13. شهريور 1399 - 8:13   |   کد مطلب: 7870
یک روان‌شناس گفت: عروسی‌های پرهزینه باعث ضرر مادی و معنوی برای عروس و داماد هستند و بهتر این است هزینه مراسم‌ آنچنانی جمع‌آوری شود تا دختر و پسر با پشتوانه‌ی مالی مناسبی زندگی را آغاز کنند.
هزینه‌هایی که می‌توانند پشتوانه‌ی زندگی باشند

به گزارش شبنم ها ، «امیرمهردادی»  در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: هر فردی باید شناخت کاملی نسبت به زندگی، استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی خود داشته باشد و در همین زمینه‌ها نیز از شخص مورد نظر برای ازدواج نیز شناخت پیدا کند و به اصطلاح چشم و گوش‌ها را باز کند تا به شناخت دست پیدا کند و در صورت ورود به زندگی چشم و گوش‌ها را ببندند، چون مشکلات امر طبیعی هر زندگی است.

 

وی با بیان این‌که کسب اطلاعات و آگاهی از جنبه‌های مختلف شناختی به دوران پیش از ازدواج برمی‌گردد اما چنین خلایی در استان ما احساس می‌شود به وجود چهار مرحله‌ی آشنایی، نامزدی، عقد و عروسی برای هر ازدواج موفقی اشاره کرد و گفت: دوران آشنایی به‌عنوان مرحله‌ی حساس و آغازین امر ازدواج در استان ایلام در چند روز خلاصه می‌شود در صورتی‌که باید با نظارت خانواده‌ها چندین جلسه گفت‌وگو بین دختر و پسر وجود داشته باشد و حتی قبل از ورود به مرحله نامزدی فرصت تجزیه و تحلیل به هر دو نفر داده شود تا به دور از احساسات و به کمک نیروی تعقل تصمیمی درست برای ورود به دوران نامزدی بگیرند.

 

این روان‌شناس با انتقاد از عدم توجه به نبودن دوران نامزدی در ایلام اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها به علت ترس از ماندن نام پسر بر روی دختر سریعاً بدون داشتن دوران آشنایی و نامزدی آنها را بر سر سفره عقد نشانده و در واقع از همان دقایق به اصطلاح دوران نامزدی آغاز می‌شود در صورتی‌که روان‌شناسان معتقد به سپری شدن 6 ماه برای دستیابی به شناخت عمیق بین دختر و پسر هستند که بتوانند با مباحثه و البته نظارت خانواده‌ها و وجود صیغه محرمیت به شناخت کاملی از تفکرات، عقاید و رفتارها دست پیدا کنند تا فرد با کنترل احساسات سطح شناخت را بالا ببرد و به این باور برسد که ورود به زندگی مشترک باعث خوشبختی است یا براساس آگاهی از شخص مقابل بهترین کار جدایی در دوران نامزدی است.

 

وی افزود: در صورت وجود دوران آشنایی و نامزدی طرفین به بالاترین حد از شناخت می‌رسند که لازمه‌ی آن مدیریت فرد بر خویش در ابعاد مختلف مذهبی، اقتصادی، شخصیتی و ارتباطی است و در ادامه برای تحکیم زندگی نباید بر مهریه و جهیزیه‌های آن‌چنانی تأکید شود، چون مهریه زیاد عامل خوشبختی نیست، اما مهریه کم یقیناً مهر دختر و پسر را در دل همدیگر می‌نشاند اما متأسفانه شاهد رشد مهریه و جهیزیه سنگین در استان هستیم.

 

مهردادی، وجود عروسی‌های پرهزینه را ضرر مادی و معنوی برای عروس و داماد دانست و گفت: بهتر این است هزینه مراسم‌ آنچنانی جمع‌آوری شود تا دختر و پسر با پشتوانه‌ی مالی مناسبی زندگی را آغاز کنند نه این‌که از همان ابتدا، استرس، ترس وام و چگونگی باز پرداخت را به آنها تحمیل کنیم و از طرفی خانواده‌ی داماد نباید در خصوص دارایی و داشته‌ها به خانواده دختر دروغ بگویند.

 

وی با بیان که این‌که باید قبل از ازدواج چشم و گو‌ش را باز و بعد از ازدواج آنها را بست، تاکید کرد: باید مهارت‌هایی که در فرد شکل گرفته است گسترش پیدا کند و بپذیرد زندگی بدون مسأله استرس و گرفتاری معنا ندارد چون‌که صدای آب وقتی زیباتر به گوش می‌رسد که در مسیر حرکت آن شن‌ریزه قرار داشته باشد. پس وقتی جوان مهارت حل مسأله را در خود تقویت کرده است واژه‌ی «نمی‌توانم» معنا دارد و برای برطرف کردن مسأله بهترین راه‌حل را در مشورت با همسر خود می‌داند تا کمک گرفتن از پدر و مادر.

 

این روان‌شناس یادآوری کرد: تعارض بین خواسته‌ها و ناخواسته‌ها وجود دارد در صورت داشتن مهارت، زوجین در یک ارتباط موثر به گفتمان می‌پردازند و در کنار هم و نه رو در روی هم به حل تعارض دست می‌زنند. در این حالت نیاز نیست برای رفع تعارض با اطرافیان مشورت کنند بلکه نیکو این است تصمیم گیرنده‌ی نهایی خودشان باشند و نگذارند دیگران در زندگیشان دخالت کنند و حتی در محضر اطرافیان زن از مرد و مرد از زن حمایت کنند و زن یا مرد دیگری را به رخ همدیگر نکشند که آفت زندگی است.

 

وی بر یادگیری مهارت «تصمیم‌گیری موثر» در زندگی تأکید کرد و گفت: تصمیم‌گیری خوب و موثر در بسیاری از موضوعات زندگی مثل کار، محیط منزل، تربیت فرزندان و خریدهای بزرگ کمک با کمک این مهارت‌ قابل انجام است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار