19. آذر 1402 - 9:23   |   کد مطلب: 25323
مُدگرایی می‌تواند اثرات مخربی بر روح و روان افراد گذاشته که ناشی از تنوع طلبی است و همین موضوع آغاز کننده بسیاری از مسائل رفتاری و اخلاقی در فرد است که ظهور و بروز آن تاثیر زیادی در جامعه و فرهنگ خواهد گذاشت.

به گزارش شبنم‌ها مسئله مُدگرایی در عصر کنونی خصوصا در بین نسل‌های جدید غیرقابل انکار است و اگر نگاهی به اطرافیان خود داشته باشیم حداقل یک نفر وجود دارد که هرچند به میزان کم اما به دنبال مُد است.

 

وقتی سخن از مُدگرایی می‌شود ذهن بسیاری از افراد به سمت تلاش عده‌ای برای به فروش رساندن بیشتر محصولات خود به افراد جامعه می‌رود اما این رفتار اجتماعی در لایه‌های درونی‌تر تأثیرات مخربی بر نسل‌ها و فرهنگ‌ها گذاشته است.

 

اصلی‌ترین تأثیر منفی مُدگرایی تغییر فرهنگ‌ها خصوصا در ظاهر و پوشش جوامع است؛ این مسئله به قدری پیشرفت کرده که امروز در بسیاری از جوامع دیگر اثری از پوشش بومی و سنتی به چشم نمی‌خورد و حتی شیوه رفتار و بیان افراد هم دستخوش تغییر شده است.

 

سازندگان مُد اسم هر پوششی از شلوارهای زاپ‌دار و پاره گرفته تا لباس‌هایی که معانی جملات انگلیسی روی آن‌ها مفهموم حمایت از همجنس‌گرایی و یا شیطان‌پرستی دارد را به نام مُد به جوانان غالب می‌کنند.

 

در سال‌های اخیر مسئله مُد موجب تغییر پوشش زنان و حتی مردان جامعه ایرانی نیز شده است؛ با آنکه فرهنگ، آداب، رسوم و پوشش ایرانیان در نوع خود بی‌نظیر و زبانزد جهان است اما عده‌ای تلاش کردند برای نابودی این فرهنگ اصیل، ذائقه مردم خصوصا جوانان را به سمت مُدگرایی سوق دهند.

 

مُدگرایی، ثبات را از بین می‌برد

 

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی«عصر همدان» با بیان اینکه مُدگرایی به نوعی تنوع طلبی است و باید در چارچوب عقل و شرع باشد، گفت: اساسا مدگرایی یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود چون فرد ثبات لازم را در آن پیدا نمی‌کند.

 

حجت الاسلام مهدی جوادی با اشاره به اینکه کسی که نتوانند ثبات پیدا کند توان برنامه‌ریزی را نیز از دست می‌دهد، افزود: حجاب در نوع خود آرام و قرار و ثبات را به افراد آموزش می‌دهد درحالی که اگر دقت داشته باشید می‌بینید افرادی که از مُدگرایی پیروی می‌کنند پس از مدتی دچار بی‌قراری می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته تولید کنندگان مُد و ترویج دهندگان آن در این موضوع ثبات قدم دارند و هرروز به دنبال ارائه مدل جدیدی هستند تا قرار و آرامش را از ذهن مخاطب خود خارج کنند و فرد را وارد مسیری کنند که توانایی برنامه‌ریزی ندارد چون هرروز با تغییر مواجه می‌شود.

 

حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه مُدگرایی فرصت تفکر را از انسان می‌گیرد، تصریح کرد: انسان مُدگرا نمی‌تواند برای مسائل اساسی در زندگی وقت بگذارد؛ برخی افراد در پوشیدن برخی‌ها در خوردن و برخی در جمع‌آوری وسایل و کلکسیون‌ها مُدگرا هستند و فرقی نمی‌کند انسان در کدام موضوع مُدگرا باشد چون در کل این مسئله انسان را از زندگی رو به رشد دور می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فرد مُدگرا نمی‌تواند به مطالبات اصلی از خود توجه کند چون مُد به او اجازه نمی‌دهد وقتی برایش باقی بماند، گفت: بنابراین حجاب با پوشش و حد و مرز خاص از بی‌قراری و عدم ثبات جلوگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: وقتی فرد در پوشش خاصی قرار پیدا می‌کند می‌تواند در خوردن، خوابیدن، بازی کردن، تفریح و سایر برنامه‌های زندگی خود قرار داشته باشد و نتیجه آن ایجاد تعادل در زندگی است.

 

حجت‌الاسلام جوادی با تأکید براینکه خداوند به انسان نعمت خلاقیت و خلاق بودن را داده است، تصریح کرد: فرد مُدگرا نمی‌تواند خلاقیت داشته باشد چرا که همیشه از ظاهری که دیگران برای او می‌سازند پیروی می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسانی که مُد را ترویج می‌دهند به دنبال آن هستند تا افرادی را تربیت کنند که توانایی استفاده از خلاقیت خود را ندارند و نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند، گفت: در نتیجه فردی که برنامه‌ریزی نکند، نمی‌تواند رشد کند.

 

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مُد همیشه مردم را در ضعف نگه می‌دارند تا مصرف گرا باقی بمانند و هیچ وقت مولد نشوند، افزود: در میان حجاب و مُدگرایی، پوشش منطقی ایجاد ثبات، قرار و آرامش می‌کند و مقدمه فکر کردن است.

 

حجت‌الاسلام جوادی خاطرنشان کرد: مُدگراها از سرمایه خود استفاده می‌کنند ولی کسانی دیگر را به سرمایه‌های کلان می‌رسانند درنتیجه مُدگرایی اقدامی منفی در برابر پوشش منطقی و دارای ثابت است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با تاکید براینکه زیبایی، تمیزی و معطر بودن با مُدگرا بودن متفاوت است، تصریح کرد: آیا پوشیدن شلوار پاره که امروز مُد شده است زیبا است؟ قطعا خیر، حتی این پوشش منطقی هم نیست؛ باید دقت کنیم که ذاتا انسان‌ها به دنبال تمیزی و زیبایی هستند.

 

اثرات مخرب مُدگرایی بر فرد و اجتماع

 

به گفته بسیاری از کارشناسان، مُدگرایی می‌تواند اثرات مخربی بر روح و روان افراد گذاشته که ناشی از تنوع طلبی است و همین موضوع آغاز کننده بسیاری از مسائل رفتاری و اخلاقی در فرد است که ظهور و بروز آن تاثیر زیادی در جامعه خواهد گذاشت.

 

شاید اگر افراد خصوصا جوانان از این اثرات مخرب خبر داشته باشند خیلی زود دست از مُدگرایی بردارند اما همیشه مردم نیستند که مقرصند و شاید رسانه‌ها با از دست دادن فرصت طلایی موجب شدند تولیدکنندگان مُد زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم جامعه را اغنا کنند.

 

لزوم تبیین جوانان در این خصوص بیش از پیش احساس می‌شود چرا که اگر کمی دیر‌تر دست بجنبانیم دیگر علاقه نسل جدید به لباس های سنتی و رنگارنگ کشورمان سخت تغییر می‌کند و هرگاه که فرهنگ از میان یک جامعه رود، آن جامعه محکوم به نابودی است.

 

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار