بررسی قرار گرفته است.
دعائی با بیان اینکه در تاریخ نهضت حسینی مدارکی وجود دارد که اسرای کربلا پس از آن که برای اولین بار به زیارت آرامگاه پدرشان رفتند اولین دغدغه و شکایتشان این بود که چادر از سر آنها کشیدند، عنوان کرد: حتی حضرت زینب(س) در کاخ یزید بر سر یزیدیان فریاد زد که چرا زنهای خودتان پوشیدهاند اما دختران ما باید بدون حجاب آورده شوند؟
وی ادامه داد: موضوع حجاب موضوعی است که اگر اندکی در آن خصوص تحقیق و تأمل داشته باشیم به خوبی به آن معتقد میشویم.
مدیر عالی مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با اشاره به اینکه کتاب «حکایت حجاب» تألیف حاج شیخ محمد حسین وکیلی از انتشارات آستان قدس رضوی به عنوان کتاب سال معرفی شده است، گفت: این کتاب بسیار خوب و جامع است و ابعاد موضوع سبک زندگی را به خوبی بیان کرده که مطالعه آن به همه پیشنهاد میشود.
دعائی در پایان خاطرنشان کرد: ما ملت تمدن سازی بوده و هستیم و نباید اجازه دهیم این تمدن الهی و ملی ما تخریب شود که اگر این اتفاق بیافتد خسارات آن جبران ناپذیر خواهد بود.
اسلام مبتکر حجاب نیست
در ادامه کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به این شبهه که حجاب فقط مختص دین اسلام نیست، گفت: در برخی ملل مانند ایران باستان، یهود، هند حجاب بوده است.
سید مجتبی حسینییمن خاطرنشان کرد: حتی در یهود اگر صدای زن را همسایگان میشنیدند، شوهر حق طلاق بدون دادن مهریه داشته است و در ایران باستان نیز حتی پدر و برادر هم حق دیدن زن شوهر دار را نداشتند.
وی با اشاره بر اینکه اسلام مبتکر حجاب نیست، عنوان کرد: رعایت حجاب و وجود آن در جامعه فوایدی از منظر فردی، خانوادگی و اجتماعی در پی دارد.
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه فایده حفظ حجاب از منظر فردی موجب ارزش و احترام زن و آرامش روانی دختر و پسر میشود، افزود: از منظر خانوادگی نیز استحکام خانواده و عدم خیانت را به دنبال دارد.
حسینییمین ادامه داد: رعایت حجاب در اجتماع محل کار و تلاش را محلی عاری از مراودات عاطفی و جنسی کرده و شرایط را برای اشتغال سالم و پیشرفت محیا میکند.
وی با اشاره به اینکه حجاب یک مسئله چند بعدی است و بیشتر جنبه فرهنگی دارد، تصریح کرد: حجاب یک بعد اعتقادی دارد بنابراین با اجبار سازگار نیست، باید برای آنکه جامعه این اجبار را بپذیرد در ابتدا از فلسفه آن آگاه شود تا شبهات بر ذهن جامعه اثر نگذارد.
این کارشناس مسائل مذهبی در پایان عنوان کرد: حجاب باید به عنوان یک قانون در جامعه باشد به دلیل نشان دادن هنجارهای جامعه و برخورد با فساد سازمان یافته اما نباید هیچگاه در غیر مورد بالا از آن استفاده کرد.
حجاب ریشه در تمدن ایرانیان دارد
این روز ها که امپراطوری رسانهای نظام سلطه، پوشش و حجاب جامعه ایرانی را مورد حمله قرار داده، در تبلیغات رسانهای خود با تحریف و دروغ پردازی پوشش را به ورود دین اسلام به ایران نسبت میدهد در حالیکه حجاب و پوشش زنان ایرانی ریشه دیرینهای در تاریخ و تمدن ایران زمین دارد.
زنان ایرانی حتی قبل از پذیرش دین اسلام توسط ایرانیان، حجاب داشتند، این موضوع نیز در گفتههای ویل دورانت مورخ آمده است که قوم یهود و ایرانیان قدیم حجاب را براى بانوان یک نوع کرامت و شرافت و از واجبات دینى مىدانستند.
امید است با افزایش آگاهی در جامعه خصوصا در نسل جوان از گسترش شبهات در ذهنها جلوگیری کرده و افکار جامعه را به سلاح آگاهی مسلح کنیم.
انتهای خبر/
دیدگاه شما