14. مهر 1395 - 0:46   |   کد مطلب: 12782
برخی عادت ها در زندگی مشترک وجود دارد که به شدت مخرب رابطه زوجین است با شناسایی و دقت در ترک آنها می توان گرمای عشق و محبت را به خانه بازگرداند.

به گزارش شبنم همدان سهیلا آقاجانی در یادداشتی نوشت:

قبلا درباره کنترل رفتار در روابط زناشویی صحبت کردیم اما اکنون میخواهیم درباره هفت عادت مخرب در رفتار کنترلی که سبب میشود روابط گرم در ازدواج به تدریج رو به افول بگذارد صحبت کنیم.

اولین و مخرب ترین این عادتها انتقاد است.  معمولا همسران به لحن و سخنان خود بی توجه هستند. اگر یک نفر از بیرون به بحث و مشاجره آنها توجه کند کلام های پر از انتقادشان را درمی یابد.  در واقع پر سر و صدا ترین ساز ارکستر ازدواج همین ساز انتقاد است. دومین عادتی که آفت گرمای زندگی مشترک میشود سرزنش کردن است که در صحبتهای زناشویی بین زوجین بسیار متداول است. فرد سرزنشگر به راحتی از خود سلب مسئولیت می کند و همیشه حق را به جانب خویش می پندارد  و همیشه مقصر طرف دیگر است. معمولاً یکی از زوجها انتقاد کرده و دیگری سرزنش میکند و سپس هر دوی آنها شکایت میکنند. وقتی مشاجره ادامه می یابد ، یکی از زوجها غر میزند و دیگری تهدید میکند و در نهایت به تنبیه و سپس رشوه دادن منجر میشود. در یک مشاجره همه این عادتهای مخرب اتفاق می افتد. اگر شما بتوانید هفت عادت مخربرا کنار بگذارید یعنی انتقاد نکنید ، همسرتان را مورد سرزنش قرار ندهید، دست از شکایت و غرغر کردن بردارید، از تهدید و تنبیه شریک زندگیتان به شدت بپرهیزید و رشوه دادن را وارد زندگی مشترک نکنید، زندگی مشترک شما به طور چشمگیری بهبود خواهد یافت. اما سؤال اینجاست ، اگر عادتهای مخرب را کنار بگذارید ، به جای آن چه باید بکنید؟

شما میتوانید هفت عادت مهر آمیز را جایگزین هفت عادت مخرب کنید. اولین عادت مهرآمیز حمایت است. وقتی شما از همسرتان حمایت میکنید در واقع به او میگویید (عزیزم زیاد به خودت سخت نگیر ، تو اشتباه کوچکی مرتکب شده ای ، ما میتوانیم با این اشتباه زندگی کنیم ، بیا دوشادوش هم بایستیم و برای آن راه حلی پیدا کنیم ، موافقی ؟)

زوجهایی که در شرایط دشوار از یکدیگر حمایت میکنند ، روابط محکم و پایداری بین آنها بوجود می آید. همیشه به خاطر داشته باشید ، شما پشت و پناه یکدیگرید.

دومین عادت مهرآمیز تشویق است. وقتی از همسرتان جملاتی همچون : «کار بسیار مهمی را انجام داده ای» را میشنوید احساس میکنید ، تشویق شده اید. در این زمان است که هر یک از شما باعث خوشحالی دیگری میشود. در واقع شما طوری عمل میکنید که هسرتان بداند در هر گامی که بر میدارد از حمایت شما برخوردار است. زوجهایی که یکدیگر را تشویق میکنند از احساس اطمینانی برخوردارند که باعث موفقیت آنها در تمام ابعاد زندگی میشود. سومین عادت مهرآمیز گوش دادن است. از بین همه عادات مهر آمیز گوش دادن بیشتر درخواست شده و کمتر اجابت میشود. به آنچه همسرتان میگوید به دقت گوش کنید و بکوشید خواسته او را به درستی درک کنید. برای درک صحیح خواسته همسرتان از او بپرسید آیا ممکن است کمی بیشتر برایم توضیح بدهی تا بفهمم میخواهی چه چیز را در گفته های تو بشنوم؟ ممکن است همیشه با آنچه از همسرتان میشنوید موافق نباشید اما اگر هر دو شما این احساس را داشته باشید که دیگری به آنچه گفته اید خوب گوش کرده است به هم نزدیک خواهید شد...

در یاداشت های بعدی درباره دیگر عادت های مهر آمیز بیشتر توضیح خواهم داد.  

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار