28. تير 1396 - 9:37   |   کد مطلب: 17710
تعدادی از بانوان فرهیخته شهر اقدام به راه اندازی شیرینی پزی و غذاپزی خانگی کرده اند و سعی دارند ضمن کارآفرینی و کمک به اقتصاد جامعه با ارائه محصولات سالم و ارگانیک فرهنگ نادرست تغذیه مردم را نیز تغییر دهند.

به گزارش شبنم همدان، 

هر گاه صحبت از کار آفرینی به میان می آید اغلب اذهان به سمت مردان جامعه و کارخانه های صنعتی می رود. کمتر کسی باور می کند مشاغل خانگی اگر فرصت توسعه پیدا کند بر بلندای افتخار تولید و اشتغال می ایستد و می تواند چرخ های اقتصادی تولید و ایجاد اشتغال را به صدا در آورد. بانوان ایرانی توانایی های بسیاری دارند و هریک به تنهایی کوهی از هنر و خلاقیت هستند که اگر در مسیر درست قرار بگیرند می توانند از این توانایی ها در شکوفایی اقتصاد خانواده و شهر خویش بهره بگیرند. بسیاری از بانوان قادرند با هنر خود کارآفرینی کنند و از مردان در این عرصه پیشی بگیرند.

بر کسی پوشیده نیست که عطر و طعم شیرینی های خانگی خاص خود آنهاست. در شهر آوازه شیرینی های خانگی یک شیرینی فروشی که همه کارکنان آن زن هستند پیچیده است و اغلب مشتریان از شیرینی های خانگی که حاصل هنر دستان بانوان است تعریف می کردند و اذعان داشتند که طعم خاص آن زبانزد عام و خاص است. تصمیم گرفتم برای انجام گزارش از  بانوان هنرمند و کارکنان خوش دستپخت شیرینی پزی به این مجموعه بروم و از نزدیک با هنر بانوانی که طعم های خاص و مورد پسند خلق می کنند آشنا شوم .

شیرینی پزی دایزه با مدیریت یک بانوی همدانی اداره می شود و توانسته است در سطح شهر متفاوت از سایر شیرینی فروشی ها عمل کند. بهجت جابریان مدیر این مجموعه است و توانسته است ضمن ارائه محصولاتی با کیفیت متفاوت  برای 20 بانوی همدانی کارآفرینی کند. به سراغ وی رفتم و با وی گفتگو کردم که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

چند سال است مجموعه  شیرینی پزی خانگی  دایزه در همدان افتتاح شده است و چه ایده ای باعث شد شما و دوستانتان به فکر ایجاد یک فروشگاه شیرینی پزی  خانگی باشید ؟

بهجت جابریان مدیر شیرینی پزی اظهار داشت :حدود یک سال و شش ماه  پیش شیرینی پزی دایزه در خیابان نواب صفوی راه اندازی  شد. وی گفت: من معلم  بازنشسته اداره آموزش و پرورش هستم ,از سالها قبل در منزل کارهای مربوط به پخت شیرینی و کیک را  انجام می دادم . پس از باز نشستگی فرصت بیشتری برای پرادختن به شیرینی پزی داشتم و تصمیم به توسعه فعالیتم گرفتم و فروشگاه شیرینی پزی دایزه را همراه با چند تن از بانوان راه اندازی کردیم . یکی از ویژگی های شیرینی فروشی ما وجود افراد با سابقه در آن است زیرا تمام افرادی که در شیرینی پزی دایزه فعالیت می کنند  سالها شیرینی مورد نیاز خانواده خود  را خودشان تهیه می کردند .

علت رضایت خاطر مشتریان از نظر شما چیست ؟

مدیر شیرینی فروشی پاسخ داد : مادر یک خانواده در آشپز خانه سعی می کند از بهترین مواد در  آشپزی  استفاده  نماید. تمام تلاش یک مادر کسب  رضایت اعضای  خانواده و تامین سلامت آنها است. در شیرینی پزی دایزه کسب درآمد و سود اهمیت چندانی ندارد و مهمترین دغدغه کارکنان شیرینی پزی خانگی دایزه  تامین سلامت افراد  جامعه و فرهنگ سازی برای تغییر سبک زندگی در  استفاده از مواد ارگانیک و همچنین  کار آفرینی برای بانوان و احیا شیرینی های سنتی همدان در سطح کشور و  حتی بین الملل  است.

کمک به سلامت جامعه با تهیه شیرینی هایی با مواد ارگانیک و بدون افزودنی های شیمیایی

به سراغ بانوان هنرمند این مجموعه رفتم تا از نزدیک کارشان را ببینم و با آنها نیز گفتگو کنم. از یکی از کارکنان شیرینی فروشی پرسیدم برای تامین سلامت جامعه از چه موادی استفاده می کنید ؟

مریم عزیزیان شیرینی پز این مجموعه  اظهار داشت : برای تهیه کماج و شیرمال که از شیرینی های سنتی شهر همدان هستند  از آمونیاک و جوش شیرین که مورد استفاده اکثر قنادی ها است  استفاده نمی کنیم و یا به عنوان مثال در تهیه  زولبیا و بامیه که از شیرینی های پرمصرف ماه رمضان هستند از روغن کنجد و زعفران و گلاب خالص استفاده می کنیم و یا  برای تهیه انگشت پیچ نیز از شکر قهوه ای که هر کیلو گرم آن بیش از دو برابر قیمت شکر سفید است استفاده می کنیم همچنین در تهیه حلوا از کره کارخانه کاله استفاده می کنیم .

وی افزود :اگر بخواهم به صورت کلی بیان کنم از هیچ گونه مواد افزودنی و شیمیایی در تهیه شیرینی وکیک استفاده نمی کنیم .

 از او سوال کردم ایا روغن کنجد توان مقابله با حرارت بالا برای سرخ شدن مواد را دارد ؟

عزیزیان پاسخ داد :روغن کنجد مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت را دارد.

 

ابتکار و خلاقیت در ایجاد طعم های تازه

یکی از کارمندان این شیرینی پزی در مورد جلب رضایت مشتریان و علت موفقیت این مجموعه  اذعان داشت: آنچه مشتریان را جذب می کند طعم، رنگ عطر و بو، طرح و ایده متفاوت است که ما سعر کرده ایم همه این موارد را به کار بگیریم . به عنوان مثال در تهیه زولبیا از طعم های مختلفی استفاده کرده ایم مانند زرشک, پسته ,سیاه دانه همچنین استفاده از مواد ارگانیک و با کیفیت موجب رضایت مشتری می شود و ما در محصولات خود از زعفران خالص به جای رنگهای غذایی موجود در بازار استفاده می کنیم.

وی افزود هدف ما سلامت جامعه است و در این راه همه تلاش خود را برای مؤثر بودن انجام می دهیم.  اکثر ما در خواست می کنند برای  تهیه کیک مورد سفارششان از تخم مرغ محلی استفاده نماییم.

مدیر مجموعه شیرینی پزی دایزه بیان کرد: ایده دیگری که در شیرینی پزی دایزه به آن اندیشیده ایم استفاده از سُکرالوز به جای شکر برای استفاده بیماران دیابتی در شیرینی است که طعم بسیار بهتری نسبت به ساخارین دارد که در اکثر فروشگاهها برای بیماران دیابتی عرضه می شود .

حمایت از مشاغل خانگی و کارآفرینی برای 20 بانوی همدانی

از مدیر مجموعه سوال کردم با توجه به قیمت مواد اولیه مرغوبی که در تهیه شیرینی وکیک استفاده می کنید تا چه حد سرمایه شما باز می گردد ؟

بهجت جابریان خاطر نشان کرد: شیرینی پزی دایزه تحت عنوان حمایت از مشاغل خانگی در روزهای شلوغ و مناسبتی برای 20 نفر کار آفرینی می کند. هدف اولیه ما از راه اندازی شیرینی پزی کسب سود نبود اما به توجه به استقبال وافر مشتریان به صورت کامل هزینه های اولیه  تامین می شود و کارکنان از درآمدشان رضایت دارند.

 

کارآفرینی با هدف تغییر فرهنگ غذایی جامعه

جابریان در مورد اهداف راه اندازی این شیرینی پزی و سبک کتفاوت کار آن  اذعان داشت: هدف نهایی شیرینی پزی ما تبدیل شدن به یک برند و دریافت سیب سلامت است , اینکه استفاده از مواد طبیعی به جای استفاده از مواد افزودنی غیر مجاز وشیمیایی به یک فرهنگ تبدیل شود .

از یکی از کارکنان که در حال تزئین کیک تولد است سوال می کنم چه مدت است که در این مجموعه فعالیت می کنید و آیا میزان درآمد شما متناسب با ساعات کاری شما است؟

این بانوی هنرمند اظهار کرد : دانشجوی  رشته کارشناسی ارشد عمران هستم همراه مادرم از شروع راه اندازی این مجموعه در بخش تزئین و تولید کیک فعالیت می کنم. روز اول مانند یک کودک نو پا همه موارد را با صبر و حوصله اساتید آموختم و امروز نسبت به حرفه ام علاقه بسیار زیادی دارم و هر لحظه در حال اموختن موارد جدید هستم خانم جابریان اهمیت زیادی به درآمد کارکنان و در خواست های مالی آنان می دهد .

بانوان کارآفرینی که سبک زندگی سالم را ترویج می دهند

انتخاب  سبک زندگی سالم نقش مهمی در تعیین  سلامت افراد جامعه دارد و برای دست یافتن به سلامت جسم و روح باید به دنبال تغذیه مناسب باشیم. در این میان نقش بانوان به عنوان مدیران خانواده بسیار سازنده و تأثیر گذار است. اما بانوانی هستند که خارج از منزل سعی در فرهنگ سازی و تغییر سبک زندگی افراد جامعه دارند. یکی از این زنان سربلند شهر، بانویی است که ضمن کارآفرینی، به فرهنگ تغذیه شهرش نیز اندیشیده است.

در ادامه گزارش از بانوان کار آفرین که نقش مهمی در چرخاندن چرخ های اقتصاد جامعه دارند این بار  با  شیرین نیکو منش  مدیر غذا پزی دهکده که همه کارکنان ایشان از بانوان هستند و غذای سالم و خانگی تولید می کنند، گفتگویی انجام دادیم .

 

وقتی دستپخت خوب منجر به کارآفرینی می شود

اولین جرقه ایجاد غذا پزی چگونه در ذهن شما شکل گرفت و بزرگترین مشوق شما چه کسانی بودند  آیا از قبل سابقه ای در این زمینه داشتید ؟ شیرین نیکو منش ابراز کرد: دهکده غذای ایرانی از ابتدای ماه مبارک رمضان سال 1395 راه اندازی شده است. جالب است بدانید که شغل اصلی من معلمی است  و  تشویق دوستان نقش بسزایی در ایجاد شغل جدید و کارآفرینی من داشت. اکثر همکاران و آشنایان در خصوص طعم و کیفیت دست پخت من اظهار لطف فراوانی داشتند و بیشتر آنها  پیشنهاد میکردند که یک  رستوران راه اندازی کنم. با توجه به اینکه خودم نیز به آشپزی علاقه زیادی داشتم تصمیم گرفتم به توصیه دوستان عمل کنم. البته همسرم و افراد خانواده ام مشوق اصلی من در این کار بوده اند و همسرم پیگیری های لازم جهت راه اندازی غذا پزی را انجام داد  .

برای چند نفر کار آفرینی ایجاد کرده اید ؟

مدیر دهکده غذای ایرانی تصریح کرد :برای 8 نفر کار آفرینی انجام داده ام و اکثر افراد خانم هستند.

پخت غذا در آشپزخانه اُپن و جلب رضایت مشتری

غذاپزی شما چه تفاوتی با سایر رستوران ها و غذا پزی ها دارید ؟ شیرین نیکو منش اذعان داشت :در غذا پزی دهکده ایرانی  اولین نکته به کار گیری افراد تحصیل کرده و با تجربه است و از لحاظ فضای غذا پزی اُپن بودن اشپزخانه بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفته  است ,افرادی که برای سفارش دادن غذا مراجعه می کنند به راحتی می توانند میزان نظافت  آشپزخانه و کیفیت کار کارکنان را مشاهده کنند. همچنین فضای باز آشپزخانه باعث ایجاد حس نزدیکی و کار کردن در منزل را در کارکنان پدید آورد.

مدیر غذا پزی خاطر نشان کرد: عواملی که موجب موفقیت ما و جلب رضایت مشتریان شده است عبارتند از:  آشپزخانه در معرض دید عموم ,کیفیت مواد غذایی ,تحصیلات بالای کارکنان و حس مسئولیتی که کارکنان نسبت به مشتریان دارند .

در تهیه و طعم غذا چه مواردی را در اولویت قرار می دهید ؟

شیرین نیکو منش پاسخ داد: همان گونه که مادر یک خانواده برای رضایت خاطر افراد خانواده بهترین طعم را خلق می کند در غذا پزی کسب رضایت خاطر  مشتریان در اولویت قرار دارد .

وی افزود : بهداشت محیط و استفاده از مواد اولیه با کیفیت  , نظافت ظروف  مصرفی در آشپزی نکته بسیار  با  اهمیتی است از این رو از مواد اولیه تازه و ظروف پاکیزه و بهداشتی  در غذا پزی دهکده ایرانی  استفاده می کنیم.

انتهای پیام / ن 

دیدگاه شما

آخرین اخبار