18. آذر 1395 - 10:38   |   کد مطلب: 14096
افرادی که دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند با نگاهی طمعکارانه نسبت به دیگران ، بی تفاوتی نسبت به حقوق مردم ، دروغ گفتن ، دزدی کردن ، تقلب کردن و امثال آن مشخص میشوند .
shabnamha.ir , shabnamha , afkl ih , شبنم ها , اختلال شخصیت;

به گزارش شبنم همدان سهيلا اقاجاني در يادداشتي نوشت:

آگاهی از نوعی اختلال در شخصیت افراد برای کسانی که فرزندان دم بخت دارند ، یا به دنبال شریک تجاری میگردند و یا برای ایجاد روابط دوستانه نیازمند افراد قابل اعتماد هستند و ... بسیار مهم و ضروری است. نحوه تفکر افرادی که این نوع اختلال را دارا هستند ، درباره خود و محیط اطرافشان بسیار انعطاف ناپذیر است که این امر خود میتواند منشاء بسیاری از ناسازگاری های شغلی و اجتماعی شود. اختلالی که در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد.

برخی از ما شاید در زندگی خود با افرادی برخورد کرده باشیم که رفتارشان به نظرمان غیر عادی بیاید. افرادی که بیهوده تقلب میکنند ، بی دلیل دروغ میگویند و نسبت به هر مسئله یا اتفاق هیجانی ، بسیار بی تفاوت هستند. اما که این افراد آنقدر دچار فروپاشی عصبی نیستند که به عنوان بیماران حاد روانی در بیمارستان بستری شوند و همچنین تحت تاثیر ترس های مرضی و غیر موجه ، مواد مخدر و یا  مشکلات جنسی قرار ندارند. در واقع این افراد تسلط خوبی بر واقعیتها و اتفاقات اطراف خود دارند. اما رفتارشان به نظر اطرافیان غیر عادی و غیر موجه است. درست است که آنها آنقدر از نظر روانی بیمار نیستند که در بیمارستان بستری شوند ولی آنقدر هم سالم نیستد که اطرافیان خود را مورد آزار و اذیت قرار ندهند . این نوع افراد دارای نوع خاصی از اختلالات روانی هستد که اختلال شخصیت نام دارد. اختلال شخصیت به چند دسته تقسیم میشود که ما در این بخش به بررسی یکی از انواع آن خواهیم پرداخت .

* اختلال شخصیت ضد اجتماعی:

افرادی که به بیماریهای روانی مبتلا هستند برای اطرافیان خود ناراحتی ایجاد میکنند اما در واقع خود آنها نیز رنج می برند اما افرادی که دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند این نوع رنج برایشان بی معنی است و غیر قابل درک است. این افراد با نگاهی طمعکارانه نسبت به دیگران ، بی تفاوتی نسبت به حقوق مردم ، دروغ گفتن ، دزدی کردن ، تقلب کردن و امثال آن مشخص میشوند . تماس با شخصیت های ضد اجتماعی بسیار خطرناک است چرا که خیلی از آنها مجرمان حرفه ایی هستند و علاوه بر مشکلات روانی ، مشکلات اجتماعی و قانونی زیادی به وجود می آورند. میزان شیوع این نوع اختلال در مردان بسیار بیشتر از زنان است. این افراد دارای اختلال اراده هستند چرا که بر رفتارهای بزهکارانه خود کنترلی نداشته و بنا بر دلایل زیستی ، اجتماعی و روانشناختی ، قادر به هدایت کردن خود در یک زندگیِ با نزاکت و دُرستکارانه نیستند. اگر هم قادر به اعمال اراده در جهت زندگی درست باشند ترجیح میدهند که این کار را انجام ندهند. آنها از نظر ساختار ذهنی شبیه به کودک 10 ساله ای هستند که نمیتواند هیچ مسئولیتی را بپذیرد و یا دیگران را درک کند. اما تنها یک رفتار ضد اجتماعی ، برای تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی کافی نیست بلکه برای تشخیص این اختلال باید توجه داشت که افراد مبتلا به آن ، باید دو ملاک اصلی را دارا باشند:

نخست ، انجام رفتارهایی مانند دروغ گفتن ، رفتار جنسی پرخاشگرانه ، دزدی ، تخریب ، تخلف از قوانین مدرسه و خانه که باید در این افراد مسبوق به سابقه باشد.

دوم اینکه پرخاشگریِ مکرر ، نوعی بی ملاحظگی که دیگران را به خطر می اندازد ، حقه بازی ، عدم پشیمانی و بی مسئولیتی مداوم ، ناتوانی در پرداخت تعهدات مالی ، باید در فرد دیده شود. در واقع این نوع رفتارها باید در نوجوانی شروع شده و در بزرگسالی ادامه یابد.

اما رفتار ضد اجتماعی افرادی که اختلال شخصیتِ ضد اجتماعی دارند چه فرقی با رفتار ضد اجتماعیِ مجرمان عادی دارد؟  برای مجرمان عادی ، جرم معنی دار و قابل درک است و این به معنای این است که این افراد جرم را به دلایلی مانند کسب قدرت یا مقام و ثروت انجام میدهند اما در افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی جرم ها اغلب بی هدف و تصادفی هستند و نبود احساس شرم و سر افکندگی برای جرم های فوق العاده بد ، یکی از رایج ترین ویژگی های این افراد است. آنها فاقد استعداد عشق ورزیدن و دلبستگی مستمر بوده و نسبت به اعتماد ، مهربانی و محبت بی اعتنا هستند. بیشرمانه دروغ میگویند و میتوانند با بیرحمی از کسانی که به آنها اعتماد کرده اند سوء استفاده کنند. هیجانهای این افراد ، بسیار سطحی بوده و برای درک عشق ، خشم ، اندوه ، شادی و نا امیدی فاقد استعداد هستند. شناختن این نوع اختلال شخصیت و خطرات آن میتواند از ما در مقابل خطرات و دردسر های این افراد محافظت کند. این آگاهی میتواند قدم بسیار مهمی را در راه حفظ شادی و سلامت خانواده بردارد.

انتهاي پيام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار