14. اسفند 1394 - 22:07   |   کد مطلب: 9632
جشن عید نوروز یکی از از کهن ترین جشن های ایرانی است؛ جشن شکوهمندی که گویای پیشینه ی تابناک ایران باستان وفرهنگ غنی مردم این سرزمین است.
انتظار نوروز با طعم بی پولی/ جشن نیکوکاری فرصتی برای مهربانی

به گزارش شبنم ها، عید نوروز برابر با اول فروردین ماه (تقویم شمسی)، جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است.

 

جشنی که قرن ها است مردم ایران زمین همزمان با شکوفه زدن درختان و شادمانـی زمین، آسمان برپا می کنند و فصل دگرگونی طبیعت را با دید و باز دید خویشاوندی گرامی می دارند.

خاستگاه این جشن  درمیان مردم  ایران باستان می باشد و هنوز هم این مراسم یکی از مهمترین جشن های مردم ایران به شمار می رود که با گذشت سال هــای دراز نه تنها از شکوهمندی آن  کاسته نشده  بلکه بر بزرگداشت این جشن باستانی نیز افزوده است.

 

ایام برگزاری این جشن در آغاز فصل بهار است وعید نوروز در ایران آغاز سال نو محسوب می‌شود .

از آیینهای این جشن باستانی ترو تازه شدن است . همچنین عوض کردن و يا تميز کردن لوازم منزل ،پختن شيرينی و انداختن سبزه  و پهن کردن سفره هفت سین از جمله کارهايي است  که حتماً بايد قبل از عيد نوروز و برای جشن انجام پذیرد.

 

مردم ایران برای برگزاری جشن عید نوروز از يکی دو ماه قبل به بازار مي روند و مشغول خرید عید می شوند این کار از گذشته مرسوم بوده و اکنون با تغییر فرهنگ ها و بروز چشم و همچشمی پرنگ تر و بیشتر از قبل خود نمایی می کند.

 

اما در حال حاضر که بسیاری از مردم جامعه ما به دلیل و بیکاری و یا دلایلی همچون از دست دادن پدر و یا نبود سرپرست از مشکلات اقتصادی رنج می برند وظیفه سایرین است که با در نظر گرفتن این مشکلات و دستورات دینی  به این قشر نیازمند نگاه انسان دوستانه داشته باشند وبا نزدیک شدن به ایام نوروز بذر مهرباني در قلب ها بکارند  و  دل ها را به هم نزديک کنند.و در ایامی  که بازار خرید مردم پر از جوش و خروش است انفاق و نیکوکاری  بهانه ای برای  گرمی بازار محبت باشد شاید گل لبخند بر لبان کودکی نیازمند  سرمایه  و توشه بازار آخرتمان شود.

 

چراکه احسان و نیکوکاري، در اين روزها ، صرف نظر از هدایایی که در آن جمع آوری می شود  و به دست نیازمندان می رسد به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی نیز پیامد های  ویژه ای را به دنبال خواهد داشت .که از جمله آنها می توان به  انسجام اجتماعی و پررنگ تر شدن حس نودوستی اشاره کرد.

 

در واقع کمک کردن به همنوع موهبتی است که  خداوند  یزدان  تمایل به آن به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان قرار داده است باشد که این انسان موهبت الهی راقدر شناس باشیم و آن را فرصتی مفتنم شماریم .

دیدگاه شما

آخرین اخبار