26. ارديبهشت 1394 - 20:55   |   کد مطلب: 5920
بانویی که در مقابل همجوم ناملایمات قبل و بعد بعثت، سدی بلند و مستحکم بود
یار باوفا و صدیق پیامبر که پاکبازی را به نهایت رسانید
نقش خديجه(س) تنها این نبود که به­ عنوان همسر پیامبر در كنار آن حضرت باشد؛ نقش مهم­تر ایشان این بود که به دلیل پایداری و مقاومتش در کنار پیامبر؛ در برابر همه قريش ایستاد و بسیار هزینه داد و پاکبازی را به نهایت رسانید.
پیامبر اکرم,زن,حضرت خدیجه

به گزارش شبنم ها، حجت الاسلام سید مجتبی کبیری (حسینی) در یادداشتی به نقش خدیجه کبری، بانویی که در مقابل هجوم ناملايمات قبل و بعد از بعثت پيامبر(ص) سدي بلند و مستحكم بود، پرداخته است؛ در این مقاله می خوانیم که:

رسول خدا در عصری و مکانی به نبوت مبعوث شدند که مردمش برای زن ارزشی قائل نبودند و به او به چشم کالا می نگریستند. دختران را به بهانه فقر و نداری و مایه شرمندگی، زنده به گور می کردند. اما رسول خدا صلی الله علیه و آله با رفتار و گفتار، شخصیت حقیقی زن را به او برگرداند. با محبت بسیار زیاد نسبت به دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها و همسرانش به خصوص حضرت خدیجه عملا الگویی برای سایر مردم شدند.

پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم- در روزگاری که زن ارزش و اعتباری نداشت- مقام زن را تا سطح یک انسان مستقل و دارای حقوق و شخصیت بالا برده، توصیه می فرمود که مقتضیات فطرت زن رعایت شود. رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم زن را تشبیه به استخوان خمیده دنده ها می کرد و می فرمود: زن شبیه استخوان خمیده دنده هاست و در همان وضعی که هست، سودمند است. اگر بخواهند آن را راست کنند، می شکند و ضایع می شود.

در آن بین نقش حضرت خديجه - سلام­الله­علیها - از اين جهت بسيار مهم است كه در زمانی كه همه پيامبر را نفي مي­كردند، ایشان به آن حضرت ایمان آوردند و در همه شرایط در کنار ایشان بودند و از آن حضرت حمایت می ­کردند. خود رسول اكرم  ص  درباره حمایت­ های بی­دریغ همسر فداکارشان مي ­فرمودند: مردم در بيرون مرا اذيت مي­ كردند و حتي به من سنگ مي­ زدند؛ اما وقتی به خانه مي ­آمدم، آرامشی در خانه خديجه مي­ ديدم که تمام اين ناراحتي­ ها را فراموش مي­ كردم.

ابن اسحاق در کتاب (سيره ابن هشام، ج 1، ص 426.)جمله ‏اي در شأن خديجه دارد كه گوياي همكاري و صداقت او در پيشبرد اسلام است. او مي‏گويد: «خديجه ياور صادق و با وفايي براي پيامبر (ص) بود و مصيبت ‏ها در پي رحلت خديجه و ابوطالب بر پيامبر (ص) سرازير شد.

نقش حضرت خديجه تنها این نبود که به­ عنوان همسر پیامبر در كنار آن حضرت بود؛ گرچه حتی اگر همین یک نقش را هم داشت، بسيار مهم بود. نقش مهم­تر آن بانو این بود که ایشان به دلیل پایداری و مقاومتش در کنار پیامبر، در برابر همه قريش ایستاد و بسیار هزینه داد. حضرت خدیجه(س)، یکی از بزرگ­ترین ثروتمندان مكه و یکی از معدود افرادی بود كه اقتصاد مكه را می­ گرداندند. ایشان تمام ثروتش را در اختیار پیامبر و پیشرفت نهضت الهی آن حضرت قرار داد؛ به گونه ­ای که وقتی قریش پیامبر و پیروانش را در شعب ابي­طالب محصور كرد، همه ثروت و امكانات خديجه کبری (س)- در حمایت از پیامبر و مسلمانان هزینه شد.

اين امكانات دست پيامبر را در گسترش اسلام باز می­گذاشت. بسياری از کسانی كه در آن روزگار مسلمان شدند، بردگان و كنيزاني بودند كه پيامبر با استفاده از ثروت خدیجه خریده بودند. همچنین هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه در آغاز شکل­گیری نهضت اسلامی، هزينه بسیاری داشت و این گروه از مسلمانان، توانایي تأمین هزینه­ های این سفر را نداشتند. در اینجا نیز حضرت خديجه (س) تمام هزینه­های این سفر بسیار مهم و سرنوشت­ ساز را عهده­ دار شدند.

بنابراین، حضرت خدیجه علاوه بر همسر فداکار بودن، يك حامي مالی بسيار قدرتمند براي پیامبر بود. گاهي برخی از افراد در رفاقت و صفا بسیار خوب­اند؛ اما وقتی پای حمایت­ های مالي به میان می ­آید، دستشان كوتاه مي ­شود. این مسئله، يك پاكبازي مي­ خواهد كه حضرت خديجه اين پاك­بازي را داشت.

رسول اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم می فرماید: بهترین زن، کسی است که در هنگام نعمت، شکرگزار باشد و در بلا و گرفتاری صبر و بردباری را از دست ندهدو این مصداق بارز شخصیت والای حضرت خدیجه می باشد که ایشان نه­تنها مال و ثروت خود را داد، بلکه حيثيت و جایگاه ظاهری خود نزد قریش را نیز فدا کرد. وقتی حضرت خدیجه(س) به همسری پیامبر درآمد، آن هم به این صورت كه خودش درخواست ازدواج با آن حضرت را مطرح کرد و تمام هزینه­های عروسی را هم خودش عهده­دار شد، بسياري از بزرگان قريش از او روی برگرداندند. آنان از اینکه او همسری کسی را برگزیده است که هیچ ثروت و مقامی ندارد و فاقد معیارها و ارزش­ های جاهلی آنان بود، ناراحت شده بودند و به­ نوعی ایشان را تحريم کردند. از همین روی، جناب خديجه (س) بعد از ازدواج، دیگر آن چنان قبل از ازدواج در كار تجارت فعال بودند، نتوانستند در امر تجارت فعال باشند.

همراهی خدیجه کبری با پیامبر پس از بعثت، از روي اعتقاد بود. ایشان واقعاً اعتقاد داشتند که پیامبر(س) يك شخصيت برجسته الهي است. حتی از برخی قرینه­ ها به دست می آید که ایشان از وقتی که آن حضرت را شناخت و قصد ازدواج با ایشان را داشت، از این مسئله آگاهی داشت.

ورقۀبن­نوفل، از شخصیت­های برجسته مکه در آن روزگار، دايي يا عموی حضرت خدیجه بود. او دانشمندی بسیار قوی بود که کتب یهود و نصارا را خوانده و در زمینه ادیان صاحب­نظر بود. برخی درباره علت سکونت او در مکه معتقدند او از روی علاماتی که در کتاب­های آسمانی گذشته وجود داشت، پی برده بود که پیامبری در این ناحیه ظهور خواهد کرد. برخی معتقدند که او امید داشت خودش آن پیامبر باشد؛ به نظر برخی دیگر، آرزو داشت آن حضرت را درک کند.

حضرت خدیجه با عموی خود ارتباط قوی داشت و حتي نقل شده است که وی در جریان خواستگاری خدیجه(س) از پیامبر نیز حضور داشت و درباره آینده آن حضرت به خدیجه خبرهایی گفته بود. حضرت خديجه نیز اين آثار را در وجود پيامبر مي ديد؛ به ­ویژه در آن سفر تجاري كه پیامبر با حضرت ابوطالب به شام رفتند و در آن سفر، بحيراي راهب خبرهایی از نبوت آن حضرت داده بود. افرادی که در آن سفر حاضر بودند، این سخنان را شنیده بودند و خبر آن در میان قریش پخش شده بود و حضرت خديجه نیز از این مسائل آگاه بود. بنابراین، حضرت خدیجه از آینده پیامبر آگاهی داشت و منتظر آن روز بود.

پس از بعثت و قضاياي وحي، رسول اكرم پس از چهل روز دوری از خدیجه، از غار حرا برگشت و خبر بعثت خود را به ایشان دادند. آن گاه پتویی به خود پیچید و به استراحت پرداخت. در این هنگام این آیه نازل شد که «یا ایها المدثر قم فأنذر». هان اى روپوش به خود پيچيده، برخيز و انذار كن. حضرت آشفته و پریشان از خواب پریدند. خديجه نزد آن حضرت آمد و گفت: من سال­ه است كه منتظر اين روز بودم و مي­ دانم كه مورد عنايت خدا هستي.

بنابراين، هرجا نام رسول اكرم (ص) باشد، نام حضرت خديجه هم در كنارش هست. در روزگاري كه اسلام غريبانه در جزيرةالعرب و در بين افراد جاهل و داعیه­دارن ارزش­ها و معيارهاي جاهلي پیش می­رفت، نقش حضرت خديجه در رشد و گسترش اسلام بسیار مؤثر بود و باوجود همه دشمنی­ها، نقش آن بزرگوار هرگز فراموش نخواهد شد و وظیفه ماست که در تجلیل از مقام ایشان، بیشتر به این ابعاد شخصیتی آن بانوی گران­قدر بپردازیم.

در اینجا حضرت خدیجه سلام الله علیها نقش کلیدی را ایفا کرده است و این نشان از آن دارد همیشه در پس یک مرد موفق زنی وجود دارد که در مشکلات و رنج ها و سختی ها پشتیبانش بوده باشد .با نگاهی کوتاه در میابیم که زنان و دختران اگر در زندگی روزمره ای که پیش رویشان قرار دارد پشتیبان شریک خود باشند و حاضر به ترک خواسته هایی شوند که فقط مدتی آنها را در دنیای فانی و زود گذر نیازمندند، خود را در صف مجاهدانی همچون خدیجه کبری  قرار می دهند، در انتها گفتنی است که برازنده‏ ترین زینت زنان و گران قیمت‏ ترین گوهری که اسلام و پیامبرگرامی براى آنان به ارمغان آورده عفت و پاكدامنى است  که امید است همه در برپایی آن شرمنده رسول گرامی اسلام نشویم .

انتهای پیام/

منبع: طنین یاس

دیدگاه شما

آخرین اخبار