10. مرداد 1396 - 9:20   |   کد مطلب: 17911
نمونه ای عملی از اقتصاد مقاومتی
اشتغالزایی یک خانواده همدانی در سایه هنر
اعضای هنرمند یک خانواده همدانی در کنار یکدیگر کار می کنند و با هنر خویش، ضمن کارآفرینی برای خود کسب درآمد مینمایند. در این خانواده فرزندان هنر را از پدر و مادر آموخته اند و در کسب درآمد خانواده سهیم هستند.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, کارآفرینی

شبنم همدان گزارش می دهد:

اشتغال بزرگترین دغدغه جامعه امروز است. بالارفتن آمار بیکاری و جوان بودن اکثریت جامعه موجب شده است یافتن شغل یکی از مشکلات اصلی جوانان گردد. عده ای در روزنامه  نیازمندی ها به دنبال فرصت های شغلی هستند و شغل را تنها در پشت میز ادارات و شرکت ها جستجو می کنند. این گروه معمولا با درهای بسته مواجه می شوند زیرا ظرفیت شغلهای اداری و شرکتی تکمیل است.  اما هنوز هستند افرادی که با اتکا به خویش و بدون توقع از جامعه به دنبال خلق فرصت های جدید هستند. این گروه با سرانگشتان خود هنری خلق می کنند که باعث برانگیختن نگاه  حیرت و تحسین دیگران می شوند و از هنر خود برای اشتغال و درآمدزایی بهره می گیرند.

در سالهایی که اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سرلوحه همه مردم بیان شده است، همه می کوشند تا به نحوی در تحقق این مسئله مهم سهمی داشته باشند. اقتصاد مقاومتی در عمل به معنی اتکا به خویش و استفاده از ظرفیت های داخلی در اقتصاد کشور است و در سالهای اخیر افراد بیشتری با تکیه بر هنر و توانایی خویش چرخ اقتصاد خانواده و جامعه را به چرخش درمی آورند. یک خانواده هنرمند همدانی با هدف  خود اشتغالی و کار آفرینی از هنر دست هایشان  منزل مسکونی را به گالری هنری بدل کرده اند. به منزلشان رفتم،  به هر سو نگاه می کنم جلوه هنری جذاب توجه ام را به خود جلب می نماید .

در خصوص هنر و خود اشتغالی گفتگویی با طیبه محمدی و دخترش مینا موقری انجام دادم .

 

کارآفرینی در یک خانواده هنرمند

شما از چه زمانی فعالیت هنری خود را آغاز کرده اید و در چه زمینه  هنری فعالیت دارید ؟

طیبه محمدی اظهار داشت : من از دوران مجردی حدودا دوازده ساله بودم که  در کنار مادرم هنر  قالیبافی را آموختم. آن زمان اکثر زنان روستا کارهای هنری مختلفی انجام می دادند. به عنوان مثال  مادرشوهرم مهارت فوق العاده ای در رنگ آمیزی نخ های قالیبافی داشت و آنها را با رنگ های گیاهی به خوبی ترکیب می کرد زمانی که با آقای موقری ازدواج کردم ایشان نقشه کش قالی بودند.

قالی بافی

از دختر خانواده سوال کردم شما چند ساله هستید و در چه زمینه های هنری فعالیت دارید و این هنر ها را چگونه فرا گرفته اید؟

مینا موقری دختر جوان هنرمند خانواده پاسخ داد: من 18 سال دارم و از ده سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرده ام. اولین هنری که اکثر معلمان در مدرسه مرا تشویق به انجام آن می کردند هنر خوشنویسی بود. پدرم مرد بسیار زحمت کش و هنر دوستی است. با وجود اینکه آن زمان  توانایی مالی چندانی نداشتیم اما استعداد مرا تشویق میکرد و مرا نزد اساتید مختلف برای اموزش هنر نقاشی و خطاطی می برد.

مینا در ادامه گفت:  البته باید بگویم  کارهای ابتدایی هنر نقاشی را نزد پدرم آموختم. همان گونه که مادرم بیان کرد،  پدرم در هنر نقشه کشی قالی مهات بسیار بالایی داشت. اما متاسفانه پس از تصادف دستانش دیگر آن قدرت و ظرافت قدیم را ندارد. هرچند  هنوز در کار طراحی سفال فعالیت بسیار چشم گیری دارد.

 

هنر میناکاری روی سفال را از پدرم آموختم

مینا در مورد هنر میناکاری روی سفال می گوید:  با دیدن زیبایی های طراحی های سفال در 13 سالگی به آموختن   طراحی سفال روی آوردم و با  افتخار می توانم  بگویم پدرم بهترین استاد من در این زمینه بودند. در سن پانزده سالگی برای بازدید از نمایشگاه هنرهای دستی رفته بودم و آنجا با هنر معرق بر روی چوب آشنا شدم. اقدامات اولیه را نزد چند تن از اساتید فرا گرفتم اما در گام های بعدی از هنر خطاطی و هنر طراحی در هنر معرق بهره بردم .

طراحی سفال , afkl ih, شبنم ها

فکر می کنید بتوانید چند هنر دیگر بیاموزید و انجام دهید ؟

مینا موقری دختر جوان هنرمند پاسخ داد :هنر هیچ انتهایی ندارد به عنوان مثال اگر یک بیت شعر را  بخواهید چند هنرمند خطاط به خط نستعلیق بنویسند و در پایان کار آن را تذهیب کنند، مطمئن باشید همان یک بیت شعر به چندین شیوه نگارش خواهد شد و هر یک از این نوشته ها زیبایی خاص خود را خواهند داشت. هنرمند نه تنها با اعضا و جوارح خود نقش می آفریند بلکه احساس او نیز تاثیر بسیار زیادی بر آفرینش این نقش ها دارد. اگر بیننده با کمی دقت به جلوه های هنری نگاه کند می تواند احساس هنرمند را در ورای آنها ببیند .واقعا برایم دشوار است که  بگویم. در آینده چه هنر های دیگری می خواهم بیاموزم ولی مطمئنا قلم زنی و طراحی مینیاتور  بر روی شیشه از اولین آنها خواهد بود .

طراحی سفال

اینکه خانواده  قبل از تولد شما در فعالیت های هنری نقش داشتند تا چه حد در هنرمند شدن شما تاثیر داشته است ؟

دختر جوان هنرمند با خنده و تواضع گفت :من هنوز خود را هنرمند نمی دانم اما پدر و مادرم تاثیر بسیار زیادی در یاد گرفتن هنر برایم داشتند آنها بهترین مشوق های من در این راه بودند .

 

در چه رشته ای تحصیل می کنید و در آینده دوست دارید در رشته ای ادامه تحصیل دهید ؟

دختر جوان هنرمند تصریح کرد :در رشته علوم تجربی درس می خوانم و دوست دارم در آینده پزشکی موفق شوم و باعث سربلندی پدر و مادر و خانواده ام باشم. دلم می خواهد بتوانم به بهترین نحو از تمام زحمات خانواده ام قدر دانی کنم. پدر و مادر من در هر لحظه از  زندگی ام بهترین معلم و فداکارترین دوست برایم بوده اند .

 

آیا به لحاظ کارهای هنری از خودتان رضایت دارید و از لحاظ اقتصادی درآمدی که از کارهای هنری خود دارید تا چه حد رضایت بخش است؟

مینا موقری دختر جوان هنرمند پاسخ داد :تا به حال از کارهای هنری خودم رضایت کامل کسب نکرده ام. زمانی که کار به پایان می رسد و آن را مشاهده می کنم بسیار ذوق زده می شوم اما زمانی که در کارهای هنری ام تامل می کنم می فهمم نکات بسیار ظریف را رعایت نکرده ام. از نظر من اگر هنرمند از کار خود رضایت کامل داشته باشد نمی تواند پیشرفت کند .از نظر اقتصادی در سال های اخیر فعالیت های هنری درآمد زایی بسیار بالایی پیدا کرده اند و الحمدالله به لحاظ اقتصادی درآمد بسیار خوبی دارم .

تابلوفرش

تا کنون چه موفقیت هایی در زمینه های هنری و درسی کسب کرده اید ؟

مینا موقری گفت: در زمینه هنر خوشنویسی  تا کنون چندین بار هنرمند برتر شناخته شده ام و در جشنواره های مختلفی شرکت کرده ام و توانسته ام عنوان های اول تا دوم را کسب نمایم.  در زمینه درسی معدلم 19.38صدم است و در مدرسه دانش آموز ممتاز محسوب می شوم .

 

چگونه با انجام این همه کارهای هنری فرصت درس خواندن پیدا می کنید ؟

هنرمند جوان اظهار داشت :هنر علاوه بر سرگرمی و تفریح محرک بسیار خوبی برای فعالیت های ذهنی است. روزهایی که فهم  درس ها کمی برایم مشکل می شود به خوشنویسی روی می آورم. هنر خوشنویسی و تمرین نوشتن  باعث می شود با تمرکز بیشتری به مطالعه بپردازم علاوه بر آن افکار منفی (نمی توانم ,بلد نیستم ) را از ذهنم دور می سازد .

 

از مادر خانواده سوال می کنم شما چند فرزند دارید و آیا انها هم  در زمینه های هنری فعالیت می کنند ؟

طیبه محمدی مادر هنرمند اظهار داشت :ما سه فرزند داریم مینا دختر 18 ساله ام در هنر معرق چوب ,خوشنویسی ,طراحی فعالیت می کند مجتبی پسر 13 ساله ام در فصل تابستان در کنار پدرش در شهر لاله جین به رنگ امیزی و طراحی سفال می پردازد. دختر کوچکترم معصومه 8 ساله است اما گاهی اوقات که مشغول فرش بافی می شوم کنارم می نشیند و دوست دارد با دستان خودش گره ای در فرش ایجاد کند. الحمدالله خداوند بهترین نعمت خود را از لحاظ همسر و خانواده به من عطا کرده است مطمئنا اگر روزانه هزار بار شاکر خداوند باشم باز هم در برابر این نعمت بسیار اندک است .

 

بزرگترین آرزوی شما در حق فرزندانتان چیست ؟

مادر هنرمند اذعان داشت : آرزوی هر مادری سلامتی و موفقیت فرزندانش است. من هم از ته دل آرزو می کنم فرزندانم در پناه خداوند همیشه سالم و سرحال باشند و عاقبت به خیر شوند. همسرم در همه حال لقمه حلال بر سفره خانواده نهاده است امیدوارم خداوند در همه حال پشتیبان همسر و فرزندانم باشد.

انتهای پیام / ن 

دیدگاه شما

آخرین اخبار