29. فروردين 1395 - 12:59   |   کد مطلب: 10091
به بهانه میلاد دردانه امام رضا (ع)
مولودي که براي شيعه مبارک تر از او بدنيا نيامده است
يک روز در ايام کودکي حضرت جواد(ع) آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش امام رضا(ع) آوردند. آن حضرت فرمودند: "اين مولودي است که براي شيعه مبارکتر از او بدنيا نيامده است"، چرا که چهل سال و چند ماه از سن مبارک امام رضا(ع) گذشته بود و آن حضرت هنوز اولادي نداشتند و برخي از شيعيان در امر امامت نگران بودند، هنگاميکه خداوند جواد الأئمه(ع) را به مولايمان حضرت رضا(ع) داد نگراني و شک و ترديد مردم بر طرف شد.
امام جواد (ع),ولادت,کرامات

به گزارش شبنم ها، دهم رجب سالروز میلاد باسعادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی ( علیه السلام ) نهمین پیشوای شیعیان و دردانه امام رضا (علیه السلام) است.پیشوایی که درسنین کودکی سایه پر مهر پدر را از دست داد وردای امامت ورهبری امت اسلامی را بر دوش گرفت این امام همام  طی هفده سال جانهای تشنه حقیقت ومعنویت را از وجود پر برکت خویش بهرمند ساخت وبه احیای دین مبین اسلام پرداخت.

 

پدرو مادر حضرت

پدر بزرگوار آن حضرت امام رضا(ع) و مادر آن حضرت نام مادر «سبيكه» بود و امام رضا عليه السلام او را خيزران ناميد. روايت شده كه او از خاندان ماريه قبطيه است.

 

علامه مجلسي اين مطلب را از اصول كافي  به نقل از مناقب آورده  كه مادر امام جواد برده‏ اي بود كه «دُرّة» ناميده مي ‏شد و امام رضا عليه‏السلام او را خيزران ناميد و برخي نیز  گفته‏ اند نام او سبيكه بود از روستايي در مصر به نام مِريسه  و امام رضا (ع) وی را " خیزران " می خواند.

القاب و کنیه های امام جواد (ع)

از  کنيه های  ايشان ابوجعفر و مشهورترين القاب آن حضرت تقي و جواد است. حضرت رضا(ع) آن حضرت را با کنيه ياد مي کردند و مي فرمودند: "أبوجعفر به من نامه نوشته است" و نامه هايي که از آن حضرت مي رسيد در نهايت جلالت و زيبايي بود و هنگامي که امام(ع) مي خواستند نامه براي امام جواد(ع) بنويسند آن حضرت را به بزرگي و احترام مورد خطاب قرار مي دادند.

 

نقل شده که  يک روز در ايام کودکي حضرت جواد(ع) آن حضرت را نزد پدر بزرگوارش امام رضا(ع) آوردند. آن حضرت فرمودند: "اين مولودي است که براي شيعه مبارکتر از او بدنيا نيامده است"، چرا که چهل سال و چند ماه از سن مبارک امام رضا(ع) گذشته بود و آن حضرت هنوز اولادي نداشتند و برخي از شيعيان در امر امامت نگران بودند، هنگاميکه خداوند جواد الأئمه(ع) را به مولايمان حضرت رضا(ع) داد نگراني و شک و ترديد مردم بر طرف شد.

 

 

فرزندان امام جواد (ع)

ترديدي نيست در اينكه حضرت جواد(ع) را پسران و دختراني بوده است، اما تعداد آنها مثل اكثر وقايع تاريخي ميان علماء رجال و تاريخ و انساب اختلاف است كه ذيلا به آن اشاره مي شود.

شيخ مفيد در كتاب(ارشاد)(391)خود در عدد اولاد حضرت امام جواد(ع) مي نويسد:

"فرزندان امام محمد تقي جوادالائمه(ع) پيشواي نهم شيعيان جهان عبارتند از دو پسر و دو دختر به اسامي

حضرت امام علي النقي امام دهم شيعيان ـ حضرت موسي مبرقع(ع) ،فاطمه ،امامه.

شيخ اضافه مي كند كه امام جواد(ع) بغير از اين دو پسر، پسر ديگر نداشته است".

 اما مرحوم محدث قمي در كتاب(منتهي الامال)(393)به نقل از سيد فاضل نسابه ضامن بن شد قم حسني مدني دركتاب(تحفه الازهار في نسب ابناء الائمه الاطهار(ع)) خود فرموده كه حضرت امام جواد(ع) را چهار پسر و چهار دختر به اين اسامي مي باشد:

مرحوم محدث قمي به نقل از تاريخ قم، تعداد فرزندان امام(ع) را پنج نفر كه دو پسر و سه دختر به اسامي زير قائل شده كه عبارتند از:

1ـ علي العسكري امام هادي(ع)

2ـ حضرت موسي مبرقع(ع) جد سادات رضائيه

3ـ خديجه

4ـ حكيمه

5ـ ام كلثوم.

پس بنابر اختلافات فوق، هيچ يك ازمورخين درمورد موسي مبرقع(ع) كه فرزند امام جواد(ع) باشد شك و ترديدي راه نداده اند.

 

کرامات امام جواد (ع)

در زندگي امامان معصوم(ع) مواردي خارق العاده در كتاب هاي حديثي نقل شده است كه علما و متكلمان شيعي از آن ها تحت عنوان «كرامات، معجزات، مناقب و نشانه»هاي امامت ياد كردند.

  نقره از برگ زیتون                                  

ابو جعفر طبری از ابراهیم بن سعید نقل می کند که: حضرت امام جواد (ع) را دیدم که بر برگ درخت زیتون دست می زد و آن برگها به برگ نقره تبدیل می شد. من آنها را از حضرت گرفتم ، وبا آنها در بازار معامله نمودم. آن برگها نقره خالص بود و هرگز تغییری نکردند .  دلائل الامامة، ص398 - موسوعة الامام الجواد (ع)،ج1،ص228- اثبات الهداة ، ج3 ،ص 345

 

طلا شدن خاک

اسماعیل بن عباس هاشمی می گوید : در روز عیدی به خدمت حضرت جواد (ع) رفتم، از تنگدستی به آن حضرت شکایت کردم . حضرت سجاده خود را بلند کرد، از خاک قطعه ای از طلا گرفت. یعنی خاک به برکت دست حضرت به پاره ای طلای گداخته مبدل شد . آن را به من عطا کرد. من آنرا به بازار بردم شانزده مثقال بود .
اثبات الهداة ،ج3 ،ص 338 - بحارالانوار ،ج 50 ،ص 49 - مدینة المعاجز ،ج 7 ،ص373 - موسوعة الامام الجواد (ع)،ج 1 ،ص 253 

 

جای انگشت بر روی سنگ

عمر بن یزید می گوید : امام محمد تقی(ع)را دیدم. به آن حضرت گفتم: یا بن رسول الله ، نشانه امامت چیست ؟
حضرت فرمود: امام کسی است که توان چنین کاری را داشته باشد . دست خود را بر سنگی نهاد و جای انگشتش بر آن ظاهر شد .

نرم شدن آهن

راوی نقل می کند : حضرت امام جواد (ع) را دیدم که آهن را بدون آنکه در آتش نهد می کشید و سنگ را با خاتم خود نقش می زد .
مدینة المعاجز ،ج7 ،ص322 - اثبات الهداة ،ج3 ، ص 345 - دلائل الامامة ،ص 399 - نوادر المعجزات ،ص 181 - موسوعة الامام جواد (ع) ،ج1 ،ص 252

 

 زنده کردن گاو مرده

در سفر امام جواد (ع) از مدینه به بغداد، وقتی حضرت به سر زمین زباله - منطقه واقع در نزدیکی کوفه رسیدند - زن ضعیفی را مشاهده کردند که بر بالای جسد گاوی مرده در کنار راه نشسته و گریه می کند ؛ حضرت علت گریستن زن را از او پرسید .
زن در جواب گفت: یا بن الرسول الله، من زنی ضعیفم، قدرت هیچ کاری را ندارم و این گاو همه سرمایه زندگی ام بود که اکنون مرده است .
حضرت فرمود: اگر خدای متعال آن را زنده کرد چه خواهی کرد ؟
عرض کرد ای پسر رسول خدا همواره سپاسگذار او خواهم بود .
آنگاه حضرت دو رکعت نماز بر جای آورد و درباره دعا کرد؛ سپس با پای مبارک خود به پهلوی گاو زد و حیوان زنده شد .
در این هنگام زن فریاد زد که این آقا عیسی بن مریم است .
حضرت فرمود: نه ، بلکه او بنده ای از بندگان مورد عنایت خداست ، این از اوصیای پیامبران است .
الثاقب فی المناقب ،ص 503 - مسندالامام الجواد (ع)، ص  125

 

برگرفته ازشبکه اطلاع رسانی امام جواد (ع)

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار