1. تير 1394 - 13:02   |   کد مطلب: 6270
یک مشاور تغذیه و رژیم شناس با بیان اینکه در مادرانی که سوءتغذیه داشتند، نوزادان با وزن پایین‌تری متولد شدند و در این نوزادان احتمال ابتلا به بیماری سندرم متابولیک زیاد است، گفت: این کودکان در بزرگسالی دچار فشار خون بالا، ناتوانی در تحمل گلوکز و دیابت، افزایش چربی خون)تری گلیسیرید(، تنبلی تخمدان و چاقی می‌شوند.
مادران باردار با دقت نظر روزه بگیرند/ کمین انواع بیماری‌ در کودکان در معرض سوء تغذیه

به گزارش شبنم ها به نقل از حورا ، ماه مبارک رمضان، ماه خیر و برکت است، ماهی است که درهای رحمت خداوند به روی بندگان گشوده می‌شود. در این ماه همه مسلمانان با شوق به پیش‌واز بندگی می‌روند تا بتوانند از خان نعمت پروردگار متنعم شوند.

در این میان برخی افراد به‌واسطه بیماری و برخی بانوان به دلیل بارداری و دادن شیر به کودکان با وجود اشتیاق فراوان توانایی گرفتن روزه را ندارند که از نظر پزشکی و فقهی نظرهای مشابهی وجود دارد.

* روزه‌داری در چهارماه اول بارداری

سیدعاطفه ساداتیان در گفتگو با خبرنگار حورا با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان درمورد حکم روزه در این ماه برای خانم‌های باردار اظهار کرد: روزه گرفتن برای خانم‌هایی که در سن بارداری چهارماهگی و پایین قراردارند به دلیل اینکه جنین بیشترین نیاز به تغذیه را دارد و با توجه به طولانی بودن ساعات روز در این ایام، واجب نیست.

وی افزود: بانوانی که از ماه چهارم به بالا قرار دارند نیز باید دقت کنند و با توجه به اینکه در برخی از بانوان گرفتن روزه ممکن است برای مادر و یا جنین خطراتی را به همراه داشته باشد، روزه‌داری آنها با نظر پزشک مربوطه باشد.

استاد مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) با بیان اینکه این خانم‌ها به ازای هریک روز روزه‌ای که نمی‌گیرند باید کفاره دهند، تصریح کرد: اگر در سال جاری روزه‌ها را قضا نکردند در سال بعد باید فدیه را بپردازند.

این کارشناس مذهبی افزود: فدیه تأخیر قضاى روزه ماه رمضان هر چند به مدت چند سال هم به تأخیر افتاده باشد، یک بار واجب است و آن عبارت است از یک مد طعام براى هر روزى و فدیه هم زمانى واجب مى‏‌شود که تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعاً مانع صحت‏ روزه است، فدیه‏‌اى ندارد.

*مادران شیرده‌ای که ناتوان می‌شوند روزه نگیرند

ساداتیان در ادامه درباره حکم روزه برای مادران شیرده، اظهار کرد: می‌توان گفت برخی خانم‌هایی که در دوران شیردهی سال اول و دوم قرار دارند، باید به شرایط جسمی خود و فرزندشان توجه کنند و اگر روزه گرفتن سبب ناتوان شدن آنها شود روزه نگرفتن مانعی ندارد.

وی ادامه داد: بانوان شیرده باید به ازای هر روز نگرفتن کفاره‌ای به اندازه 750 گرم نان به قیمت روز پرداخت کنند.

استاد مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) در پاسخ به این سوال خبرنگار حورا که آیا علاوه بر شیردهی بیماری‌های دیگر بر روزه‌داری و کفاره اثر دارد، خاطرنشان کرد: اگر مادری دارای مشکل جسمی خاص از جمله درد از ناحیه معده باشد که در کنار شیردادن بچه نتواند روزه بگیرد موظف به پرداخت کفاره نیست و تنها باید دیرکرد پرداخت کند.

* طبق دستور اسلام عمل کنیم

این استاد حوزه با اشاره به اینکه بانوان قبل از هر تصمیمی با دفتر نمایندگی مراجع تماس بگیرند، بیان کرد: بهتر است هر شخص از نظر عقلانی وضعیت کامل خود را بسنجد و اگر توانایی گرفتن روزه را ندارد و حتی احتمال واردشدن آسیب جسمی را برای خود می‌دهد از روی عادت یا احساس روزه نگیرد و به مسائل دینی به‌درستی عمل کند.

* وعده غذایی بیشتر در زنان باردار اهمیت دارد

مشاورز تغدیه و رژیم‌شناس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حورا با اشاره به اینکه  بارداری شرایط ویژه‌ای برای مادر ایجاد می کند، اظهار کرد: در زنان باردار با تغییر هورمون‌ها، سیستم گوارشی تغییر می‌کند به گونه‌ای که تحمل حجم زیاد غذا برای برخی مادران دشوار می‌شود به همین دلیل مادران برای تأمین انرژی مناسب باید تعداد کم غذا را به دفعات و با فواصل کم مصرف کنند تا میزان انرژی لازم دوران بارداری که حدود 300 کیلوکالری در روز، بیش از رژیم یک زن غیرباردار است را تأمین کنند.

هادی ربیعی با بیان اینکه مقداری از این انرژی اضافی، با استراحت و کاهش تحرک مادر به‌ویژه در ماه‌های آخر بارداری تأمین می‌شود، افزود: بحث دیگر تغییر گوارشی و مشکلاتی است که به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و به حالت تهوع و استفراغ منجر شده، به طوری که بسیاری از مادران در این دوران دچار سوءتغذیه و کاهش وزن می‌شوند و نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کنند.

* کاهش وزن جنین با سوء تغذیه در سه ماه اول بارداری

وی بیان کرد: در سه ماهه اول بارداری که مهم‌ترین زمان رشد و نمو سلول‌های عصبی است، چنانچه جنین با کمبود تغذیه‌ای مواجه شود، احتمال بیماری‌های سیستم عصبی و مغزی افزایش می‌یابد.

مشاور تغذیه و رژیم‌شناس تصریح کرد: گرسنگی طولانی گاهی خود را با وجود کتون در خون و ادرار نشان می‌دهد که این ماده سمی برای مادر و جنین هر دو خطرناک است.

این مشاور یادآور شد: بدن به گونه‌ای تنظیم شده که عمدتاً از گلوکز (قند) برای تغذیه سلول‌ها استفاده می‌کند و زمانی‌که تغذیه انجام نشود تا هشت ساعت کبد با ذخیره موجود، این نیاز را بر طرف می‌کند، اما پس از این زمان از منابع انرژی دیگر مثل پروتئین و چربی برای رفع نیازهای سلول‌ها استفاده می‌شود.

ربیعی با اعلام اینکه در مادر باردار، پروتئین نقش مهمی در رشد و نمو جنین دارد، گفت: در شرایط گرسنگی طولانی و مصرف پروتئین برای تأمین نیاز انرژی بدن، جنین با کمبود پروتئین مواجه می‌شود.

* سوء تغذیه در دوران جنینی و بیماری‌های بعد از آن

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد در مادرانی که دچار سوءتغذیه بودند، نوزادان با وزن پایین‌تری متولد شدند و در این نوزادان احتمال ابتلا به بیماری سندرم متابولیک زیاد است.

مشاور تغذیه و رژیم شناس افزود: این کودکان در بزرگسالی دچار فشار خون بالا، ناتوانی در تحمل گلوکز و دیابت، افزایش چربی خون)تری گلیسیرید(، تنبلی تخمدان و چاقی می‌شوند.

ربیعی با اشاره به اینکه احتمال اختلالات تنفسی نیز در این کودکان وجود دارد، ادامه داد: این مسأله به‌ویژه در کسانی رخ می‌دهد که در ماه‌های آخری که در رحم مادر بودند با کمبودهای تغذیه‌ای مواجه شده باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری که مهم‌ترین زمان رشد و نمو سلول‌های عصبی و مغزی است، چنانچه جنین با کمبود تغذیه‌ای مواجه شود، احتمال بیماری‌های سیستم عصبی و مغزی و بیماری روانی شیزوفرنی افزایش می‌یابد.

مشاور تغذیه و رژیم شناس در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار حورا با بیان اینکه مادر در دوران بارداری به‌ویژه سه ماهه سوم که جنین بیشترین افزایش وزن را دارد، به شدت نیاز به کلسیم، آهن و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها دارد، افزود: مادر باید به میزان کافی کالری دریافت کند تا سلامتش برای زمان زایمان و پس از آن در دوران شیردهی حفظ شود.

این مشاور یادآور شد: در صورتی که زنان باردار در طول بارداری تهوع و استفراغ داشته باشند، روزه داری برای آنها مناسب نیست.

* روزه‌داری برای زنانی که دیابت حاملگی دارند

ربیعی با اشاره به اینکه زنان بارداری که دچار دیابت حاملگی می‌شوند، نمی‌توانند روزه بگیرند، اضافه کرد: کم‌آبی بدن در سه ماه آخر بارداری سبب شروع شدن دردهای زودرس زایمان می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تنها منبع تغذیه‌ای نوزاد در شش ماه اول پس از زایمان شیر مادر است اقدام به روزه داری نكنند.

مشاور تغذیه و رژیم شناس با اشاره به اینکه به مادران باردار توصیه می‌شود در سه ماهه سوم بارداری روزه نگیرند، اظهار کرد: در بررسی‌های متعدد، زنان حامله با وزن کمتر از 50 کیلوگرم و در صورت داشتن بیماری‌هایی مانند دیابت، کم خونی و فشار خون بالا بهتر است روزه نگیرند.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه بانوان باردار باید با توجه به شرایط خود و نیز مدت زمان روزه‌داری اقدام به گرفتن روزه های خود كنند، گفت: به این افراد توصیه می‌شود در صورت احساس ضعف و گرسنگی از گرفتن روزه خودداری كنند.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: مادران باردار در طول روزه‌داری در زمان‌های سحر و افطار از مواد پروتئینی، سبزی‌ها، میوه‌های تازه و غلات استفاده كنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار