14. بهمن 1396 - 11:28   |   کد مطلب: 20656
گزارشی از شبکه های اجتماعی و ترویج فرهنگ آرایش در جامعه؛
سیر صعودی مصرف لوازم ارایش در سایه کاهش اعتماد به نفس زنان ایرانی
تبلیغات بسیار زیاد شرکت های آرایشی و بهداشتی از طریق شبکه های اجتماعی و ماهواره ای، ایران را به بازاری پر رونق برای لوازم آرایش وارداتی تبدیل کرده است و زنان ایرانی تحت تأثیر این تبلیغات دچار عدم اعتماد به نفس شده و اسیر بازی های تجاری این شرکت ها می شوند.

شبنم همدان گزارش می دهد:

 

زیبایی یکی از مقوله های مهم جهان از گذشته تا امروز است حتی در گذشته های بسیار دور زنان و مردان برای نشان دادن زیبایی و جذابیت خود از مواد مختلفی با توجه به زمان و مکان خود استفاده می کردند. در آموزه های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد . زیبایی  در دین اسلام به معنی آراستگی باطن و پاک سیرتی است و پاکیزگی و طهارت ظاهری است.

دنیای مدرن موجب تغییر معیارهای اساسی جامعه و به ویژه ملاک های زیبایی در بین بانوان شده است. شبکه های اجتماعی و ماهواره ای با تبلیغات پی در پی لوازم آرایشی فرهنگی را وارد کشور کرده اند که بیشتر شبیه بیگانگی فرهنگی است و با آموزه های ما فرسنگ ها فاصله دارد.

در سطح شهر بیشتر دختران جوان را با چهره هایی پوشیده از انواع لوازم آرایشی و محصولات زیبایی میبینیم در حالیکه در کشورهای پیشرفته و اروپایی این لوازم در سنین بالا و در سالهایی که چهره جوانی و شادابی خود را از دست داده است استفاده می شود اما معیار زیایی در جامعه امروز ایران دگرگون شده و کشور را به بازاری پر رونق  برای فروش محصولات آرایشی خارجی تبدیل کرده است.

 شنیده ها حاکی از این است که کشور ایران در خاورمیانه پس از عربستان  رتبه نخست استفاده از لوازم آرایشی را دارد. روند رو به افزایش استفاده از لوازم آرایشی موجب شده است بیشتر کشورهای تولید کننده لوازم آرایش  کشور ایران را به عنوان طعمه ای دندان گیر و بازاری گرم و پر فروش ببینند و هر روز تبلیغات خود رابیش از پیش به صفحه های تلوزیون و گوشی های تلفن کاربران ایرانی روانه کنند.

 

بازار گرم لوازم آرایش در اینستاگرام

یک سرچ ساده در شبکه اینستاگرام نشان میدهد تعداد بسیار زیادی از صفحات در این شبکه اجتماعی با کلید واژه لوازم آرایش و آرایشگری فعالیت می کنند که دنبال کنندگان قابل توجهی دارند. این صفحات به طور موازی با تبلیغات محصولات آرایشی در فضای مجازی و آموزش خودآرایی قادرند یک فرهنگ را به سرعت به جامعه تزریق کنند.

 

در حال گشت و گذار در این صفحات با صفحه خانم آرایشگری مواجه شدم که مقیم خارج از کشور بود و  چند صد هزار فالور داشت . فیلم های آموزشی این پیج از نظر دنبال کنندگان بسیار مفید و جذاب بود. آنچه در این فیلم ها از دید فالور ها پنهان مانده بود تبلیغات مستقیم این صفحه برای برخی برندهای خاص آمریکایی بود. تاکید ویژه خانم آرایشگر بر روی مارک و برند این لوازم آرایش و تاکید وی بر اثرات مثبت استفاده از آن هر بیننده و دنبال کننده ای را ترقیب میکرد برای یکبار از این مواد استفاده کند.

این تنها یک صفحه از هزاران صفحه مرتبت با لوازم آرایشی بود و وقتی تعداد این صفحات را ضرب در تعداد فالور های ایرانی آن کنیم با یک رقم نجومی مواجه می شویم و شاید بتوانیم علت تغییر فرهنگ آرایشی زنان ایرانی رادر سالهای اخیر دریابیم.

 

 

فروشنده لوازم آرایش: ایران؛ بازاری پر رونق برای محصولات تایوان، چین و ترکیه

به سراغ فروشندگان لوازم آرایشی رفتیم تا اوضاع بازار فروش را بررسی کینیم. یکی از فروشندگان لوازم ارایش در خصوص برند های معتبر لوازم آرایش اشاره داشت :بیش از 90 درصد لوازم  آرایشی از کشورهای تایوان ,چین و ترکیه وارد شود. اما بخش کمی ازلوازم آرایش از کشورهای اروپایی وارد می شود و کشورهای چین و تایوان از برندهای معروف اروپایی برای محصولاتشان کپی برداری  می کنند .

اکثر بانوان با توصیه دوستان به دنبال برندهای لوزم آرایشی می روند

فروشنده لوازم ارایش در خصوص قیمت  انواع مختلف لوازم آرایشی اشاره داشت:لوازم آرایش با توجه به اینکه چه مارکی  باشد و در چه کشوری تولید شده باشد .قیمت های بسیار متفاوتی دارد.  شاید باور نکنید یک ریمل ساده از 4000هزار تومان شروع می شود تا قیمت 120,000هزار تومان یا بالاتر قیمتش نتغیر است.  اکثر خانم ها با توجه به تجربیات و توصیه های دیگر دوستان و مصرف کنندگان اقدام به خرید لوازم آرایش می کنند .

 

فروشنده یکی دیگر از فروشگاههای  لوازم آرایشی سطح شهر ادعا کرد: اکثر لوازم آرایشی موجود در مغازه من برند و اصل هستند. بنابراین مشتریانی که برایشان اصلی بودن  و کیفیت اجناس اهمیت بالایی دارد به این فروشگاه مراجعه می کنند .

 

وی در ارتباط با میزان هزینه  خرید لوازم آرایش برای بانوان اشاره داشت: تقریبا دو یا چند قلم کالای آرایشی ممکن است بین  300000 تا 500000 هزار تومان در نوسان باشد.

وی ادامه داد :در اجناسی که برند هستند مواد شیمیایی کمتری استفاده شده است مطمئنا در ازمایشگاه های معتبر میزان موثر بودن , حساسیت زایی این مواد سنجیده شده است .

 

مشتری جوان فروشگاه لوازم آرایشی: زیبا بودن موجب انرژی مثبت می شود

یکی از مشتریان که برای خرید لوازم آرایشی مراجعه کرده بود گفت :امروزه اکثر افراد نسبت به زیبایی  چهره خود حساسیت و دغدغه بسیار بالایی دارند. در جامعه ارایش کردن به معنای استفاده از لوازم آرایشی و کرم پودرهای متفاوت است در حالی که از نظر من  حتی شانه زدن مو, نگاه کردن به آیینه نیز آرایش محسوب می شود  .خود آرایی و زیبا بودن باعث ایجاد یک انرژی مثبت در درون افراد می شود .

در زمینه تاثیر  گرایش اجتماعی افراد به مد و زیبایی گفتگویی با زهرا ظهرابی دانشجوی ارشد فیزیک ماده چگال و فعال دانشجویی در زمینه فرهنگی گفتگویی انجام دادیم .

 

وقتی زنان آراسته به عنوان کالای تبلیغاتی به کار گرفته می شوند

دانشجوی ارشد فیزیک اظهار داشت :مد گرایی و گرایش به مد در بخش های مختلف زندگی افراد به وضوح مشاهده می شود. غالبا جوانان می کوشند تیپ و ظاهر خود را بر اساس تیپ افرادی که در فضای مجازی حضور دارند و یا در فیلم مشاهده نموده اند اراسته کنند. چیزی که نسبت به جامعه ایرانی هنجار شکنی بوده و امروز به هنجار تبدیل شده است،  آرایش داشتن خانم ها به عنوان معیاری برای گزینش استخدام آنها در شغلهای آزاد  شده است.

وی افزود : در جامعه اکثر صاحبان مشاغل به زنان به عنوان کالای تبلیغانی نگاه می کنند و  از زن و نوع آرایش او برای جذب مشتری استفاده می کنند و توجه چندانی به تجربه و سابقه کاری او نمی شود .در دین مبین اسلام به آراستگی اهمیت فراوانی داده شده است اما آرایش برای نامحرم مورد نکوهش قرار گرفته است .

 

دانشجوی فعال فرهنگی: مدگرایی تجمل گرایی را در پی خواهد داشت

ظهرابی یاد آورشد:دغدغه داشتن چهره زیبا امری طبیعی به شمار می رود اما زمانی که این دغدغه با احکام دین در تعارض باشد قابل قبول نیست .آرایش و آراستگی حدی دارد که نباید از آن عبور کرد. ممکن است اراستگی بیش از حد باعث انحراف زن و مرد شود .ترویج مدگرایی سبب افزایش تجمل گرایی  خواهد بود در نتیجه توقعات و انتظارات افراد بالاتر می رود و قناعت و رضایت درونی و قلبی افراد کاهش پیدا می کند .

 

در خصوص تاثیر شبکه های اجتماعی در گرایش افراد به آرایش و مدگرایی گفتگویی با علیرضا کریمی متخصص مشاوره ازدواج و خانواده انجام دادیم . 

 

دکترای روانشناسی: مشاهده تصاویر مربوط به آرایش در ضمیر ناخودآگاه فرد گرایش به این سبک آرایش را ثبت می کند

کریمی اظهار داشت :روانشناسان اعتقاد دارند بسیاری از رفتارهای ما تحت تاثیر مشاهده انجام می شود. با توجه به روند افزایش استفاده از شبکه های مجازی ممکن است ما تصاویری را مشاهده نماییم شاید در  آن لحظه هیچ قصدی برای استفاده از آن نوع پوشش و آرایش نداشته باشیم اما این تصویر در ضمیر  ناخوآگاه ما ضبط می شود ,احساس و نگرش ما نسبت به آن چهره و یا مدل مثبت می شود .نگرش مثبت به آن چهره و یا مد موجب می شود  ,زمانی که شرایط و زمینه ها فراهم شود ان مدل را به اجرا در آوریم.

کریمی ادامه داد :پیش از اینکه رفتار افراد تغییر پیدا کند  باید نگرش و احساس مثبت نسبت به ان رفتار  در وجود افراد ایجاد شود.

 

آرایش افراطی نشانه پایین بودن عزت نفس

متخصص مشاوره تاکید داشت :چهره یکی از ویژگی های جذب افراد و داشتن روابط  اجتماعی است. اما آراستگی  و زیبایی چهره باید متناسب با فرهنگ جامعه باشد.  گاهی اوقات رسیدگی و صرف  وقت  بیش از حد برای بخشی از چهره موجب می شود  فرد تمام ویژگی های ارزشمند خود را در چهره خلاصه نماید. به طور مثال بعضی از افراد هستند عزت نفس ,شغل خود را وابسته به چهره می دانند که  باید این مسائل مورد بررسی قرار گیرد .

 

مشاور خانواده: مدگرایی نوعی اختلال است که فرد را به دنبال جلب تایید دیگران سوق می دهد

فرزانه ایزدی مشاور و روانشناس خانواده اشاره داشت :عدم اعتماد به نفس موجب شده است که افراد به دنبال جهره زیبا به جای سیرت زیبا باشند .اکثر جامعه شناسان و پژوهشگران اذعان دارند زنان زیبا باید علاوه بر زیبایی،  پرستیژ و وجهه اجتماعی خوبی داشته باشند .

ایزدی خاطرنشان کرد :مدگرایی می تواند یک اختلال محسوب شود چون افراد دائما به دنبال  تایید دیگران است .

 

یک استاد دانشگاه : ترس از ارزیابی منفی در بین نوجوانان عامل گرایش به مدهای غربی

سهیلا خالقی تبار روانشناس مدرس و مشاور دانشگاه اظهار داشت :زیبا بودن و قابل تحسین بودن برای هر فردی مهم است. اما اینکه چرا افراد به سمت مدگرایی می روند و ایا مدگرایی اسیب زننده است باید بگویم امروزه در جامعه  ترس از ارزیابی منفی دربین نوجوانان افزایش یافته است. با توجه به رشد سنی ترس از ارزیابی منفی نیز رشد پیدا می کند ,افراد برای اینکه دیده شوند خود را با ظاهری متفاوت می آرایند.

آراستگی ظاهری برای جلب نظر دیگران

خالقی تبار در خصوص تاثیر روش های تربیتی بر مدگرایی اشاره داشت :بسیار مشاهده شده است در  زمانی که خانواده یک مهمان دارد پدر یا مادر به فرزند خود می گویند اتاقت را مرتب کن موهایت را شانه بزن و لباسهایت را عوص کن و زمانی می پرسد چرا ؟والدین در پاسخ به کودک خود می گویند مهمان داریم . این مساله به کودک می آموزد برای جلب نظر دیگران ظاهرش را باید تغییر بدهد و با توجه رشد سن انسان این  تفکر نیز رشد پیدا می کند,موجب می شود در زمان نوجوانی تفکر دیگران و جلب نظر انها افزایش پیدا کند .

 

خالقی تبار در ارتباط با دلایلی که موجب مد گرایی افراد می شود اشاره داشت: ترس از ارزیابی دیگران ,عدم شناخت از هویت خود ,عدم اعتماد به نفس, این موارد موجب می شود سردرگمی های در خصوص اینکه آیا این کار مورد تایید دیگران است یا خیر و آیا مورد ارزیابی مثبت یا منفی  دیگران  قرار می گیرد،  ایجاد شود .

 

مشاور دانشگاه: نهادینه کردن ارزشهای انسانی بهترین راه درمتان مدگرایی و آرایش های افراطی

مدرس و مشاور دانشگاه خاطر نشان کرد : بهترین راه برای مقابله با تفکر ارزیابی دیگران  این است که بتوانیم ارزشهای انسانی در نهاد نوجوان نهادینه کنیم.اگر این روش تربیتی انجام شود . بسیاری از این قبیل  مسائل کاهش پیدا می کنند اگر افراد ظاهر اراسته را برای خودشان  بخواهند نه تایید دیگران موجب می شود توانمندی های خودد را باور کنند .رسانه ها در ایجاد فرهنگ سازی می توانند موثر باشند .

 

انتهای پیام/ 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار