1. بهمن 1398 - 9:16   |   کد مطلب: 7948
دشمنان اسلام از طرق مختلف بخصوص از راه ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای، کانون گرم و با محبت خانواده را مورد تهاجم قرار داده‌اند و سعی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌شان را دارند...
آثار مخرب ماهواره بر فرهنگ خانواده و جامعه

به گزارش شبنم ها  به نقل از لرسو؛ دشمنان اسلام از طرق مختلف بخصوص از راه ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای، کانون گرم و با محبت خانواده را مورد تهاجم قرار داده‌اند و سعی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌شان را دارند. دشمنان، نیتی سوء و هدفی شیطانی و شوم دارند لذا خانواده‌ها و همه آحاد جامعه باید آگاهی کاملی از توطئه و ترفند‌های نفوذ دشمن به فضای خانواده‌ها و تضعیف بنیان‌های دینی و اعتقادی افراد جامعه داشته باشند تا در دام حیله دشمن گرفتار نیایند.

باید گفت که برنامه‌های ماهواره به جای اینکه مفید باشد، آثار مخرب آن حاکم‌تر است. آثار آن هم از نظر اعتقادی و هم از نظر اخلاقی و سیاسی تأثیر دارد. البته تأثیر فردی هم خواهد گذاشت؛ ماهواره برنامه‌های مخرب و ناهنجاری را دارد چون که بر افکار عمومی از هر جهت تأثیر دارد؛ مشکلاتی که بین خانواده‌ها و حتی زن و شوهر به وجود می‌آید و گاهاً منجر به طلاق شده است، ناشی از برنامه‌ها و فیلم‌های ماهواره‌ای است.

گاهی ممکن است که بعضی افراد بگویند ماهواره مفید است که باید گفت این افراد از آسیب‌ها و پیامدهای منفی و تخریب کننده آن اطلاع ندارند. آنچه که مهم است این است که باید به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی آن بر جامعه و راهکارهای مقابله با تأثیرات مخرب آن مورد بحث و تبادل نظر قرارگیرد تا بتواند راه حل صحیح و سالمی تعیین و انتخاب شود. دشمنان از اینکه نتوانستند بر مسلمانان جهان غلبه پیدا کنند از راه تهاجم فرهنگی و رواج برنامه‌های غیراخلاقی از طریق ماهواره شده تا شاید از این راه بتوانند آنها را از معنویت و صفای خانواده‌ها دور سازند.

امروز اگر طلاق یا بزهکاری و یا اعتیاد و یا برخی معضلات اجتماعی سیر صعودی به خود گرفته، شاید در بیشتر موارد به تأثیر برنامه‌های ماهواره‌ای برگردد و یا نشأت گرفته از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی باشد. البته این مشکلات می تواند ناشی از عوامل مهم دیگری هم باشد ولی در خانواده‌هایی که ماهواره هست، این مشکلات بیشتر نمایان می‌شود. از طرف دیگر نداشتن پشتوانه محکم در خانواده‌ها، ازدواج‌های عجولانه و بدون تحقیق و تجربه و بی‌حساب و کتاب از عوامل دیگر است.

در ارتباط با راه حل‌های مقابله با اینگونه معضلات اجتماعی، به نظر می‌رسد که پیشگیری تنها کافی نیست بلکه برای کاهش از دامنه آن و ایجاد ترس از مجازات جرم و جنایت، این موضوع به اندازه‌ای مهم است که یک عزم همگانی را در این راه می‌طلبد و تنها به یک فرد یا سازمان و یا دولت به تنهایی مربوط نمی‌شود؛ بایستی در خصوص حمل و نگهداری و استفاده از ماهواره بیش از پیش حساسیت به خرج داده شود. بایستی تدبیری اندیشیده شود که مردم به صورت دسته جمعی در مورد تأثیرات مخرب و زیانبار ماهوراه و برنامه‌های آن و عدم استفاده از ماهواره مصصم باشند و خود آنها در این راه گام بردارند.

در دنیایی که مقوله ارتباطات و اطلاع‌رسانی‌ها به طور گسترده‌ای فراگیر شده، والدین نباید یک لحظه از فرزندان خود غفلت کنند که در این صورت، ضرر جبران‌ناپذیری متحمل خواهند شد به طوری که جبران آن ممکن نخواهد بود و اگر هم راهی برای جبران باقی مانده باشد، آن صمیمیت و محبت و صداقت مثل گذشته نخواهد بود.

با اجرای برنامه‌های اسلامی و متنوع و کارآمد، خانواده‌ها هرگز غافل نخواهد شد چرا که وجدان و فطرت پاک انسان می‌داند که باید از جرم و خیانت و حیله دشمنان دوری جست. البته جرم و خیانت و انحرافات ریشه در هوی و هوس و آزادی بی‌قید و شرط انسان دارد که با داشتن ایمان و اعتقاد راسخ دینی و اسلامی، این معضلات در خانواده‌های مؤمن رخنه نخواهد کرد.

سوالی که مطرح می‌شود اینست که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی و برنامه‌های ماهواره چه باید کرد؟

این امر می‌طلبد که همه مسئولان کشور در سطحی کلان برای مبارزه با برنامه شوم دشمنان بخصوص ماهواره برنامه‌های موثر و همه‌جانبه و واحدی را به اجرا گذارند و به آن بپردازند. باید پیشگیری از جرم پیش از وقوع و پس از وقوع جرم مدنظر باشد پس باید گفت:         

1-باید آثار مخرب ماهواره برای همه به طور واضح و شفاف بیان شود و در این راه از همه امکانات استفاده شود.

2-از آنجایی که برنامه‌های ماهواره دین و فرهنگ و به طور کلی خانواده‌ها را مورد تهاجم و هدف قرار داده باید از برنامه‌های خاص و حتی مبلغان دینی در همه جای کشور استفاده شود و این برنامه‌ها فقط به زمان و مکان خاصی نباشد.

3-خانواده‌ها نباید اجازه دهند که ابزارهای جدید و افراد مجازی و ماهواره‌ها جای خالی آنها را در بین خانواده‌ها و جامعه بگیرد.

4-باید در ایجاد سرگرمی‌های متنوع و تفریحات علمی و هنری و ورزشی... برای جبران برنامه‌های ماهواره برنامه‌ریزی و در دسترس قرار گیرد.

5-بایستی از طریق سازمان‌ها ونهادهای مرتبط و متولی امر، متنوع‌ترین و مفیدترین برنامه‌های فرهنگی در راستای روشنگری اذهان عمومی نسبت به آسیب‌های ماهواره و شبکه‌های مجازی در اختیار مردم و جامعه قرار داده شود تا خود مردم با آگاهی از خطراتی که در کمین خانواده‌ها قرار دارد، اقدام عملی مناسب صورت دهند.

رهبر معظم انقلاب یکی از خصوصیات فرهنگی غرب را عادی‌سازی گناه می‌دانند و در خصوص سبک زندگی غربی می‌فرمایند: «باطن فرهنگ غرب عبارتست از همان سبک زندگی شهوت‌آلود، گناه آلود، هویت‌زدا و ضدمعنویت و دشمنی معنویت...» پس ما باید خود را از هویت‌زدایی و ضدیت با معنویت که غربی‌ها در حال ترویج آن هستند، دور سازیم.

این هویت‌زدایی و ضدیت با دین و معنویت سبک زندگی مردم از سوی غرب از طرق رسانه‌ها از جمله ماهواره است که از طرف معاندان نظام اسلامی ما و دشمنان دین ترویج می‌شود. ما باید سبک زندگی خود را از سیره ائمه معصوم(ع) مورد توجه و الگو قرار دهیم چون که بشر در هر زمانی نیاز به یک سبک زندگی دارد پس چه سبکی بهتر از سبک زندگی ائمه اطهار(ع)!؟ البته باید گفت که بعضی تسلیم زندگی غرب می‌شوند که ضررهای اجرای این سبک غربی دامن‌گیر خود آنها و خانواده‌هایشان خواهد شد.

به نظر می‌رسد که ماهواره و برنامه‌های آن ریشه بسیاری از مشکلات و گناهان و حتی فساد است. باید خانواده‌ها هوشیار و آگاه باشند تا در دام اینگونه آسیب‌ها نیفتند. نباید از تهاجم غربی‌ها که علیه خانواده‌ها و فرهنگ اسلامی ما آغاز کرده‌اند، غافل شد. نباید از امر به معروف و نهی از منکر، این امر الهی و حتی تذکر و ارشاد و راهنمایی دلسوزانه غافلی شویم و اگر غفلت کردیم این غفلت باعث غفلت از یاد خدا خواهد شد که نتیجه‌ای جز سرنوشت‌های تلخ برای انسان را موجب نمی شود.

جامعه اسلامی ما به هم پیوسته است؛ هرگونه امر مثبت و سازنده و نیز هر نقش منفی بر کل جامعه اثرگذار خواهد بود. خانواده‌ها باید بدانند که اگر کار علمی و تحقیقاتی خوب و مفیدی وجود داشته باشد، آمریکا و غرب هرگز حاضر نخواهند شد که از طریق ماهواره و رسانه‌ها آن را برای ما و یا هر کشور دیگری ارسال کنند. اما آمریکا و غرب برای به انحراف کشیدن نسل جوان و مردم از هر امر مخربی استفاده کرده و آن سعی می‌کنند آن را در جامعه نشر دهند.

اگر دشمنی دنیا و استکبار را با اسلام و نسل مومن و انقلابی را به روشنی درک کنیم، می‌بینیم که آنها نسبت به آنچه موجب رشد علمی و تحقیقات مذهبی و فرهنگ اسلامی باشد بخل ورزیده و نسبت به آنچه که موجب غفلت و دوری از دین و اسلام و رشد علمی باشد، سرمایه گذاری می‌کنند.

بایستی نخبگان علمی و فرهنگی کشور، افکار نسل جوان و نوجوان را از هجمه دشمنان آگاه ساخته و مراکز فرهنگی از جمله مساجد به عنوان مرکز فرهنگی اسلامی و نجات‌دهنده و به عنوان سپری در برابر این هجمه‌ها و تبلیغات دشمنان نقش خود را ایفا و آنها را آگاه سازند و اگرچه قبلاً بیان شد که مبارزه با این هجمه‌ها کار یک شخص و ارگان، سازمان و یا دولت به تنهایی نیست بلکه هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری را می‌طلبد تا موفقیت مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/

نویسنده: عبدالرحیم خرم‌آبادی

دیدگاه شما

آخرین اخبار