19. فروردين 1397 - 11:42   |   کد مطلب: 21442
ورود اجناس ارزان قیمت چینی در بازار لوازم کوهنوردی تولیدکنندگان داخلی را به زانو در آورده است. یکی از تولیدکنندگان میگوید برای اینکه تولیدات ما کیفیت بالایی داشته باشد باید از مواد اولیه گران قیمت استفاده کنیم و همین امر موجب میشود تولیدات بی کیفیت و ارزان قیمت چینی در سبد مستریان قرار گیرد.

به گزارش شبنم همدان

سال 96 به عنوان سال تولید و اشتغال ملی معرفی شد اما متاسفانه چالش های بسیار زیادی در این بین بوجود آمد که شعار سال محقق نشود. بنابراین  رهبر فرزانه انقلاب اسلامی  (مدظله العالی )در بیانات خود با تاکید دوباره بر تولید داخلی و حمایت از تولید ملی شعار سال 97 را بر مبنای حمایت از تولید داخلی تبیین فرمودند.

 

استان همدان پتانسیل بسیار خوبی در زمینه ورزش کوهنوردی دارد اما لوازم مورد نیاز کوهنوردی  وارداتی و بسیار پر هزینه است به همین دلیل مردم  کوهنوردی را به عنوان  یک ورزش لوکس و پرهزینه می شناسند .

 

 در ارتباط با تولید ملی و لوازم مورد نیاز کوهنوردی و قیمت آن گفتگویی با محمد مقدم مربی و کوهنورد باسابقه   و تولید کننده چادر کوهنوردی انجام دادیم .

 

مربی کوهنوردی: وسایل کوهنوردی گران اما با دوام است

مربی کوهنوردی اظهار داشت : لوازم کوهنوردی بسیار پر هزینه هستند اما نکته مهم در مورد لوازم کوهنوردی این است که  یک مورد از لوازم کوهنوردی تا چندین سال کارایی دارد به عنوان مثال بنده هرگز روی برف بدون کلنگ قدم نمی گذارم کلنگ یکی از لوازم فنی کوهنوردی به شمار می رود ,من  چندین سال پیش یک کلنگ خریداری نموده ام , هم اکنون نیز از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.

وی افزود: برخی از لوازم کوهنوردی تاریخ مصرف مشخصی دارد مانند کارابین و یا طناب بعضی لوازم کوهنوردی شخصی هستند و ممکن است یکبار خرید ما را ازخرید مجدد برای چندین سال باز دارد .اما بعضی از لوازم کوهنوردی از جمله طناب و صندلی سنگنوردی,کاربین  کوهنوردی از جمله لوازم گروهی هستند که به صورت مشترک خریداری می شوند .

 

کوهنوردی ورزشی برای همه طبقات جامعه

مقدم اشاره داشت :از نظر من درآمد شغلی تاثیر بسزایی در انجام ورزش کوهنوردی ندارد اکثر کوهنوردان از افرادی هستند که زیر خط فقر قرار دارند . من به همراه دوستانم یک سفر کوهنوردی را با هزینه ای اندک انجام دادیم و از چندین  آبشار و قبرستان تاریخی جالب، دیدن نمودیم ما برای انجام این سفر تفریحی سالم  مبلغ 200هزار تومان با محاسبه مخارج بنزین و استهلاک خودرو هزینه نمودیم .این هزینه را می توان با مواد دخانی که یک فرد  سیگاری در طول یک هفته استعمال می نماید مقایسه نمود و پی برد انجام  ورزش کوهنوردی می تواند بسیار کم هزینه باشد .

 

مسئولین از ورزش کوهنوردی همدان حمایت کنند

مربی کوهنوردی خاطر نشان کرد :استان همدان در زمینه سنگ نوردی قهرمانان بسیار زیادی  دارد عده ای از جوانان از جمله آقایان پیر ویسی و یزدان دوست دیواره های بسیار خوبی در منزل برای تمرین  ایجاد کرده اند و توانستند موفقیت های بسیار خوبی در این زمینه کسب کنند . متاسفانه با توجه به اینکه پتانسیل بسیار خوبی در استان همدان وجود دارد  مسئولین حمایت های  لازم که باید از ورزش کوهنوردی را داشته باشند ندارند  .

 

تولید کننده وسایل کوهنوردی: برای بالا بردن  کیفیت تولیدات از اجناس اولیه وارداتی استفاده میکنم

مقدم تولید کننده چادر کوهنوردی اذعان داشت :اگر تولید کننده بخواهد اجناس  باکیفیتی به بازار ارائه دهد  در گام نخست باید  ازلوازم اولیه با کیفیت بالا  در تهیه کالای  مورد نظر را استفاده نماید . من به عنوان یک تولید کننده چادر کوهنوردی از پارچه ژاپنی و تیرک کره ای استفاده کردم . استفاده از لوازم با کیفیت در امر تولید موجب افزایش قیمت نهایی کالا می شود.

 

اجناس چینی عامل ورشکستی تولیدکننده داخلی

این تولیدکننده در خصوص شکست تولیدات داخلی گفت: چادر کوهنوردی من با قیمت 370,000 تومان روانه بازار فروش شد اما متاسفانه با وجود اینکه چادر کوهنوردی تولید شده به مدت 5 سال مورد ضمانت تولید کننده قرار گرفت  از استقبال چندانی برخوردار نشد .چون اجناس  چینی با قیمتی بسیار نازلتر از اجناس ایرانی عرضه می شود بنابراین  افراد به سمت استفاده از اجناس چینی می روند و  موجب بیکاری و ورشکستگی تولید کننده داخلی می شوند.

 

همه تولیدکنندگان لوازم کوهنوردی همدان به سمت تعطیلی رفتند

این تولیدکننده که حمایت مردم را نداشت و کار تولیدی اش با شکست مواجه شده بود افزود: در شهر همدان تولید کنندگان بسیار خوبی در زمینه تولید اجناس کوهنوردی وجود داشت از جمله  برندهایی همچون اسپرت کوهستان ,زوبین ,پویا همدان و ....... که مدتی  پس از عدم استقبال مشتریان و جولان جنس های چینی همگی به سمت تعطیلی رفتند .

 

مربی کوهنوردی: لوازم کوهنوردی تولید داخل با کیفیت هستند

مربی کوهنوردی به کیفیت اجناس ایرانی اشاره کرد  و ابراز داشت : برخی از تولید کنندگان  ایرانی استانداردهای خود را با استانداردهای جهانی مطابقت داده اند از جمله برند هفت گوهر که به تولید کارابین می پردازد. همچنین تولیدکننده موفق  دیگری  از آلیاژجنس بدنه هواپیما برای ساخت دسته کلنگ کوهنوردی استفاده می کند .یکی از مزیت های مهم استفاده از کالای ایرانی ضمانت مراجعه به تولید کننده می باشد .

 

مقدم تاکید داشت :متاسفانه تنها در حدکلام به تولید داخلی اهمیت می دهیم در اجرا و عمل تولید کننده داخلی نادیده گرفته می شود یکی  از الزامات شرکت در کلاس های کوهنوردی به همراه داشتن  لوازم خارجی است .

 

در شهر همدان فروشگاه هایی که لوازم کوهنوردی عرضه می کنند اکثرا اجناس خارجی و یا اجناس کم کیفیت چینی را در دسترس مشتری قرار می دهند .

 

  در ارتباط با  میزان میل و رغبت کوهنوردان برای خرید اجناس کوهنوردی ایرانی و خارجی با چند تن از کوهنوردان حرفه ای صحبت کردم .

 

سنگنورد همدانی: من در خرید لوازم کوهنوردی ریسک نمی کنم

یکی از سنگ نوردان اظهار داشت :لوازم کوهنوردی بسیار پرهزینه است بنابراین قابل ریسک پذیری نیست که من بتوانم از برندهای معتبر چشم پوشی نمایم و اجناس ایرانی را بخرم .

 

وی اشاره داشت :متاسفانه در ذهن ما از کودکی همواره خوانده شده است که اجناس خارجی برتر ازاجناس داخلی هستند واقعا تغییر این تفکر به سالها زمان نیاز دارد که ما بتوانیم به خود باوری لازم دست پیدا کنیم .

 

باور دیرینه ایرانیان و معروف بودن برند های وارداتی عامل گرایش به کالای خارجی

کوهنورد با سابقه اشاره داشت :لوازم کوهنوردی بسیار گران قیمت هستند و نمی توان همه لوازم را یک دفعه خریداری نمود بنابراین برای خرید هر یک از لوازم سعی می کنم از برندهایی که تا به حال موفق عمل کرده اند خریداری نمایم  به عنوان مثال ممکن است خرید یک کفش کوهنوردی با برند معتبر  سالیان درازی مرا از خرید مجدد باز دارد خرید لوازم کوهنوردی با برندهای معتبر از نظر من نوعی سرمایه گذاری به شمار می رود .

 

کوهنورد با سابقه دیگری اشاره داشت :خوشبختانه برندهایی همچون هفت گوهر در کشور ما شناخته شده است و به عنوان یک برند معتبر مطرح می شود .من سعی می کنم از تولید کننده داخلی خرید نمایم به عنوان مثال کوله پشتی کوهنوردی که مورد استفاده بنده است از یک تولید کننده همدانی خریداری شده است,کیفیت بسیار خوبی دارد .

 

خودباوری رمز استفاده از تولیدات داخلی

این کوهنورد با سابقه اذعان داشت: برای استفاده از تولید داخلی باید به خودباوری دست پیدا کنیم و اجازه دهیم تولید کننده داخلی مطابق با استانداردهای روز کیفیت اجناس خود را بالا ببرد ,قانونگذار برای اجرایی کردن شعار سال باید حمایت  همه جانبه  از تولید کننده  داشته باشد .همه ما انتظار داریم اجناس داخلی با کیفیت بسیار بالا ارائه شود بعد ما اقدام به خرید نماییم. از نظر من تا زمانی که کیفیت اجناس داخلی توسط خریدار محک زده  نشود, عیوب  یا برتری ان کالا  مشخص نشود نمی توان در تولید داخلی موفق عمل کرد .  از سوی دیگر تولید کننده داخلی نیز نیاز به انعطاف پذیری دارد تا بتواند عیوب کالای تولید شده را بپذیرد و سعی در برطرف نمودن انها داشته باشد .

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار