9. دى 1395 - 12:22   |   کد مطلب: 14494
تعبیه ایستگاه های مطالعه در برخی ادارات ، بیمارستان ها و ایستگاه های مطالعه اتوبوسی یکی از طرح های نهاد کتابخانه های عمومی کشور جهت ترویج فرهنگ مطالعه است.
شبنم ها , afkl ih, ایستگاه مطالعه , shabnamha.ir, ترویج فرهنگ مطالعه

به گزارش شبنم همدان، ایستگاه های مطالعه اتوبوسی جهت ترویج فرهنگ مطالعه در همدان راه اندازی شده اند.

ثانیه ها در پی هم به ساعت ها و سال ها بدل می شوند ما چه راحت از ساعت ها که تشکیل دهنده ی عمر مان هستند گذر می کنیم اگر قدر این دقایق را بدانیم هر لحظه اش را در یاد گیری و آموزش صرف می کنیم و با این کار حتما لذت بیشتری از زندگی راحس می کنیم  .

 در شهر کوچک همدان گامهای مثبتی با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی  برداشته شده است . این گام ها با دو هدف ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد تلنگر به دانستن ارزش وقت برداشته شده است.  یکی از کارهای فرهنگی و مثبت در این راستا ایجاد ایستگاه‌های مطالعه اتوبوسی و یا ایستگاه مطالعه در بیمارستان آتیه تأمین اجتماعی و.....

 

طرحی برای مطالعه در سطح شهر

ایستگاه‌های مطالعه اتوبوسی و ثابت با تعدادی کتاب که مخصوص این ایستگاه‌ها هستند در دسترس عموم مردم است و آنها می توانند کتابی را از این ایستگاه ها بردارند در مدت یک تا دو هفته مطالعه کنند و دوباره آن را به ایستگاه بازگردانند. برای آگاهی از کم و کیف این طرح و میزان استقبال مردم به تعدادی از این ایستگاه ها مراجعه کردیم و با شهروندان در مورد آنها صحبت کردیم.

به سازمان بیمه تأمین اجتماعی شعبه سیزده خانه مراجعه کردم در کمال ناباوری ایستگاه مطالعه خالی از کتاب بود. از اسماعیلی مسئول امور اداری علت را جویا شدم وی اظهار کرد: ایستگاه مطالعه در سازمان ما از استقبال نسبی مراجعه کنندگان برخوردار بود حتی خود من هم از کتاب جشن پتو استفاده کردم اما نهاد کتابخانه های عمومی که خود متولی این امر بود ایستگاه مطالعه  این بخش را جمع آوری کرد.

 

افرادی که به ادارات مراجعه می کنند توجهی به ایستگاه مطالعه ندارند

محمدرضا بیک محمدی (مراجعه کننده ) گفت : من قبلاً ایستگاه مطالعه را دیده بودم ولی اصلاً  از کتاب های آن استفاده نکردم افرادی که به سازمان بیمه مراجعه می کنند فرصتی برای نشستن و مطالعه کردن  ندارند و باید به بخشهای مختلف برای گرفتن امضا و یا فتوکپی مراجعه کنند. برای همین هیچ یک از مراجعه کنندگان کوچکترین توجهی به کتاب ها نداشت و قطعاً علت جمع آوری آن نیز همین عدم استقبال بوده است.

به سراغ مراجعه کنندگان دیگر رفتم اکثر آنها در طی این همه مراجعه حتی متوجه حضور ایستگاه مطالعه نشده بودند  و می گفتند ما اصلاً از ایستگاه مطالعه اطلاعی نداریم .

یکی از مراجعه کنندگان گفت: ما برای انجام کارهای بیمه به اینجا می آییم و رغبت بیشتری برای  بروشورها و کتاب هایی که در ارتباط با مسائل بیمه هست داریم و در این مقطع از زمان علاقه ای به مطالعه عمومی نداریم .

به سراغ  پایانه اتوبوس های شهرک مدنی رفتم که ایستگاه مطالعه اتوبوسی را در برخی اتوبوس های آن تعبیه کرده بودند. اتوبوس های دارای کتاب در ایستگاه نبودند به همین دلیل  از اهالی درباره ایستگاه مطالعه سؤال کردم.

 

فقط یک اتوبوس در خط شهرک مدنی مجهز به ایستگاه مطالعه است

 اعظم مرادی ساکن فاز دو شهرک مدنی اذعان کرد : هر روز نیمی از وقتم را در اتوبوس صرف می‌کنم برای همین من از ایجاد ایستگاه مطالعه اتوبوسی استقبال می‌کنم چراکه آدم کم حوصله و کم حرفی هستم  و خواندن کتاب در طول مسیر ، مسیر را برایم کوتاه تر و لذت بخش تر می کند. دیروز هم  از یکی از این کتابها چند صفحه را شروع به خواندن کردم و منتظر بودم امروز ادامه آن کتاب را مطالعه کنم اما متأسفانه امروز از آن اتوبوس خبری نیست و وقتی علت را پرسیدم  گویا تنها در یک خط اتوبوس شهرک مدنی این اقدام  صورت گرفته است. اگر قرار است فرهنگ مطالعه گسترش یابد و خدمات فرهنگی به همشهریان ارائه شود این کار باید همه گیر شود و حداقل یک بخش و منطقه به طور کامل پوشش داده شود. معلوم نیست من چند بار دیگر باید بین شهرک و میدان تردد کنم تا دوباره به آن یک  اتوبوس دارای کتاب برخورد کنم و بتوانم ادامه کتاب دیروز را بخوانم. امیدورام این کار در همه قسمت ها باشد یا اصلاً باجه هایی در سرتاسر شهر وجود  داشته باشند که کتاب هایی با حجم کم را در اختیار  افراد به صورت امانت قرار دهند یا در ایستگاه مطالعه در کنار هر کتاب خلاصه ای هم قرار دهند که خواننده اگر نتوانست تمام کتاب را مطالعه کند مفهوم کلی کتاب را درک کند .

 

ایستگاه مطالعه برای دانش آموزان جذاب نیست

فاطمه صالحی گفت : من یک دانش آموز هستم و هر روز باید کلی درس بخوانم وقتی خسته از درس و مدرسه وارد اتوبوس می شوم دوست دارم ذهنم آزاد باشد و اینکه بخواهم در طول مسیر از مدرسه تا خانه یا برعکس را هم صرف  مطالعه کنم واقعاً سخت است و اصلاً دوست ندارم . برای ما دانش آموزان این کار جذابیتی ندارد.

نسرین شفیعی می گوید :کتاب خواندن در اتوبوس در حین حرکت باعث ضعف بینایی می شود و به نظرم تعبیه کردن ایستگاه در اتوبوس ازنظر بهداشت و سلامت چشم کاری غیراصولی است مگر اینکه این کتاب ها به امانت سپرده شود و در منزل آنها را بخوانیم.

 

بیشتر همشهریان نمی دانند که می توانند کتاب های ایستگاه مطالعه را به امانت ببرند

یکی از بانوان کارمند معتقد است اینکه نهادهای دولتی به مطالعه اهمیت می دهند و با طرح های مبتکرانه سعی در بالا بردن سرانه مطالعه کشور دارند بسیار قابل تقدیر است. حتی اگر از بین مسافران اتوبوس تنها یک نفر پیدا شود که از این کتابخانه کوچک استفاده کند این کار به هدف خود رسیده است. که البته به نظر من ادامه این فعالیت باعث همه گیر شدن فرهنگ مطالعه می شود. بیشتر همشهریان نمی دانند که کتاب های این کتابخانه های سیار را می توانند به خانه ببرند و بخوانند و دوباره بازگردانند. اگر این کار تداوم یابد کم کم شهروندان با نحوه استفاده از ایستگاه آشنا می شوند و خودشان برای یکدیگر تبلیغ می کنند و یکدیگر را تشویق می کنند.

زهرا رضایی شهروند دیگری است که معتقد است کتابهای ایستگاه های مطالعه از کیفیت لازم برخوردار نیست و جوابگوی همه سلیقه ها نیست. وی می گوید: بهتر است در بین کتاب های داستان تاریخی و مذهبی از کتاب های علمی و فرهنگی هم استفاده شود تا استقبال مردم بیشتر گردد.

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها , afkl ih, ایستگاه مطالعه , shabnamha.ir, ترویج فرهنگ مطالعه

دیدگاه شما

آخرین اخبار