8. آذر 1394 - 10:40   |   کد مطلب: 8212
مسئول بسج خواهران سپاه انصار الحسین (ع) با تأکید برنقش زنان در مدیریت اقتصادی خانواده گفت: زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش مهمی دارند.
تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در گرو نقش آفرینی بانوان

به گزارش شبنم ها، تاکید سال‌های اخیر مقام معظم رهبری با عنوان «نوآوری و شکوفایی»، «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی» و «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» حاکی از تأکید معظم له بر اهمیت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی است که در این میان زنان به عنوان نیمی از پیکره ی جمعیت کشور و اعضای موثر جامعه و به لحاظ داشتن جایگاه همسری مادری یا  در نقش دختر خانواده  نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند.

چرا که این قشر می توانند با تبلیغ و تربیت نسل مصرف گرا یا قناعت گر در نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالای داخلی در مدیریت خانه، نقش آفرینی مؤثری داشته باشد.

زنان با تثبیت جایگاه مادری خود می توانند در اعتقادات، باورها و رفتارهای تک تک افراد خانواده اظهار نظرکند زیرا جایگاه مادری از هرجایگاه و مسئولیتی ارزشمند تر و بالاتر است و در واقع بلندترین جایگاه ارزشی هر زنی در نقش مادری او جلوه پیدا می کند و این نقش است که چهره ای ماندگار و اثر گذار از یک زن در جامعه را به نمایش خواهد گذاشت.

اما سوال اساسی اینجاست که به راستی زنان چگونه می توانند مدیریت اقتصادی خانواده ها و انتقال فرهنگ اقتصاد مقاومتی به نسل آینده تاثیرگذار باشند؟

بدیهی است که خانواده هسته اصلی نظام اجتماعی جامعه است و زنان نیز به عنوان رکن اساسی خانواده در جایگاه همسری و مادری موظف به برنامه‌ریزی جهت مصرف درآمدها و هزینه‌ها را در اجرای صحیح اقتصاد خانواده هستند.

زنان می‌توانند در هدفمند کردن هزینه های مصرف خانوار و خرید کالاها غیرضروی خانواده ها مدیریت و آن را در جای مناسب دیگری هزینه کنند.

تاثیر بانوان در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی، فراتر از حد تصور چرا که می توانند در بخش تولید و بخش مصرف اثر گذار باشند اگر مصرف در خانواده توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود زیرا درآمد خانواده تنها می‌تواند درصدی از نیازهای افراد خانواده را تأمین کند از این رو باید از با برنامه ریزی در بین نیازها بهترین انتخاب را داشته باشد و از آنجا که تصمیمات اقتصادی و موارد مصرفی بیشتر با نظر بانوان صورت می گیرد هر یک از زنان جامعه از مجرای خانواده خود می‌تواند بر بخش مصرف جامعه تأثیر چشمگیری بگذارد و در نتیجه می‌توان گفت زن با استفاده از عواطفی که در خانواده دارد می‌تواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تاثیر بگذارد.

مسئول بسج خواهران سپاه انصار الحسین (ع) در گفتگو با خبرنگار شبنم ها اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی واژه ای است که رهبر معظم انقلاب بر اجرایی شدن آن در جامعه بسیار تاکید داشته اند.

ستاری نوید با بیان اینکه زنان همواره دوش به دوش مردان در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور داشته اند، افزود: خانواده  به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی می تواند اولین  قدم را در زمینه اقتصاد مقاومتی را بردارد.

 این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی و تلاش برای خودکفایی موجب کاهش وابستگی به بیگانگان می شود گفت: زنان می‌توانند نقش تأثیرگذاری در این عرصه ایفا کنند.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی خانواده ها در خرید لوازم خانگی و جایگزینی اجناس ایرانی در منزل  می تواند موجب رونق چرخ تولید کار خانه های داخلی و در نتیجه کاهش بیکاری ایجاد اشتغال و پویایی اقتصاد کشور شود.

ستاری افزود: موضوع فرهنگ‌سازی و تغییر ذائقه فرزندان در استفاده از محصولات داخلی نیز از دیگر وظایف بانوان به شمار می رود.

مسئول بسیج جامعه زنان همدان خاطر نشان کرد: زنان با الگو سازی در سبک زندگی اسلامی و برنامه ریزی جهت مدیریت سفر‌ها، مهمانی‌ها و دوری از تجملات باعث جلو گیری از سقوط جامعه در ورطه  سقوط فرهنگی می شوند.

وی افزود: چه بسیاری از کالاها که وجودشان تأثیر چندانی در زندگی ندارند اما متاسفانه چشم و هم چشمی ها باعث بروز نیاز کاذب در مصرف کننده شده است.

ستاری با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی تنها در کانون خانواده اتفاق می افتد گفت: همانگونه که بانوان این سرزمین در دوران دفاع مقدس در پشت صحنه ها کمک رسانی زیادی انجام می دادند اکنون نیز با محور قرار دادن اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها  راستای فرهنگ و اقتصاد خانواده تلاش خواهند کرد.
این مقام مسئول  موضوع صرفه جویی را  یکی  دیگر از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: پرهیز از اسراف و تبذیر و  دوری از تجمل‌گرایی و اشرافی گری و نهادینه‌کردن فرهنگ تعمیر به جای تغییر موجب رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

وی افزود: بسیج جامعه زنان با برگزاری نشست های بصیرتی در حال فرهنگ سازی  و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار