به گزارش شبنم ها به طنین یاس با نگاهی به آیات قرآن کریم میتوان دریافت که اشتغال فینفسه برای زنان ممنوع نگردیده است. بسیاری از کلمات قرآن کریم نشان میدهد که زنان میتوانند در فعالیتهای اقتصادی جامعه مشارکت داشته و با حفظ حدود اسلامی به کسب و کار بپردازند. «مردان را از آنچه به اختیار کسب کردهاند بهرهای است و برای زنان نیز از آنچه کسب میکنند بهرهای است» (نساء/32)
آیة کریمه بر جواز اشتغال زنان دلالت دارد؛ زیرا حلال بودن اکتساب یعنی تحصیل درآمد در نظر گرفته شده و سپس دربارة درآمد حاصل از آن اظهارنظر شده است. بنابراین اگر زن و مرد به سبب انجام کاری درآمدی کسب کنند، متعلق به خودشان است. خداوند در سورة قصص داستان دختران حضرت شعیب را ذکر میکند که به علت کهولت سن پدر خویش برای کسب درآمد به کار چوپانی اشتغال داشتند.
با نگاهی به سیرة پیامبر این نکته آشکار میگردد که زنان بسیاری در زمان پیامبر بودند که به کار و فعالیت اقتصادی میپرداختند و کار آنان نیز مورد قبول و تأیید ایشان قرار میگرفته است. حضرت خدیجه از زنان برگزیده و بزرگواری است که خود تاجری ثروتمند بود که به کار تجارت میپرداخت و حضرت رسول(ص) مدتی از جانب ایشان به تجارت مشغول بود. در روایتی آمده است که رسول خدا(ص) به زنان اجازه میداد تا در مراسم عید فطر و قربان از منازل خود خارج شوند و برای تهیه روزی بساط بگسترانند.
در روایات ائمه اطهار ما به روایتی برنمیخوریم که اشتغال زن را بهطور کلی حرام اعلام کرده باشد؛ بلکه روایات بیشتر در مورد نحوة حضور زن در اجتماع و کار و فعالیت او سخن گفتهاند. از حضرت علی(ع) روایت شده است که «به زن بیش از حد و توانش کار واگذار مکن و این برای حال او بهتر و برای زندگی او مناسبتر است؛ زیرا زن ریحانه است و قهرمان نیست».
این روایت به وضع روحی و جسمی زنان اشاره دارد و بیانگر آن است که آنها باید وظایفی را برعهده گیرند که با وضعیت جسمانی و عاطفیشان متناسب باشد و آسایش و آرامش آنها را برهم نزند. روایات دیگری نیز در مورد نحوه حضور زن در اجتماع وجود دارد که آنان را به رعایت عفت و تقوا و عدم اختلاط با مردان دعوت میکند. در زمینة روابط کلامی نیز که زمینهای برای برقراری روابط عاطفی عمیق است، در روایات و قرآن توصیههایی به زنان شده است؛ مانند اینکه با لحن نازک و تحریکآمیز سخن نگویند. (احزاب/ 33)
هرچند اسلام حق کار برای زنان را به رسمیت شناخته و در کنار آن استقلال مالی و دستمزد عادلانه را نیز مورد تأکید قرار داده است، اما با توجه به ضرورت حفظ بنیاد خانواده، اهمیت کار زنان در خانه و سازگاری طبیعت و ویژگیهای زیستی زنان با آن، ترجیح میدهد در تقسیم کار، زنان کارهای خانه و تربیت اولاد را به عهده گیرند .اسلام خواستار آن است که زن زندگیساز و هنرمند باشد. هم عامل آرامش و سکون باشد و هم بهشت را زیر قدم خود داشته باشد. که اولی را در سایه خوب شوهرداری و دومی را در سایة تربیت نسل و مادری به دست خواهد آورد.
نظر فقهای شیعه
علمای شیعه حضور زن در فعالیتهای اقتصادی را نفی ننمودهاند. آنها استقلال مالی را برای زن مورد تأکید قرار دادهاند؛ هرچند که اولویت را بحث خانواده و همسرداری عنوان کردهاند
نظر آیتالله جوادی آملی تفاوت حقوقی زن و مرد و مسئله اشتغال آن دو هیچگونه ارتباطی با مسئله برتری آنها ندارند. کمال انسانی و مناصب اجرایی دو موضوع جدا از هم هستند. اصل تحصیل علم و معرفت و اصل اجتهاد و فقاهت و اصل عرفان و فلسفه و … کمال است که زن و مرد در آن مساوی هستند. امّا شغل ها و مناصب و فعالیتهای اجتماعی، که به هیچ وجه نمی توانند نمایانگر کمال باشند، بر حسب ساختار بدن و شرایط و نیاز تقسیم میشود.
از دیدگاه علامه طباطبایی، اسلام مرد و زن را از لحاظ تدبیر شئون زندگی در اراده و کار مساوی میداند؛ یعنی این دو در مسئله برآوردن نیازهای زندگی خود مساوی هستند. «بنابراین زن میتواند مانند مرد، مستقلاً اراده کند، مستقلاً کار کند و مالک نتیجه کار و کوشش خود شود و نفع و ضرر کارش مربوط به خودش میباشد».
امامخمینی(ره) ازآنجاکه اقتصاد را به عنوان ابزاری میداند که با استفاده از آن میتوان در راه تعالی اسلام گام برداشت، اشتغال زنان را در کنار مردان بدین قصد مورد تأیید و تشویق قرار میدهد.ایشان در وصیتنامة سیاسی الهی خویش میفرماید: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خُرد و کلان در صحنههای فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند».
ایشان در جایی دیگر می فرمایند «البته شغل برای زن، شغل صحیح برای زن، هیچ مانعی ندارد. لکن نه آنطوری که آنها (رژیم پهلوی) میخواستند. آنها نظرشان این نبود که زن یک اشتغالی پیدا بکند. نظرشان این بود که زن مثل مردها هم، زنها را و مردها را از آن مقامی که دارند منحط کنند، نگذارند یک رشد طبیعی از برای قشر زن پیدا شود یا یک رشد طبیعی از برای قشر مرد».
اما با وجود این امام بزرگوار نقش اصلی زن را مربی بودن او برای رشد و کمال انسانها معرفی مینماید که با تعلیم و تربیت خود سعادت یا شقاوت جامعه را رقم میزند و این مسئله کمال ویژهای است که خداوند با توجه به خلقت و توانایی پیامبرگونه زن برای او مقدر نمودهاست.«زن مربی جامعه است. از دامن زن انسانها پیدا میشوند. مرحلة اول مرد و زن صحیح از دامن زن است. مربی انسانها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند و با تربیت صحیح خودش کشور را آباد میکند. مبدأ همة سعادتها از دامن زن بلند میشود. زن مبدأ همه سعادتها باید باشد».
مقام معظم رهبری مشارکت فعال زن در عرصههای اجتماعی اقتصادی و سیاسی را نه تنها جایز میداند، بلکه کمال یک جامعه را در این میداند که زنها به عنوان نیمی از جامعه در آن مشارکت جدی داشته باشند. «عرصة دوم، عرصة فعالیتهای اجتماعی است، اعم از فعالیت اقتصادی، فعالیت سیاسی، فعالیت اجتماعی به معنای خاص، فعالیت علمی، درس گفتن، تلاش کردن در راه خدا، مجاهدت کردن و همه میدانهای زندگی در صحن جامعه. در اینجا هم میان مرد و زن در اجازه فعالیتهای متنوع در همه میدانها هیچ تفاتی از نظر اسلام نیست. اگر کسی بگوید مرد میتواند درس بخواند، زن نمیتواند، مرد میتواند فعالیت اقتصادی داشته باشد، زن نمیتواند، مرد میتواند فعالیت سیاسی کند، زن نمیتواند، منطق اسلام را بیان نکرده و برخلاف سخن اسلام حرف زدهاست».
همچنین می فرمایند «اسلام معتقد است مرد و زن باید یک مرز بندی میان خودشان در همه جا ــ در خیابان، در اداره، در تجارتخانه ــ داشته باشند. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند هم زن باید رعایت کند. اگر این حساسیت اسلام نسبت به روابط و نوع اختلاط مرد و زن رعایت شود، همه کارهایی که مردان میتوانند در عرصة اجتماعی انجام دهند، زنان هم اگر قدرت جسمانی و شوق و فرصتش را داشته باشند میتوانند انجام دهند».
رهبر معظم انقلاب در کنار عنایات خود نسبت به فعالیتهای اجتماعی بانوان و تأکید بر این نکته که «یک کشور نمیتواند از نیروی کار زنان بینیاز باشد» میفرمایند: «در همه طرحهایی که ما داریم خانواده باید مبنا باشد».بنابراین در برنامههای توسعة نظام اسلامی، اشتغال زنان نیز باید در وجه اسلامی خود و با در نظرگرفتن تسهیلاتی که ایشان را از وظایف خطیرشان نسبت به خانواده و تربیت فرزندان دور نسازد، مطرح باشد.
انتهای پیام / غ
دیدگاه شما