16. شهريور 1399 - 10:04   |   کد مطلب: 7719
موسم حج که پایان می یابد، از جنوب غرب آرام آرام صدای چکاچک شمشیر ها و صدای سم اسبان در رزمگاه خونین کربلا به گوش می رسد، اگر هنوز گوش جانت به رنگ و زنگ سکه های دنیا و همهمه فریبنده اش عادت نکرده باشد، صدای «هَل مِن ناصر یَنصُرنی» حسین که از سوی نینوا به گوش می رسد را خواهی شنید.
ندای «هَل مِن ناصر یَنصُرنی» از پیچ تاریخ به گوش می رسد

به گزارش شبنم ها به نقل از زرین نامه؛ مصطفی رسولیان به مناسبت ماه محرم و ایام شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) نوشت: دریا دریا سلام، چشمه چشمه درود و آفتاب آفتاب سپاس نثار محرم، عاشورا، کربلا و آیت بلند کتاب حماسه و ایثار امام حسین (ع)(شهید آوینی).

کاروانیان راه کوفه را در پیش گرفته اند تا بعد از حج ابراهیمی به سوی این شهر بروند و دعوت کوفیان را اجابت کنند. اما این کوفیان به او نیز در سرنوشت سازترین موقعیت پشت می کنند و او را مثل پدر بزرگوارش تنها می گذارند ... مثل آن مرد راستین که از درد جهالت کوفیان و تنهایی اش سر در حلقوم چاه فرو می برد و می گریست... اما حسین (ع) بی آب و چاه، در خشکی سوزان صحرای کربلا همه هستی، خانواده، فرزندان علی و فرزندان خود را به قربانگاه برد تا نگذارد در رسالت جدش در هوا و هوس یزیدیان پایمال شود.

هنوز از لابه لای صفات تاریخ صدای عمو عباس العطش به گوش می رسد. اگر گوش جانت در میان روز مرگی ها کر نشده باشد و خوب گوش دهی، این صدا را خواهی شنید. صدایی که تو را وادار می کند بعد از نوشیدن هر جرعه آب بگویی «سلام بر حسین تشنه لب»، لباس سیاه بر تن کنی و ماهت را سیاه بپوشانی، خیمه و هیئت بر پا کنی و با چشم دل و جان و روحت بر مصیبت خاندان نبوت اشک بریزی.

همه این ها محرم هست و محرم یعنی روحت را و عملت را برای خدا خالص کنی و درک کنی چرا سالار شهیدان، جانش را به قربانگاه کرب و بلا برد...
عالم، همه در طواف عشق و دایره دار این طواف، «حسین (ع)» است. اینجا در کربلا در سرچشمه ی جاذبه ای که عالم را بر محور عشق نظام داده است، شیطان اکنون درگیر و دار آخرین نبرد خویش با سپاه عشق است و امروز در کربلاست که شمشیر شیطان از خون شکست می خورد، از خون عاشق، از خون شهید.. (شهید آوینی)

همه می توانیم عزادار و سیاه پوش حسین باشیم. برای حسین (ع) فرق نمی کند که چه کسی هستی و چگونه می خواهی عزادار او باشی. همین که نیت کنی برای او سیاه پوش شوی و بی ریا در مجالس او شرکت کنی، او از تو می پذیرد. حال میخواهی منبری باشی یا پای منبری، مداح باشی یا سینه زن و زنجیر زن، خادم باشی یا آشپز ...

در ماه محرم مساجد، تکایا، فاطمیه ها، زینبیه و ... همه متعلق به امام حسین (ع) است و همه نوکر و خدمتگزار ایشان هستیم.

میزبان آقا امام زمان (عج)، امام حسین (ع) و مادرشان حضرت زهرا (س) است و میهمانان از هر گروه سنی، دین و مذهب، سیاه و سفید، فقیر و غنی، مسئول و غیر مسئول قابل تکریم و احترامند.

امام خامنه ای می فرمایند: « باید کاری کنید که محبت شرکت کنندگان در مجالس مذکور روز به روز نسبت به حسین بن علی (ع) خاندان پیغمر (ص) و منشاء معرفت الهی بیشتر شود. اگر کسی خدای نکرده در مجالس مذکور وضعی را به وجود آورد که مستمع یا فرد بیرون از آن فضا از لحاظ عاطفی به اهل بیت نزدیک نشد بلکه احساس دوری و بیزاری کرده نه فقط چنین مجالس فاقد یکی از بزرگترین فواید خود شده بلکه به یک معنا مضر هم بوده است.»

معلوم نیست اعمال کدام یک از عزاداران مورد قبول خاندان اهل بیت نبوت قرار گیرد. باید هرکاری که انجام می دهیم بی منت و بی ریا و فقط برای رضای حق باشد. این مجالس همه ساله با شکوه و عظمت خاص خودش برگزار می شود و خوش بحال کسانی که با خلوص نیت برای این مجالس گام بر می دارند. چه کسانی که متولی امرند، چه کسانی که سیاه پوش محرم اند و چه کسانی که سخنران و مداح این مجالس هستند. هرچند که مسئولیت روحانی از همه بیشتر است.

مهم ترین وظایف خطبا وعاظ عبارتند از:

1- شناسایی تحریفات و بدعت ها و مبارزه با آن ها

2- متقن بودن مطالب سخنرانی

3- بی مطالعه به منبر نرفتن

4- خالی نبودن منبر ها از معارف

5- دقت در محتوای روضه ها

6- خالی کردن های دروغین از حادثه عاشورا

7- محکم کردن پایه های فکری جوان ها و از بین بردن شبهات

8- افزایش دادن ایمان و معرفت دینی در مردم

و ده ها مورد دیگر.

از وظایف مداحان و شعرا نیز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- بیان اهداف ائمه (ع) در خلال مداحی و معرفی الگوهای عملی

2- بیان فلسفه قیام عاشورا و فلسفه عزاداری

3- استفاده اشعار آموزنده با توجه به نیاز جامعه

4- اجتناب از اباطیل و مطالب خلاف و موهِن مذهب

5- پر مغز و پر محتوا بودن مطالب و دروغ نگفتن

6- مداحی نکردن به سبک آهنگ های لحو و لعب

7- داشتن صدای خوش و خسته نکردن جوانان

8- زنده نگه داشتن عشق به امام زمان و تلق به اخلاق امام حسین

9- حسن ختام مطالب را با بیان جملاتی از حضرت امام خمینی به پایان

با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد، ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد. ماهی که امام مسلمین راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت.

ملت ما، قدر این مجالس را بدانند .این مجالس است که ملت ها را زنده نگاه می دارد و ما ملتی هستیم که با گریه و عزاداری در همین مجالس قدرت 2500 ساله را از بین بردیم. امام خمینی (ره) فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. ما هرچه داریم از این محرم است.

ای آفریدگار عالم حلقه ی عشق را سزاوار آن کسانی کن که عشق را به راحتی عالم ترجیح دادند و از فراز عزت و سربلندی، دره های ذلت را نظاره گرند.(شهید آوینی)

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار