29. آذر 1396 - 13:07   |   کد مطلب: 19989
هر ساله با افزایش قیمت خودسرانه و غیرقانونی این اقلام در بازار همدان مواجه هستیم که ضرر آن ابتدا به مردمی می‌رسد که این روزها آهی در بساط ندارند تا میوه‌ای برای خانواده خود خریداری کنند.
بازار همدان,شب چله,گرانی,قیمت انار,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان : روزهای سرد پاییزی یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته می‌شود تا وارد فصل جدیدی از زندگی شویم، فصلی که با وجود سرما روزهای زیبایی را برای مردم رقم می‌زند.

مردم ایران براساس سنت دیرینه روز پایانی پاییز را شب یلدا یا شب چله نامیدند شبی که از تمامی شب‌های سال بلندتر بوده و مردم در این شب دور هم جمع می‌شوند تا خود را برای ورود به فصل زمستان آماده کنند.

از ایام کهن ایرانیان در این شب سنت‌های مختلفی همچون زدن تفعلی به دیوان حافظ، نشستن پای داستان‌های مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها و از این دست رسوم داشتند ولی بخش جذاب شب یلدا خوراکی‌های مربوط به این شب است.

در این شب میوه‌هایی همچون پرتقال، سیب، انار، هندوانه و خوراکی‌های دیگری همچون آجیل و شیرینی بر سفره‌های یلدا چیده می‌شود تا خانواده‌ها دور هم ضمن انجام دیگر رسوم، به قول معروف دلی از عزا هم درآورند.

البته هر چه جلوتر آمدیم شکل و شمایل شب یلدا تغییر کرد و چاشنی چشم و هم چشمی پیدا کرد اینطور که هر چقدر سفره یلدا پر رنگ تر باشد گویا شبی پربار پشت سر گذاشته می‌شود در صورتی که ماهیت این شب نزدیک شدن آدم‌ها به یکدیگر بود ولی این روزها همه دنبال این هستند تا سفره رنگین خود را در تلگرام و اینستاگرام به رخ بقیه بکشند.

با تغییر رفتار و آداب مردم، بازار هم همچون گذشته نبوده و به دنبال این است تا رکود ماه‌های قبل خود را در ایام منتهی به بازار شب یلدا جبران کند در صورتی که گذشتگان و بزرگان بازار همدان سخن از انصاف و همراهی می‌زدند تا هیچ خانواده‌ای شب یلدا سفره خالی نداشته باشد.

روزهای منتهی به شب یلدا حساسیت خاصی دارد چراکه نبود نظارت سبب می‌شود دلالان همچون سال‌های گذشته در بازار جولان داده و تنها به فکر سود خود باشند، سودی که می‌تواند به هر قیمتی به دست بیاید.

در حال حاضر بازار همدان از نظر کالا هیچ کمبودی ندارد و نیاز مردم به وفور وجود دارد ولی جای سوال است چرا با وجود کالا به اندازه کافی و حتی بیشتر از نیاز مردم قیمت کالاهایی همچون میوه، آجیل و شیرینی در روزهای منتهی به شب یلدا افزایش می‌یابد.

هر ساله با افزایش قیمت خودسرانه و غیرقانونی این اقلام در بازار همدان مواجه هستیم که ضرر آن ابتدا به مردمی می‌رسد که این روزها آهی در بساط ندارند تا میوه‌ای برای خانواده خود خریداری کنند.

انتظار از دستگاه‌های متولی این است که روزهای منتهی به شب یلدا، خواب و خوراک را بر خود حرام کرده و نظارت بر بازار را افزایش دهند تا شاید این بار مردم کمتر در این وادی ضرر کنند.

در حال حاضر قیمت انار به عنوان یکی از میوه‌های ثابت در سفره یلدا از 6 هزار تومان در روزهای گذشته به 8 هزار تا 10 هزار تومان افزایش یافته است که این افزایش بر مبنای قانونی نبوده و متاسفانه برخورد جدی با این افراد نیز صورت نمی‌گیرد.

هندوانه دیگر محصول مورد علاقه ایرانی‌ها در این شب با قیمت هر کیلوگرم دو هزار تا دو هزار و 500 در بازار همدان عرضه می‌شود اما این محصول در میدان بار همدان هزار و 300 تا هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.

یکی از میوه‌فروشان سرگذر همدان معتقد است افزایش قیمت نسبی برخی میوه‌ها همچون پرتقال، انار، هندوانه، کیوی و لیمو شیرین در این ایام عادی است و نباید نسبت به این موضوعات واکنش نشان داده شود.

علی محمدی در ادامه می‌گوید: ما میوه‌فروشان خرد در بازار هستیم که بار خود را از میدان بار خریداری می‌کنیم، ریشه گرانی میوه به ما و بازاری همچون سرگذر برنگشته و باید علت آن را در میدان بار و حتی انبارها جستجو کرد.

وی افزود: قیمت میوه در میدان بار همدان افزایش یافته و خرده‌فروشانی چون کسبه سرگذر تنها سود قانونی و منطقی خود را دریافت می‌کنند. بیشتر کسبه هم از گرانی میوه راضی نیستند چون این گرانی به ضرر آنها نیز هست زیرا مردم محصولات و کالاهایآنها را خریداری نمی‌کنند چراکه قدرت خرید ندارند.

این کاسب سرگذر درباره حضور دلالان و واسطه‌گرها در بازار میوه همدان نیز گفت: وجود دلالان و واسطه‌ها به خودی خود بد و نامطلوب نیست ولی بروز و ظهور برخی افراد تنها در برهه‌های حساس همچون شب یلدا یا ایام نوروز سبب افزایش غیرمنطقی قیمت می‌شود.

وی افزود: این افراد تنها به فکر سود خود بوده و چون حضوری در این بازار ندارند برایشان فرقی ندارد چه سرنوشتی در بازار میوه همدان رقم می‌خورد.

یکی دیگر از پای ثابت‌‌ها در سفره یلدا آجیل است که این روزها نزدیک به 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشته است و متاسفانه مسئولان زودتر از موعد به خواب زمستانی فرو رفته اند تا این مسائل را ندیده و زحمتی برای برخورد با این گرانی‌ها نداشته باشند.

در حال حاضر مردم برای تهیه پسته انتخاب‌های متفاوتی داشته و می‌توانند پسته‌هایی با قیمت 44 هزار، 54 هزار و 70 هزار تومان در بازار همدان خریداری کنند.

در حال حاضر هر کیلوگرم بادام هندی 76 هزار تومان، هر کیلوگرم تخمه ژاپنی 20 هزار تومان، هر کیلوگرم تخمه کدو 26 هزار تومان و هر کیلوگرم نخود 18 هزار تومان در بازار همدان به فروش می‌رسد.

چند سالی است که باب تازه‌ای در شب‌های یلدا باز شده و سفره یلدا با چاشنی کیک همراه شده که این امر سبب شیرین‌تر شدن بازار قنادان را در پی داشته است.

یکی از قنادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: از روز گذشته دیگر سفارشی برای پخت کیک گرفته نمی‌شود چراکه سفارش‌های بسیاری داریم که باید آنها آماده شده و به مشتری تحویل شود.

این قناد همدانی با بیان اینکه بیشتر سفارش‌ها با موضوع شب یلدا بوده و طرح‌ کیک‌ها بر این اساس ترسیم می‌شود و خوشبختانه استقبال خوبی از این کیک‌ها داشته‌اند.

براساس اظهارات این قناد همدانی هر کیلوگرم کیک به قیمت 18 هزار تومان تهیه شده و در صورتی که فردی بخواهد تصویر ژلاتینی روی کیک خود داشته باشد به ازای هر عکس 18 تا 30 هزار تومان به هزینه تهیه کیک افزوده می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار